Kalandok Panamában és a San Blas-szigeteken

Panama és a San Blas-szigetek legszebb vidékein kirándultam tizennégy napot hátizsákkal. Costa Ricából érkeztem az országba, így a beszámolóm az alapján készült. Esős évszakban voltam, ami a karibi oldalon érződött (rendkívül meleg tengervíz, kevésbé napos időjárás), de ezen kívül az ország többi területén nem volt gond. Hátizsákos utazó lévén mindent egyedül, vagy a helyiek segítségével szerveztem meg, hostelekben laktam és helyi tömegközlekedési eszközöket használtam. Volt, amikor egyedül utaztam, illetve egy időre a testvérem is kijött hozzám. Az országot személyes tapasztalataim alapján biztonságosnak mondhatom. A részletes programot, utazást és szállást leírom, hátha kedvet kap valaki.

Kalandok Panama és a San Blas-szigetek területén

Bocas del Toro

Ezen a szigetcsoporton belül nekünk a fő szigeten, Isla Colónon volt a szállásunk. Első nap biciklit béreltünk (5 dollár) és eltekertünk egy dzsungel övezte úton Playa Bluffra. A hét kilométeres szakaszon érdemes figyelni, mert találkozhatunk lajhárokkal, papagájokkal és nagyméretű pókokkal. A part aranyhomokos, a hullámok sokszor erősek, ezért a szörfösök kedvenc helye.

Panama és a San Blas-szigetek
Biciklizés a Playa Bluffra
Playa Bluff

Ha Bocas del Toro, akkor Filthy Friday party. Ez egy egynapos fesztiválszerű buli, amely a hátizsákosok körében nagyon népszerű. A party három szigeten van és csónakkal visznek a szervezők egyikről a másikra. Isla Colónról indul minden pénteken, a jegy ára 35 dollár. Délelőtt kezdődik és este kilencig tart, majd utána afterparty a fő szigeten.

Filthy Friday Party

Miután kipihentük a bulit, befizettünk egy egynapos hajótúrára, amely 30 dollárba került. A kirándulás során láttunk delfineket a természetes élőhelyükön, snorkeleztünk, majd elmentünk a térség legszebb szigetére, Cayo Zapatillára. Visszafelé megálltunk egy mangrove szigetnél, ahol lajhárok élnek és közelről megfigyelhettük őket. A túra alatt láttunk még óriás tengeri csillagokat és bébi boát is, szerencsére az anyával nem találkoztunk. Lehetőség van csak snorkeltúrákra is: 25 dollár/fő. Bátrabbak éjjel is mehetnek világító planktonokat nézni, az is ugyanennyibe kerül.

Chiriquí

Nem a térségben híres Boquete városba mentünk, hanem a bacpackerek között népszerű Lost&found hostelbe. Helyi busszal utaztunk Almirantéból, ami önmagában is egy élmény volt. A kis busz zsúfolásig tele volt és egész úton bömbölt a panamai mulatós. Szerencsére nekem jutott ülőhely, tökéletes kilátással. Azonban sokáig nem nézelődtem, mert a muzsika elringatott, a buszsofőr pedig nem szólt rám, hogy ne a vállán aludjak.

A Lost&foundba tényleg csak hátizsákos utazók tudnak eljutni. A buszmegállóból tíz perces túraútvonal vezet felfelé az esőerdőn át a szálláshelyre. Miért több ez a hostel a társainál? Egy helyen megtalálsz mindent: kényelmes ágy, forró zuhany (ajándék a térségben), ingyenes kincskereső túrák az erdőben, közös vacsora este, bár csocsó asztallal, óriás jengaval és beerponggal. Nem hostelben, közösségben vagy, amíg ott tartózkodsz. A közelben busszal könnyen elérhető természeti csodák vannak. Ilyen például a Gualaca kanyon, ahová fürdőruhával érdemes érkezni, mert a sziklakról ugrálni lehet az égszínkék vízbe.

San Blas-szigetek

A Lost&found hostelből Davidba mentünk busszal, majd onnan éjszakai busszal Panama városba és hajnalban indultunk tovább a San Blas-szigetekre. Ez egy nagyon hosszú utazás volt, de rengeteg időt spóroltunk meg vele és az éjszakai buszon tudtunk aludni.

Senidupot választottuk a több száz sziget közül, mert ehhez volt helyi kontaktunk és nem szerettünk volna utazási iroda szervezésével menni. Nagyjából az összes sziget ugyanúgy néz ki: pálmafa, fehér homok, kristálytiszta tenger. Senidupról minden nap szerveznek csónakos túrákat a közelben lévő más szigetekre (La Casa de Papel sorozat egyik helyszínére is), Kuna közösségekhez vagy természetes medencéhez.

Bambuszkunyhóban szálltunk meg három éjszakára és azokat az isteni ételeket ettük, amit ott készítettek. Teljesen internet- és térerőmentes övezet, áram csak este 6-tól 10-ig van. A térségbe lépéshez kell útlevél + 20 dollár. Készülj még gallon vízzel, nasival, esetleg snorkelfelszereléssel.

Senidup

TIPP: A helyi kontaktunk elérhetőségét megosztom veletek, instagramon lehet keresni (spanyolul beszél, angolul kevésbé, de próbálkozik): @rogemart.

Mi esős évszakban voltunk, így az árak kedvezőbbek voltak, ez időszakosan változhat.

Oda-vissza transzfer Panama városból: 50 dollár/fő.

Csónak oda-vissza: 20 dollár/fő.

Szállás: az árak napi 3x-i étkezést foglalnak magában:

• több ágyas szobában (bambusz/pálma kunyhó): 26 dollár/éj/fő
  • privát kunyhó: 35 dollár/éj/fő
  • fa kunyhóban: 45 dollár/éj/fő
  • programok: 20 dollár
  • közösség látogatás: 8 dollár

Panamaváros

A San Blas-szigetek után a főváros volt a következő úti cél. Az első programunk a már-már kötelezőnek számító Panama-csatorna volt. A városból nagyjából 20 dollár az Uber kifelé, de jobban megéri taxissal egyeztetni, aki megvár és vissza is visz. A legjobb időzítés délelőtt 9-től 11-ig vagy délután 15-től 17-ig, ha látni szeretnénk hajóátkelést. A belépő 20 dollár fejenként és tartalmazza a múzeumba lépést is. Érdemes végigjárni a múzeumot, mert sokat megtudhatunk az építkezésről és van egy hajószimulátor is.

Panama-csatorna

A csatorna után városnézésre adtuk a fejünket 35 Celsius fokban. Casco Vijejo városrészt szokták Panama ékszerdobozának nevezni. Távolabb a felhőkarcolóktól itt a történelemmel találkozhatunk. Bárok, vendéglők, cukrászdák, gyönyörű régi templomok, csodálatos színes épületek. Innen a tengerhez közeledve ráláthatunk a felhőkarcolókra és olyan érzés mintha a múltból néznénk a jövőt.

Parque Nacional Soberanía

Panama városból nehéz eljutni kocsi nélkül a parkba. Odafelé busszal próbálkoztam az Albrook termináltól, de az csak félútig vitt. Óriási örömömre fogtam egy taxit, aki 2 dollárért megígérte, hogy elvisz a park bejáratához. Miután kiszálltam és bolyongtam 10 percet rájöttem, hogy rossz helyen tett ki és a dzsungel közepén vagyok egyedül. Kiálltam az eléggé kihalt út szélére és mindent beleadtam, hogy a végtelennek tűnő várakozás után, az egyetlen közeledő autót leintsem. Szerencsére a helyi rendőrség volt az és miután elmondtam, hogy a taxis a semmi közepén hagyott, elvittek a 17 kilométerrel odébb lévő valódi bejárathoz. A park területén az ingyenes úton bőgőmajmok hangját lehet hallani (egyedül nagyon félelmetes), a park ezen kívül nem mutat sokat. A fizetős program 3 órát vesz igénybe, 30 dollár. Akik arra befizettek, láttak kolibrit, de krokodilt és más izgi beígért állatot nem. Visszafelé stoppal mentem Panamavárosig. Őszintén, nagyobb kaland volt az oda és visszajutás, mint maga a park.

San Carlos (El Palmar)

Panamavárostól két órányira található ez az óceánpart. Az Albrook terminálból indulnak buszok minden nap többször. A partszakasz kezdő szörfösöknek tökéletes és elérhető árban van az oktatás is. Én a Popote wave spotnál vettem privát órát, majd utána a deszka egész nap nálam maradhatott és így volt összesen 45 dollár. Csak deszka bérlés egy napra 15 dollár. A Panama beach lodgeban laktam és ennek az udvarán van a kölcsönző is, 50 méterre az óceánparttól. Hihetetlen élmény volt életemben először szörfdeszkára állni, ajánlom mindenkinek.

A panamai utazásom alatt rengeteg élménnyel lettem gazdagabb. Két hét szerintem tökéletes idő arra, hogy a fő látványosságokon ne csak végig rohanjunk, hanem ki is élvezzük oket. Ajánlani tudom ezt az országot családosoknak, pároknak és egyedül utazóknak is. Panamában, illetve egész Latin-Amerikában nagyon kiépült hostelhálózat van, rengeteg hátizsákos utazóval lehet együtt bandázni. Itt tényleg csak az lesz egyedül, aki egyedül szeretne. Én azt mondom, ne várj a többiekre, hanem pakolj be a hátizsákodba!

Szállások Panamában:

• Bocas del Toro – Isla Colón: 4 éj Twin Fin (12 dollár/éj)
  • Chiriquí: 1 éj Lost&found hostel (12 dollár/éj)
  • San Blas szigetek: 3 éj Senidup, többágyas kunyhóban 26 dollár/éj, benne napi 3x-i étkezés
  • Panama város: 3 éj Selina hostel Casco Vijejoban (15 dollár/éj)
  • San Carlos – Pacific coast: 1 éj Panama Beach lodge – szörf hostel (15 dollár/éj)

Utazás országon belül:

• Costa Rica határtól shuttle Almiranteba (innen mennek a csónakok Bocas del Toroba): 5 dollár/fő
  • Hajó Almirantéból Isla Colonra oda-vissza: 10 dollár; egy irányba 6 dollár/fő
  • Almirante – Lost&found hostel busszal: 7,5 dollár/fő
  • Lost&found hostel- Gualaka kanyon busszal: 2 dollár egy irányba
  • Lost& found hostel – David busszal: 4 dollár
  • David – Panama város: éjjeli busz 18 dollár
  • Panama – San Blas szigetek: 50 +20 dollár
  • Panama – San Carlos: 3 dollár egy irányba busszal

Fotók és beszámoló: Treznay Ingrid (Instagram-oldal: travellingrid)

Ha neked is van fényképes beszámolód különleges helyekről, egzotikus úti célokról, oszd meg az Utazómajmok világmegváltó csoportja -ban!