Álomnyaralás Albániában – Bora Bora Beach, Blue Eye és hajókirándulás

Közel két hetet töltöttünk Ksamilban, Albániában és Korfu szigetén, ahová fél órás hajóúttal jutottunk el. Főszezonban egyik helyet sem ajánlom a tömeg miatt, június elején viszont csodálatos volt!

Türkizkék tengerpartok Albániában, Ksamil környékén

Budapestről Tiranába repültünk, a reptérről 25€/fő/irány volt a transzfer. A hegyekben lerobbant a buszunk egy étteremnél, oda érkezett egy másik busz, majd még egyszer át kellett szállnunk. Az albán vezetési stílus nagyon durva, úgy mennek a hegyi szerpentinen, hogy párszor azt gondoltam, ott fogunk lezuhanni és meghalni. A végén már kezdődött a hányinger is, úgyhogy aki nem bírja ezeket az utakat, az készüljön gyógyszerrel. A transzfert interneten foglaltuk, papírral vártak minket a reptéren és megvárták, amíg egy telefonos boltban veszünk net kártyát.

Utazómajom-ajánlatok Albániába >>

Puerto Rico beach

Szállásunk Ksamilban

Ksamilban a Vila Esterben foglaltunk szállást. Egy nagyon kedves idősebb házaspáré a hely, semmit nem tudnak angolul, de nagyon aranyosak voltak.

Strandok és tengerpartok Albániában

Körbejártuk az összes strandot, kedvencünk a Puerto Rico volt. Valószínűleg főszezonban ott is 100 ezren vannak, június elején legtöbbször üres volt. Bora bora beachen vagy a mellette lévő stradon (ott olcsóbb) tudtunk vízibiciklit bérelni, amivel körbe lehet menni és bárhol kikötni a Ksamil szigetekeni. 1000 LEK/óra, de mi végül elvittük 2000 LEK/3 órára.

Bora Bora beach, Ksamil

Éttermek a közelben

Momento Pizza – itt nagyon sok tengeri herkenytű van, nagyon jó fejek a pincérek és isteni finomak a kaják.

Brothers Fish & Meat Tavern – egy nagyon kedves idős házaspáré az étterem, semmit nem beszélnek angolul, de elképesztő aranyosak.

Hello creperie – palacsintás, waffeles hely, vannak sósak, édesek, gyümölcsös, fagyis, csokis, mindenféle. Nagyon olcsó és hihetetlenül finom.

Momento Pizza – Mussel casserole

Hasznos információk a Ksamilba utazóknak

Internet Albániában

A reptéren lehet venni egy úgynevezett Tourist Pak nevű csomagot, ami 1300 LEK-be kerül (kb. 11€). Ebben van 10 GB internet, valamennyi belföldi és nemzetközi hívás és sms. Kártyafüggetlen telefon kell hozzá, ott be is üzemelik.

Tömegközlekedés

Albániában tömegközlekedéssel és stoppal mentünk mindenhová és nagyon könnyen eljutottunk A-ból B-be. Sok olyan buszmegálló létezik, ahol nincs kirakva tábla, így érdemes a helyiektől érdeklődni a menetrendekről. Mindenki nagyon kedves és segítőkész.

Útakadály

Árak Albániában

Az éttermek elég olcsók, a boltok nagyjából hasonló áron vannak, mint nálunk. A központban lévő Unicoop nevű bolt volt a legolcsóbb. Ha tejet akartok venni, akkor Qumesht nevet keressétek, mert mi a kefírtől kezdve a joghurtig mindent vettünk először, mire megtaláltuk, ugyanis azok is nagy dobozban vannak, vagy palackban.

Pénzváltás

Itthon nem érdemes váltani. Eurót vigyetek magatokkal és kint sok pénzváltó található, szinte mindenhol 0% kezelési költséggel (pl. WU), korrekt áron váltanak. Az albánoknak van egy furcsa szokásuk, pl. a 70 leket 7-nek mondják, szóval mindig győződjetek meg arról, hogy mennyibe kerül amit vesztek.

Programlehetőségek és látnivalók a környéken

Blue Eye

Sarandába kell átmenni busszal, ami 100 LEK/fő és onnan tudtok továbbmenni a Blue Eye-hoz. Több busz is megáll ott, kint tesz le az úton, onnan kb. 2 km séta befelé az út. A buszon kb. sosem kell előre fizetni a jegyet, üljetek le és majd mennek, jegyet persze nem kaptok. Néha leszállásnál van fizetés. Ha nem akartok sétálni, akkor a taxi elvisz, megvár és visszavisz kb. 20 euróért. Alkudozni ér! 45-ről indult, de 20-ra levitte a végén. A Blue Eye-hoz a belépő 50 LEK/fő.

Innen visszafelé stoppoltunk, felvett egy helyi ember, aki pont idegenvezető volt és elvitt minket a Mesopotam Monastery-hez. Ide a belépő 100 LEK/fő. Érdekes, de külön szerintem nem éri meg csak oda elmenni, 3 perc alatt körbe lehet járni.

Butrint

Gyönyörű, kihagyhatatlan hely. Ksamilból indulnak buszok, pár perc alatt odaér és a bejáratnál tesz le. Ha jól emlékszem, 700 LEK volt a belépő.

Saranda

Sokan istenítik, szerintem borzasztó hely. Elképesztő tömegnyomor volt, igazi turistalehúzó város. Tele van kéregetővel, pár éves kisgyerekek kezében ott vannak a pár hetes pici babák és agresszívan kéregetnek velük. Ksamil sokkal nyugodtabb és szebb. Sarandába maximum este éri meg bemenni, mert Ksamilban nem igazán van éjszakai élet.

TIPP: Hajóval Korfura

Korfura komppal mentünk át Sarandából. Elég sok helyen lehet jegyet venni (akár online is). Mi a Finikas Lines kompjával utaztunk, kifelé és visszafelé is a fél órás gyors komppal. 19€/fő/irány volt az út. Korfu városában tett le, onnan a Greenbus-szal (A9) mentünk át Paleokastritsára. 2,5€ volt a jegy/fő. Ott az összes taxis és buszos azt mondta, hogy nem megy onnan a Greenbus, csak a központból. Ez nem igaz, kint van egy bódé a kikötőn kívül és mellőle indul a busz. Kb. 35 perc alatt át is értünk.

Fontos! Itt +1 órában vannak, úgyhogy figyeljetek a menetrendekre!

La Grotta

A tengerpartok gyönyörűek, de vízicipő ajánlott. Napágybérlés komolytalanul drága, de egyébként itt szinte minden. Az egyik kedvencünk a Verderosa Beach volt, ami egy picike kis nyugodt strand, nekünk a nagyok nem tetszettek, sok ember és napágy napágy hátán volt.

Árak

Nagyon drága volt szinte minden. Viszonyításként: egy főétel 6-7ezer Ft, így nem is ettünk szinte étteremben. Mindenhol hangulatos és szép tavernák vannak, de mi inkább a hozzánk közel lévő boltban vásároltunk (Aris supermarket). Igaz, ez is elég drága volt, pl. egy Knorr bolognai por: 2.15€, de lehetett jó áron is kifogni dolgokat.

Programlehetőségek a közelben

Corfu Donkey Rescue: itt sok olyan szamár, cica, kutya és ló él, akik kaptak egy esélyt az új életre. Belépő nincs, kifelé van egy adománygyűjtő doboz, ahol lehet nekik adakozni. Az állatok nagyon barátságosak, lehet sétálni a szamarakkal, megfésülni őket stb. Az odajutás elég nehézkes, kint előtte letesz a Korfura közlekedő (A9) járat és onnan kb. 1 km séta, ugyanígy vissza.

Szamármentés

Motorcsónak bérlés: 50€-ért béreltünk egy 15hp-s motorcsónakot. Jogosítvány 30hp felett szükséges. Az Ampelaki Boatsnál béreltük, egész napra került ennyibe és a végén még az üzemanyagot kellett téríteni. Adnak térképet, hogy hova érdemes és hova tilos menni, valamint elmondják az alapokat, megtanítanak vezetni. Voltak izgalmas részei, de összességében nagy élmény volt. Akinek érzékeny a gyomra, az ne kössön ki a tenger közepén és maradjon a hajón. Én bírom ezeket, de komoly hányingerem volt… Menet közben semmi gond nem volt. A 30 m-es horgonyozási távolságot érdemes tartani, mi egyszer több mint 100 m-re kötöttünk ki és alig tudtunk kiúszni, visszafelé pedig kértünk segítséget. Úgyhogy ezzel óvatosan, elképesztő ereje van a víznek, de partközelben a 20-30 m távolságot nagyon kényelmes úszva megtenni.

Acapulco Beach Bar: ez egy igazi “hidden gem”. Úszómedence, gyönyörű kilátással a hegyekre, ingyenes napágyak, kis snack bar, koktélok stb. (Nem kötelező fogyasztani a napágyakhoz). Sok-sok lépcsőfok vezet le innen a tengerhez, ott is rengeteg napággyal és gyönyörű kilátással a Liapadesi beachekre, ahová motorcsónak bérlésnél el is jutottunk.

Kilátás az Acapulco Beach bárból

Tirana, Albánia fővárosa

Az utolsó napunkat Tiranában töltöttük. Itt a Merlin Park Resortban volt a szállásunk, ami kicsit kintebb van, kb. 10 km Tiranából. Minden taxis 1500 LEK-ért akart kivinni, érdemes hiénát keresni, vele kijutottunk 1200-ért is. Tiranába Sarandából indult a busz, ami egyszer állt meg az úton egy étteremnél és kb. 5 óra volt az út. 1300 LEK/fő volt a jegy rá.

Tirana egy teljesen más világ, jóval olcsóbb, mint Ksamil, puccos, de nagyon olcsók az éttermek. A városban rengeteg a taxi hiéna és a kisbabás kéregető. A pályaudvarról könnyen bejutottunk busszal a központba, de már a buszra is szálltak fel a taxisok megrohamozva mindenkit. Nagyon erőszakosak, úgyhogy legyetek határozottak!

Megnéztük a Bunk’Art2-t, ami a kommunizmusról szól. Ide mindenképp menjetek el, 500 LEK volt a belépő. A Grand Park gyönyörű, közepén egy mesterséges tóval.

Csomagmegőrző van a központban, 5€/2 bőrönd/nap, de nekünk a három táskát berakták ugyanennyiért. A központból 300 LEK-ért vitt ki a busz a reptérre. Visszafelé nincs online check-in lehetőség (WizzAir-járat)), a reptéren ingyenes és gyors a művelet. A reptéri ellenőrzésen 3 másodperc alatt átjutottunk. Albániában mindenki nagyon kedves volt és szép emlékekkel tértünk haza az álomnyaralásból.

Fotók és beszámoló: Kovács Szilvia

Ha neked is van fényképes beszámolód különleges helyekről, egzotikus úti célokról, oszd meg az Utazómajmok világmegváltó csoportja -ban!