Búcsút inthetünk a turbulenciának?
Tudósok arra hívták fel a repülővel utazók figyelmét a közelmúltban, hogy a klímaváltozásnak köszönhetően egyre több rázós élményre kell felkészülniük. A légitársaságok azonban most összefogtak, hogy az erős turbulenciák növekvő száma ellenére minél eseménymentesebb repülőutakat biztosíthassanak utasaiknak.
Habár az észlelési lehetőségek a különféle technológiák fejlődésének köszönhetően sokat javultak, az úgynevezett tisztaidős turbulencia észlelése továbbra is nehéz, emiatt pedig időről időre előfordulnak olyan esetek, amikor az utasok és a személyzet is sérüléseket szenvednek – ez csak az amerikai légitársaságoknak évi 200 millió dollárjába kerül. Legutóbb például december 8-án történt ilyen: egy Malajziából Bangkokba tartó gép váratlan turbulenciába repült, aminek következtében két utas és három légiutaskísérő is sérüléseket szenvedtek.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) egy globális adatbázist hoz most létre, hogy segítse a légitársaságokat a turbulenciák elkerülésében repülési útvonalaik tervezésekor. A szövetség szerint az adatbázis segítheti a pilótákat, hogy megalapozottabb döntéseket hozzanak a magasabb repülési szintekről, hogy ne kelljen turbulenciáktól tartani. A várakozások szerint az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsátás is csökkenhet ezáltal. 2019-ben több amerikai légitársaság részvételével megkezdődik az adatbázis tesztelése, 2020-ban pedig széles körben elérhetővé válik majd.
A Delta Air Lines már jelenleg is szolgáltat adatokat az adatbázis számára és úgy látják, hogy időjárásfigyelő applikációjuk egyidejű használatával jelentősen csökkenthetőek a turbulenciából fakadó sérülések és a károsanyag-kibocsátás egyaránt.
Az új rendszer működése egyszerű: a programban részt vevő légitársaságok mindegyike valós idejű adatokat szolgáltat és kap egyszerre – az adatbázis gyűjti össze és osztja meg a kapott információt. A légitársaságok jelenleg még pilóták jelentéseit és időjárási tanácsokat használnak a turbulenciák elkerüléséhez, ami az IATA szerint bár hatékonyan működik, a korlátai is megvannak ugyanakkor: következetlenségek vannak a beérkező információk szintjében és minőségében. Például nincs szabványos mértékegység a turbulenciák mértékére vonatkozóan azon túl, hogy enyhe, közepes, vagy erős, ráadásul szubjektív benyomásokra alapozódnak, hiszen azt, hogy milyennek is érződik egy ilyen jelenség, függ többek között a repülőgép méretétől is.
A most kidolgozás és tesztelés alatt álló Turbulence Aware a társaságok és pilóták rendelkezésére álló információ mennyiségében és minőségében egyaránt nagy változást ígér. Az IATA főigazgatója, Alexandre de Juniac úgy látja: a Turbulence Aware érzékelhető változásokat hoz majd az utazóközönség számára, hiszen sokkal kényelmesebb és biztonságosabb lesz a repülés a jövőben a pontosabb előrejelzések révén.
Forrás: AirlineRatings