Azori-szigetek – Az európai Hawaii

Azori-szigetekre könnyedén eljuthatsz fapadosok egyszerű kombinációjával: Budapest – Lisszabon útvonalon Wizzairrel, majd Lisszabon – Ponta Delgada útvonalon Ryanairrel. Mi is így tettünk, a repjegyekért pedig összesen 32.140 forintot fizettünk. A legnagyobb kiadás valószínűleg így is az utazás lesz, mivel a szigeten az árak nincsenek elszállva, sok esetben olcsóbbak, mint Portugália más részein, vagy akár a budapestinél is. A gyümölcsök, zöldségek kifejezetten jó árban vannak, de az étteremben sem kell sokat fizetned, sőt, szállások terén is egész jó kínálat van. Meglepett, hogy a belépőkért is teljesen elfogadható árat kérnek.Szövegközi kép 1

Átszállás para

Átszállásra 1 óra és 40 perc állt a rendelkezésünkre. Foglaláskor azt gondoltam, hogy ezt simán bevállaljuk, de amikor néhány héttel az utazás előtt megláttam, hogy terminált kell váltanunk, nem lettem túlságosan nyugodt. A Wizzair Budapestről a 2. terminálra érkezik Lisszabonban, viszont az Azori szigetek portugál belföldnek számít, ezért a Ryanair már az 1. terminálról indult Ponta Delgadára. Szerencsére nem késett az induló Wizz járatunk, és érkezés előtt fél órával megkérdeztem a légiutaskísérőket, hogy oda ülhetnénk-e leszállásra az egyébként üres 2. sorba, hogy hamarabb leszállhassunk.  Előre azt sem tudták megmondani, hogy nyitják-e a hátsó ajtót, és azt sem, hogy buszoztatás lesz-e a reptéren belül. Simán megengedték, hogy előre menjünk, így rohanásra készen álltunk ültünk. A gép megérkezett, viszont a buszok nem. Néztük az óránkat, egyre kevesebb időnk volt, a buszok pedig sehol. Végül 15 perces késéssel megérkeztek. Szerencsére viszonylag gyorsan indultunk és 5 perc alatt a kettes terminál bejáratánál voltunk. Azonnal rohantunk a táblák felé az egyes terminál irányába, amit 10 perc alatt el is értünk. Onnan ingyenes buszjárat közlekedik 15 percenként a másik terminálra, ahol újra át kell verekednünk magunk a security-n.
Végül 20 perccel a gép indulása előtt ott voltunk, így még egy gyors kaja is belefért az éjszakai repülés előtt.

12973077_10206199986420990_2116619827045413397_o

São Miguel – Ponta Delgada

Este 11 órakor felvettük a reptéren az autót és elindultunk Furnas felé, ahová az airbnb-s szállásunkat foglaltuk. Egyébként fent van booking.com-on is, de airbnb-s foglalással sokkal olcsóbb. Mivel nagyon későn értünk oda,  a tulajjal nem tudtunk találkozni, de elrejtette a bejárati ajtó kulcsát a vízóra mögé 🙂 Bőven elfértünk hárman a négy hálószobás nyaralóban. Másnap reggel egy gyors reggeli vásárlással kezdtünk. Ahogy kiléptem az ajtón, megcsapott a kénszag.  Tőlünk maximum 300 méterre volt a Terra Nostra Garden, és amellett, hogy a kertjében lévő forró termálvizében nagyon jókat lehet ücsörögni, záptojásra hasonlító kénszagot áraszt, amit egész Furnasban érezni. Mivel Húsvét előtt néhány nappal értünk a szigetre, a boltban helyi tradícionális kalácsot lehetett kapni: nagy, körbe fonott kalács, közepén egy vagy két főtt tojással, héjastól. Aznap mi is szakadó esőre ébredtünk, kicsit később ködbe burkolózott a város, de mire elindultunk felfedezni a szigetet, már sütött a nap. Az időjárás jelentőknek itt van a legjobb dolguk. Minden nap esik az eső, és biztosak lehetünk abban, hogy a sziget valamely pontján éppen akkor süt a nap. A esőt sok esetben csak néhány perc választja el a napsütéstől. A szigetnek igazán jó klímája van: sosem megy 14-15 fok alá a hőmérséklet, de 25-26 fölé sem, ami miatt rengeteg állat és növényfaj lelt tökéletes hazára az Azori szigeteken.

Lagoa do Fogo

Első utunk a Lagoa do Fogo tóhoz vezetett, ami a sziget legmagasabban fekvő tava. Némely partja egészen közel van az Atlanti óceánhoz. Általában sűrű ködbe burkolózik, nekünk szerencsénk volt, tökéletes időben láthattuk a zöld és a kék ezer árnyalatát. A vulkáni krátert minden irányból zöld növényzet fedi. Talán a legszebb természeti csoda amit valaha láttunk. Kitalálni se lehetne különb tavat! A tó körül vezető út jó minőségű, kanyargós, de nagyon megéri felautózni: bármerre is néztünk szebbnél szebb táj tárult elénk.

12973435_10206199998101282_903556099991915400_o

Caldeira Velha

A Fogo tavacskától nem messze, negyed óra autózásra egy másik természeti kincset találunk, a Caldeira Velha-t. A térképen megtalálni nem olyan egyszerű, ezért a GPS koordinátákat bejelöltem. A két eurós belépőjegy kifizetése után úgy éreztünk magunkat, mintha a Jurassic Parkba léptünk volna be. Leírhatatlan szépségű esőerdőszerű vadregényes tájon vezetett az út a termálvizű mesterségesen kialakított kis teraszhoz. Mindenhol páfrányok, pálmafák, banánfák, mohák.. A záptojás szagú forrongó víz mellett táblák figyelmeztetnek a veszélyre: 60-100 fokos vízbe könnyedén leforrázhatjuk magunkat. Direkt erre a célra készített kis lefolyón folyik át ez a víz a medencébe, ami szintén nagyon meleg, de már elviselhető. Az idő egyébként ismét hidegre fordult, nagyon jól esett belemerészkedni a forró vízbe. Ismerős szavakra lettünk figyelmesek: egy idős magyar házaspár üldögélt a medencében. Fél óra beszélgetés után megnéztük az 50 méterrel fentebb lévő, picit hidegebb másik kialakított fürdőhelyet is. Ennek a különlegessége, hogy egy meleg vizű vízesés táplálja, viszont az összegyűlt vizet már kellően hidegre hűti a külső hőmérséklet. Ha a vízesés alá állunk, akkor egyszerre ér minket a felülről érkező meleg, illetve alul a hideg víz. A vízesésnél szintén ismerős hangokra lettünk figyelmesek: egy Lisszabonban élő magyar család vakációzott éppen az Azori-szigeteken. Néhány perccel később pedig egy szintén magyar hátizsákos utazó köszönt nekünk, így már a parkban több, mint tizen voltunk kishazánkból, az összesen 30 turista közül.
Maga a park jól felszerelt, két eurós belépési díjért jár a ruhatartó kis műanyag kosár, illetve tusolási lehetőség és wc is.
12973184_10206200075543218_3256240196709311608_o

Chá Gorreana

Furnasba visszafelé autózva megnéztük Európa egyetlen teaültetvényét és gyárát. Az intézmény ingyenesen látogatható. Egyfajta kiállítást tekinthetsz meg, amely bemutatja a tea feldolgozásának technikai fejlődését, régebbi eredeti gépektől egészen a modern berendezésekig. Ingyenesen megkóstolhatod a kontinens egyetlen teáját, illetve vásárolhatsz is belőle a helyszínen. Az árak 1.5€ per doboztól kezdődnek. A teázóból hatalmas üveg panorámaablakon keresztül gyönyörködhetsz a zöld lankás ültetvényben, távolban az óceánnal. Megnyugtató érzés!
12977145_10206200080863351_5989891845459840387_o

Terra Nostra Park

Az airbnb-n foglalt szállásunk Furnasban, a Terra Nostra Parktól néhány méterre volt. A második nap este így aztán még elugrottunk megnézni a botanikus kertet és termálfürdőt. A korábban említett kénes, záptojás szag felerősödött a sárga vizű mesterségesesn kialakított medencéhez közeledve. Átöltöztünk, majd a kinti hideg miatt gyorsan belementünk a forró vízbe.
A csapoknál ahol folyt be a víz, annyira meleg volt, hogy nem tudtunk közelebb menni. A látótávolság a vízben nagyjából 2 cm lehetett, a fürdőruháinkat és a bőrünket is befogta a gőzölgő, sűrű termálvíz. Mégis nagyon jó érzés volt a park közepén lubickolni. Sajnos a kinti hőmérséklet már nagyon hideg volt, a tusolóból pedig csak langyos víz folyt, így gyorsan haza akartunk rohanni, hogy majd otthon elintézzük a tusolást. Időközben azonban besötédetett, és bezárták a fő kaput ahol bejöttünk. Egy szál fürdőruhában a víztől sárgán vacogtunk és  próbáltuk a kiutat megtalálni. Végül egy hotelen keresztül tudtuk elhagyni a helyet, ahonnan gyorsan hazamentünk.
12983445_10206200100303837_1927655280177365039_o

Tony’s restaurant

A helyiek szerint Furnas legjobb étterme a sarki Tony’s restaurant, mi pedig hallgattunk a többségre. Az azori-szigeteki konyha egyik különlegessége a Cocido das Furnas, ami nem más, mint főtt húsok és zöldségek összessége egy tál ételként. Elkészétéshez a talaj hőjét használják, ugyanis Furnasban sok helyen annyira forró a talaj, hogy ha egy gödörbe belehelyezik a finomságokkal teli fazekat, majd várnak jó néhány órát, akkor megfő az étel. Ezek a gejzírek Európában egyedülállóak, Izlandon találni még hasonló természeti jelenséget. A fazékba tesznek  marhát, disznót, csirkét, kolbászt, véreshurkát, répát, káposztát, karalábét és egyéb zöldségeket, majd 6-8 órán keresztül főni hagyják a talajban, egyrészt hogy teljesen puha legyen, másrészt hogy jól összeérjenek az ízek. Tálak formájában kínálják. Ketten próbáltunk megenni egy egyszemélyes tálat, de sikertelenek voltunk, annyira laktató. Ezen kívül még finom, friss marha steak-et és rántott dolgokat is választhatunk.

Ezzel az első teljes napunk végére értünk, nem maradt más hátra, mint aludni egy jót.