accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Miért késhet egy repülőjárat? És miért hívtak rendőrt az utasok és a pilóták Londonban?

lanymajom /

2014 telén egy Londonból Portóba közlekedő Ryanair járat utasainak annyira elfogyott a türelme, hogy végül rendőrt kellett hívniuk. Habár az ír légitársaság a legpontosabb európai fapadosnak nevezi magát 90 %-os pontossági aránnyal, de egy nem várt akadály végül is bármikor, bármelyik légitársaságnál közbejöhet.

De mi is történt azon a portói járaton?

Az utasok már a repülőn ültek és várakoztak az elindulásra, de az valamiért mégse tudott felszállni. Az emberek egy idő után segítségért fordultak a légiutas kísérőkhöz, hogy biztosítsanak nekik vizet és ételt, de a stewardessek egyszerűen visszautasították a kérést. Több mint három óra, étlen és szomjan való várakozás után a repülőn az utasok végül úgy döntöttek, hogy ezúttal inkább rendőrségi segítséghez folyamodnak. A rendőrség megérkezett a gépre és leszállították az embereket, akik a terminálon várakozhattak tovább, majd végül 11 órás késéssel sikerült elindulniuk.

Miért nem tudtak elindulni?

Az előbb említett esetben a probléma oka az időjárásban rejlett, hiszen az erős szél miatt rengeteg, más társaságok gépeit irányították át a Ryanair által használt Stansted repülőtérre. Ez a helyzet egyszerűen kezelhetetlenné vált a repülőtérnek, hiszen hirtelen megugrott a földi kiszolgálásra irányuló teher és az üzemanyag szükséglet. A gép azért várakozott, mivel azt remélték, hogy sikerül hamar feltölteni az üzemanyagtartályakat. Két óra elteltével a pilóták kapcsolatba léptek a földi kiszolgálással, hogy engedjék be az utasokat a terminálra, amit időközben már bezártak, viszont senki nem érkezett a kérésre. Ezek után a pilóták is úgy döntöttek, hogy a rendőrséghez fordulnak.

Miért késhet egy repülőjárat?

A késéseket számos okra vezethetjük vissza, például az időjárásra, a földi kiszolgálásra, a repülőtérre és magára a légitársaságra is. Nézzük meg a leggyakoribb eseteket.

1. A repülőt nem sikerül időben előállítani

Mielőtt elkezdődik a beszállítás a repülőt ki kell takarítani, meg kell tankolni, stb. Ha ezek az előkészületek nem zajlanak le időben, akkor késésre számíthatunk.

2. Késik az ellátás

Az ételt és italt nem csak a hagyományos légitársaságok gépeire, hanem a fapados járatokra is be kell pakolni. Valamikor ez nem történik meg a meghatározott időpontra.

3. Csatlakozó járat utasaira kell várni

Olyan is előfordulhat, hogy egy csatlakozó járat késik, ezáltal a légitársaság úgy dönt, hogy nem áthelyezi az érintett utasokat egy másik gépre, hanem inkább bevárják a késést.

4. Csatlakozó járatok utasainak csomagjaira kell várni

A földi kiszolgálásnak nem mindig sikerül bepakolni az összes csatlakozó járatról érkező csomagot. Ilyenkor általában megvárják a rakodás befejeztét.

5. Túl sok a feladott poggyász

Néha az utasok túl sok csomagot hoznak magukkal, amit nem sikerül időben behelyezni a raktérbe.

6. Elkéső utasok

A repülőjárat indulása és a beszállítás nem ugyanakkor történik. Vannak olyan utasok, akik habár időben megérkeznek a repülőtérre, de valamiért nem mennek oda a kapuhoz a megadott időpontra.

7. A személyzet nem érkezett meg időben

Ha a személyzet egy másik repülőtérről érkezik és nem a légitársaság bázis repülőterén vagyunk, akkor nem tudnak hirtelen másik személyzetet előállítani, így mindenképp várni kell.

8. Műszaki hiba

Minden felszállás előtt a pilóták ellenőrzik a gép műszaki állapotát. Ha valamilyen rendellenességet találnak, azt értelem szerűen javítani kell.

9. Torlódás a repülőtéren

Dugó nem csak az utakon, de a repülőtereken is lehet. Például épp egy leszálló gépre kell várni vagy van előttünk egy másik felszállni készülő járat.

10. Súlykorlátozás

Miután minden bekerült a gépbe, kiderülhet az is, hogy túl nagy a súlya a felszálláshoz. Ilyenkor poggyászokat és/vagy utasokat kell leszállítani.

11. Időjárás

A kedvezőtlen időjárás miatt általában nem jár kártérítés, hiszen ez vis majornak felel meg, viszont járattörlés esetében a repülőjegy árának visszatérítése illeti meg az utasokat.

Amennyiben 3 óránál többet késik a géped, akár 600 € kártérítés is járhat. Ha már megtörtént, igényeld a kártérítést. Ha még nem, akkor légy tisztában a jogaiddal!

Ajánlatok