Miért ilyen olcsó a fapados?

Sokan kérdezitek, hogy mitől lehet ennyire olcsó a fapados repülőjegy. A wizzair és a ryanair hihetetlen olcsó járatokat kínál, nem ritka a 2500 Ft-os irányonkénti ár sem. Megéri ez nekik?

A fapadosok titka nagyon egyszerű: minden költséget a minimumra próbálják csökkenteni. Míg Amerikában a normál légitársaságokhoz képest csak 10-20%-kos a különbség, addig Európában a legtöbbször kevesebb, mint ötödáron utazhatunk fapadossal. Nézzük, hogyan tud spórolni a légitársaság.

1. Repülőgép

Egy biztos, repülőgépekre valamilyen módon mindenképp szüksége lesz a társaságnak. A Ryanair már 151 Boeing 737-es gépet vásárolt hihetetlen olcsón, mivel az egyszerre nagy mennyiségű rendeléseknél jobb árajánlatot kapnak.

2. Repülőgép életkor

Furán hangozhat, hogy a fapadosok új gépeket vásárolnak, de nem véletlen teszik. Az újabb flotta üzemanyag felhasználása sokkal hatékonyabb, amin óriásit tudnak spórolni. A Ryanair gépeinek átlagéletkora 5 év, míg az easyJet-é 4. Ezzel szemben a Lufthansa gépeinek 12.4 éves átlagéletkora igen magasnak mondható.

3. Hasonló típusú gépek

A Ryanair csak Boeing 737-esekkel repül, az easyJet csak A320-asokat vásárolt. Ha a légitársaságnak csak egy fajta gépet üzemeltet, akkor a pilótáit, légiutaskísérőit, mérnökeit, földi kiszolgálóit csak egy típusra kell kiképeznie, amivel időt és pénzt spórolnak meg.

4. Kevesebb kényelem

Ryanair üléseit nem lehet hátradönteni, ezért vásárláskor olcsóbbak, karbantartásukra is kevesebbet kell költeni. Az ülések mögött nincsenek zsebek, így azokat az utasok nem teszik tönkre, nem kell takarítani, kiüríteni, ezzel is időt nyerve két forduló között.airport-923970_1920

5. Légiutas-kísérők

Légitutas-kísérők általában a karrierjük elején vannak. Természetesen a legszükségessebb kurzusokat nekik is el kell végezni, azonban nagyobb hangsúlyt fektetnek a biztonsági gyakorlatokra, mint a kommunikációra. Sokszor többféle szerepkörben is dolgoznak. Néhányuk a földi kiszolgálásban segít, ő csekkolja be az utasokat, míg a társai a gépet takarítják és az egyéb feladatokat látják el. Az utasok kényelmén és a biztonságán túl ők felelnek a fedélzeti ellátásért is.

6. Ellátás

A fedélzeti ellátás sok esetben irreálisan drága, fapadosok esetében semmilyen frissítő vagy étel nincs az alap jegyárban. 10.000 méter magasan vásárolhatunk parfümöket, vagy akár sorsjegyet is, ami sokszor zavaró, ha pihenni szeretnénk.

7. Repterek

A fapadosok nem a városok fő reptereit célozzák meg, hanem a távolabbi, sok esetben más városban lévőket. Brüsszel esetében a tőle 60km-re lévő Charleroit, vagy a Londonhoz közeli Lutont, és egyszerűen Brüsszelnek, vagy Londonnak hívják a foglalási rendszereikben. Ezek a repülőterek elsősorban csak fapadosokat szolgálnak ki, így is vannak berendezkedve. Ha nincs a közelben lehetőség alternatív reptérre szállni, akkor viszont a fő repterekre olyan lehetetlen időpontokba repülnek, amikor nagyon kevesen használnák. Egyrészt ekkor sokkal olcsóbb, másrészt nincs tömeg, és kisebb az esély a késésekre.csaj

8. Kihasználtság

A fapados társaságok a járataikat egész nap használják. Például egy nap alatt egy Ryanair járat az alábbi útvonalon repül: Brüsszel – Koppenhága – Brüsszel – Prága – Brüsszel – Nîmes – Brüsszel – Treviso – Brüsszel. A földön egy-egy alkalommal mindössze 30-45 percet tölt, emiatt lehetnek sajnos késések, illetve a takarítást is nagyon gyorsan kell megoldaniuk. Ennek köszönhetően azonban a gép folyamatosan pénzt termel, nem kell az utasokkal kifizettetni az állásidőt, parkoltatási díjakat.

9. Idő

Ameddig nem volt előre kiosztott ülőhely, az utasok gyorsabban sorba álltak, és hamarabb kezdhették a beszállást. Ezzel egyébként most sincs nagy gond, mi magyarok nagyon szeretünk sorban állni akkor is, ha fix ülőhelyünk van.

10. Hubok

Normál légitársaságok általában egy-egy dedikált repülőtérről indítják a járataikat. British Airways Londonból, KLM Amszterdamból. Amennyiben British-el szeretnél Mallorcára eljutni, előbb el kell utazni Londonba, (hiába van ellenkező irányban) hogy aztán átszállással repülhess a spanyol szigetre. Ehhez képest a fapadosok sok városból repülnek sok városba, így nagyobb eséllyel találunk közetlen járatot.

11. Átszállás

A fapadosok nem ajánlják fel az átszállásos lehetőségeket. Ez azt jelenti, hogy saját magunknak külön kell lefoglalni a járatokat, így nincs felelősségük abban, hogy elérjük-e a csatlakozó gépet, nem kell a poggyásszal sem bajlódniuk. Még az informatikai rendszeren is tudnak spórolni, illetve késés esetén nem kell átfoglalniuk másik járatra, esetleg hotelt biztosítani.aircraft-513641_1280

12. Beszállókártya

Saját magunknak kell kinyomtatni a repülőjegyet, ezzel is humán erőforrást spórolnak a repülőtéren. A Ryanair 45€ büntetéssel sújtja azokat, akik nem hozták magukkal a beszállókártyát.

travel-823299_192013. Lépcső

Leszálláskor nem használnak hidakat, helyette a lépcsőn kell a képet elhagyni az utasoknak, majd gyalog, vagy busszal megközelíteni a terminált. A Liszt Ferenc repülőtéren tovább spórolnak a klíma és mosdó nélküli bádogterminállal.

14. Extrák

Minden extra szolgáltatásért fizetnünk kell. A Wizzair minimálisra csökkentette a poggyászméretet, hogy biztosan vásárolni kelljen hozzá egy nagyobbat.

15. Járatok

Sokkal könnyebben nyitnak új járatokat. Nem feltétlen olyan helyre repülnek, ahová órási igény lenne rá, hanem olyan városokba is, amelyeket épp ők tesznek vonzóvá az olcsó jegyárakkal. Olykor a kormányokkal együtt próbálják a turizmust fellendíteni az addig alacsony áron elérhetetlen országok esetében, cserébe kedvezményeket kapnak.

16. Ülések

Megpróbálnak minél több széket bezsúfolni a gépbe, ezáltal több utast tudnak szállítani.

17. Fizetés

Alacsonyabb fizetést kapnak az alkalmazottak.

A cikket inspirálta a Wendoverproductions.

  • Attila

    A fotó a hölgyről elmenne egy pornóba is, te jó ég ilyen létezik?

  • Balázs Mészáros

    18. Fiatalabb repülőgép esetén kevesebb karbantartás szükséges. Mire elérkezne a nagyon költséges “D check” ideje a repülőgépen, addigra túladnak rajta.
    19. Mivel csak turista osztályú székezés van, és nincs alap jegyárhoz járó fedélzeti ellátás ezért kisebb konyha is kell, így jóval sűrűbbre lehet székezni egy repülőgépet, így több jegyet lehet eladni és jobb az egy ülésre jutó költség. Pl.: A Qatar A320-as gépei 146 főre vannak székezve, a Wizzair gépei 186-ra.

  • Frank Kontra
    • Laszlo Patonai

      és akkor???