Van-e 100 %-os módszer a csomagdézsmálás ellen? – Hardy Mihályt kérdeztük

2017. augusztus 15. kedd, 16:44 - kismajom
Interjú

Óriási port kavart az elmúlt hetek azon rejtélyes eseménye, miszerint egy Budapestről Londonba repülő hölgy bőröndjében minden ruha és tárgy véresen került elő. Miután leszálláskor azt vették észre, hogy a bőröndről eltűnt a lakat, már rosszat sejtve nyitották ki azt. Ezután jött azonban az igazi döbbenet: a táskában ugyanis minden véres volt.

A Londonban élő magyar származású hölgy ezt követően tett a reptéren bejelentést és indult meg a vizsgálat. Néhány nap alatt sikerült felgöngyölíteni az ügyet: a Liszt Ferenc Reptéren dolgozó Sz. János rakodómunkás áll az események mögött. Ellene eljárás indult.

Az itthon óriási visszhangot kiváltó eset kapcsán más sértett is jelentkezett és a hozzászólás lavinából egyértelműen kiderült, nem egyedi esetről van szó (mármint ha a vért nem számítjuk). A kommentelők különféle trükköket és tanácsokat osztogatnak egymásnak arra nézve, hogy mi lehet az igazi biztonsági megoldás a reptéri szarkák ellen: otthoni, vagy reptéri fóliázás, lakat, vagy éppen törölközőbe bugyolálás. Mégis hiába bármilyen óvintézkedés, ha az alatt lopnak meg minket, amíg a bőröndünk utazik.

Hardy Mihályt, a Budapest Airport Kommunikációs Igazgatóját kérdeztük az esettel kapcsolatosan.

1. Ön szerint hogyan történhetett meg ez az eset és vajon, ha a vérző kéz nem buktatja le az illetőt, meddig maradhatott volna ez a sorozatos bűncselekmény titokban?

Azt nem tudom megmondani, hogy miként történhetett meg ez a konkrét ügy, ebben a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság indított hivatalos eljárást, ennek a dolga kideríteni a részleteket. Ők egyébként a sajtóban megjelent hírek alapján kezdtek el nyomozni – és nagyon gyorsan eredményt értek el. Az eljárás alá vont rakodónak bevonták a repülőtéri kártyáját, így ő biztosan nem tud a jövőben munkát végezni a repülőtéren. A repülőtér és a rendőrség biztonsági szakemberei egyébként folyamatosan figyelik a poggyászokkal kapcsolatos rendellenességeket és számos eszközt bevetnek az esetleges „szarkák” lebuktatására. A southendi esetnél – eddigi ismereteink szerint – a kézipoggyásszal történt az incidens, amit végül mégis a raktérbe tetetett a légitársaság.

2. Mit tehet valaki, ha azt tapasztalja, vagy gyanítja, hogy a feladott bőröndjéből eltűnt valami?

Ilyen esetekben azonnal bejelentést kell tenni az érkezés repülőterén és a légitársaságnál is. Nagyon fontos, hogy minden poggyászdézsmálásos ügyben egyúttal szülessen rendőrségi feljelentés, mert a rendőrök csak ennek alapján tudnak elindulni. A repülőterek és a különböző országok rendőrsége között van együttműködés, ezért is fontos, hogy az utas azonnal bejelentést tegyen.

3. Van-e, és ha igen, mi az a biztonsági megoldás, ami 100%-os védelmet nyújt az utazás során? (Gondolunk itt fóliázásra, lakatra, stb.)

100 %-os biztonság nincs, sajnos poggyászdézsmálások a világ összes repülőterén előfordulhatnak, bár a repülőterek, a földi kiszolgáló (ground handling) cégek és a hatóságok is mindent megtesznek ezek maximális visszaszorítása érdekében. A keményfedelű, zárható, esetleg számzáras bőröndök jelentenek valamiféle megnövelt biztonságot, ahogy a poggyászfóliázás is. A szarkák nyilván nem állnak neki egy befóliázott bőrönd felnyitásának, ha találnak egyszerűbb módot is. Sokszor egy egyszerű kábelkötegelő műanyag gyorszár is nagyszerű szolgálatot tehet, amivel a cipzár nyelveit összefogjuk. Így rögtön látszik, ha valakik „babráltak” a poggyászunkkal. Fontos, hogy semmilyen nagyértékű ékszert, készpénzt, vagy műtárgyat nem szabad a feladott poggyászba tenni.

biztonságos bőrönd

4. Egyáltalán kik azok a személyek, akik belenézhetnek, felnyithatják a csomagjainkat és az átvizsgálás, utazás mely pontján tehetik ezt meg?

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren  a feladott poggyászok röntgenképeinek elemzését a Biztonsági Igazgatósághoz tartozó utasbiztonsági ellenőrök végzik. Amennyiben a csomag röntgenképének elemzése során felmerül a gyanú, hogy a poggyászban tiltott tárgy található (jogszabályba ütköző tiltott tárgyak: robbanóanyag, fegyver, lőszer stb.), légiközlekedést veszélyeztető tiltott tárgyak, (pl. turista gázpalack, veszélyes anyagok, karácsonyi csillagszóró stb.), illetve ha a poggyász olyan tárgyat/anyagot tartalmaz, amely nem teszi lehetővé a röntgenes átvizsgálást indokolttá válik a poggyász manuális úton történő ellenőrzése.

A feladott poggyászok felnyitását és manuális ellenőrzését kizárólag hatósági személy (rendőr) jelenlétében, a feladott poggyász védelmi ellenőrzésére jogosult, érvényes végzettséggel rendelkező, az utas távollétében végzett poggyásznyitásra kiképzett védelmi ellenőrök (CPS) nyithatják fel, a poggyász állagsérelme nélkül, a poggyásznyitó helyiségben.

A poggyásznyitó helyiségben a poggyásznyitás során kizárólag a hatóság és a feladatot ellátó védelmi ellenőrök lehetnek jelen. A helyiséget több CCTV kamera is figyeli, továbbá a nyitás folyamatát kézi kamerával is rögzítjük. A felvételeket 3 hónapig megőrizzük. Tehát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a hatóságokon és az utasbiztonsági ellenőrökön kívül senki másnak nincs jogosultsága a poggyászok felnyitására.

5. Honnan tudhatjuk, ha valóban biztonsági okból, hivatalos eljárás keretében nézték át a csomagunkat?

Amennyiben a poggyász felnyitását a repülőtér biztonsági személyzete végezte, a  poggyász felnyitásáról minden esetben 3 példányban jegyzőkönyv készül. A tulajdonos jelenléte nélkül felnyitott poggyászok ellenőrzésének befejezését követően, a „tisztának” minősített poggyászban elhelyezésre kerül az utas tájékoztatására szolgáló kétnyelvű nyomtatvány egy kitöltött és aláírt példánya, majd ezt követően a poggyász biztonságosan (műanyag pántszalaggal) lezárásra kerül.  A poggyászokból eltávolított „egyéb” tiltott tárgyakat minimum egy hónapig megőrizzük (a tárgyhoz a csomagnyitási jegyzőkönyv másolatát csatoljuk) a helyiségben található tároló szekrényben, az utas kérésére azokat visszajuttatjuk tulajdonosukhoz.

6. Amennyiben valóban kutattak, vagy loptak a bőröndünkben, ki a tényleges felelős ezért? Azaz, ha feladjuk itthon a poggyászunkat, de min. egy-két alkalommal átszállunk, mire elérjük az úti célunkat és csak ott realizáljuk az esetet, akkor melyik ország repterét, vagy mely légitársaságot terheli a felelősség?

Erre nem egyszerű pontos választ adni, hiszen az út során bármely repülőtéren „hozzányúlhatnak” a csomaghoz. Ilyenkor célszerű az érkezési repülőtéren azonnal bejelentést tenni a hatóságoknál és a légitársaságoknál. Az utas a jegy megvásárlásakor ugyanis – jogi szempontból – a légitársasággal kerül jogviszonyba, tehát az első lépéseket, a kártérítési igényt náluk, illetve a poggyász biztosítónál (ha kötöttünk ilyet) kell bejelenteni. Fontos körülmény, hogy a légitársaság csak a jegyen szereplő mértékben és mennyiségben áll helyt az eltűnt tárgyakért, a biztosító pedig csak a külön megkötött biztosítás alapján fizet, tehát ugyanazon jogcímen külön a légitársaság és külön a biztosító nem fog fizetni ugyanazért a kárért.

7. Olyan esetről is hallottunk, hogy technikai hibára hivatkozva álltak át kézi biztonsági vizsgálatra a gépi helyett és így tűntek el dolgok. Amikor a sértett ezt szóvá tette, az volt rá a hivatalos reakció, hogy ilyen művelet nem történt, így felelős nem lett. Mit tehet mégis az utas, ha így jár?

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az elmúlt 5-6 évben nem történt olyan műszaki meghibásodás, ami indokolta volna a feladott poggyászok kézi úton történő biztonsági ellenőrzését.

8. Sokan esküsznek arra, hogy minden értéket a kézi poggyászba kell tenni. Előfordul azonban, hogy időközben megtelik a gép fedélzete és átrakják a kézipoggyászt a raktérbe. Ilyenkor van-e lehetősége a tulajdonosnak még gyorsan magához venni az értékeit? Mi van akkor, ha nem akar ehhez hozzájárulni?

Abban az esetben, ha a kézipoggyászunkat a beszállításnál mégis el akarják venni és a csomagtérben elhelyezni, nem szabad kapkodni, hanem végig kell gondolni, hogy milyen érték van benne és azt ki kell venni belőle. (laptop, fényképezőgép, mobil telefon, pénztárca, ékszer, gyógyszer, készpénz, bankkártya stb.) Ha nem tudjuk megoldani, akkor az utas meg is tagadhatja, hogy átadja a poggyászát, hiszen a jegy vásárlásakor kézipoggyászt váltott, tehát joga van azt végig magánál tartani. Emiatt őt nem zárhatják ki az utazásból, a személyes értékeire pedig joga van vigyázni. Ez alól kivételt képez az az eset, ha a légitársaság ELŐRE tájékoztatja az utast, hogy a kézipoggyászát a repülőgépnél beszállás előtt elvehetik – ezen esetekben nem érvényes, hogy az utas mégis magánál tarthatja a kézipoggyászt, de az értéktárgyait természetesen kiveheti belőle. Ezért fontos, hogy az utasok mindig előre tájékozódjanak a légitársaság kézipoggyász szabályairól.

Érdemes egyébként a kézipoggyászba egy váltás ruhát és alapvető piperecikkeket tenni, hiszen bármikor előfordulhat, hogy egy-két nap késéssel érkezik meg a poggyászunk, vagy lekéssük az átszállást vagy műszaki hiba vagy időjárási problémák miatt órákat vesztegel a gépünk a földön. Ilyenkor jól jön a tartalék.

9. A jövőben milyen óvintézkedéseket és biztonsági szabályokat kívánnak bevezetni annak érdekében, hogy ilyen többé ne fordulhasson elő?

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ahogy Európa és világ más nagy repülőterein is évente milliárdos nagyságrendben költünk az utasok és poggyászaik biztonságára. A mostani különös esetet is egészen biztosan tanulmányozzák a rendőrség, a földi kiszolgálás és a repülőtér megfelelő biztonsági szakértői. A repülőtér, a hatóságok és a földi kiszolgáló szervezetek közösen, a zéró tolerancia elvét követve lépnek fel a csomagdézsmálás ellen! További kamerák telepítése, jobb tájékoztatás illetve megnövelt helyszíni ellenőrzésekkel lépnek fel az ilyen incidensek megelőzése érdekében. Az ilyen eseteket nagyon komolyan veszik, hiszen a repülés biztonságáról van szó (mert aki kilophat valamit a bőröndből, az ugyanígy bele is csempészhet valamit). Ezek eredményéréről azonban, a bevezetett technikai vagy személyi intézkedésekről – éppen az utasok és a poggyászok védelme érdekében – ennél részletesebben nem tudunk további részleteket elárulni.

Hardy Mihálynak köszönjük az interjút!

Talán ez is érdekelhet