Elveszett a bőröndöd? Ezt jó ha tudod!
A légiközlekedés technológiai fejlődésével egyre inkább csökken az elveszett csomagok száma. A 2007-es adatokhoz képest a tavalyi évben már 50 %-kal kevesebb bőrönd veszett el a világ repterein. Manapság 1.000 feladott poggyászból 900 időben és épségben megérkezik, a maradék 100 elveszett poggyászból pedig csak 1-2 tűnik el véglegesen – olvasható a Budapest Airport honlapján. Hogy mégis mit lehet tenni abban az esetben, ha nem érkezne meg velünk egyidőben a nyaralásra a poggyászunk vagy netalántán egyáltalán ne kerülne elő, az most kiderül.
A bőröndök titokzatos útjáról már itt írtunk, ahol bemutattuk mi történik a csomagunkkal a becsekkolástól az átvételig.
Mi a teendő akkor, ha nincs a szalagon a bőröndünk?
Ilyen esetben még véletlenül se hagyjuk el a csomag jelentése nélkül a repülőteret, hanem az első út az elveszett poggyász ügyfélszolgálatára vezessen, ahol készíttessünk egy jegyzőkönyvet. A következő körben pedig a légitársaság ügyfélszolgálatát is értesíteni kell. Az elveszett csomagok keresésére egy központi rendszer áll rendelkezésre, ahova a repülőtéri ügyfélszolgálaton rögzítik a becsekkolásnál kapott egyedi csomag azonosító kódunkat, így a világ bármely pontján azonosítani tudják a csomagunkat.
A jegyzőkönyvbe felveszik az adatainkat, a bőrönd márkáját, pontos típusát és színét, de akár még a tartalmáról is kérdezhetnek, hogy még könnyebben menjen a beazonosítás. A bejelentés után mindenképp kérjünk egy telefonszámot és az online rendszer webes elérhetőségét, ahol érdeklődhetünk a csomag helyzetéről.
Budapest Airport tipp: Tegyünk egy A4-es papírt a bőröndünkbe, melyen olvashatóan szerepel a nevünk és a címünk.
Utazómajom tipp: Ne feketét, hanem inkább egy színes bőröndöt válasszunk, hiszen minél egyedibb, annál könnyebben megtalálható. A Bon Air kínálatában több féle szín közül válogathatunk. Hogy mire érdemes odafigyelni bőröndvásárláskor, arról pedig itt írtunk.
Hol és miért veszhet el a poggyászunk?
1, Túl későn csekkoltuk be a bőröndöt, tehát a megadott check-in időkeret végére értünk csak oda, így nem sikerült időben feltenni azt a gépre.
2, Túl nagy vagy túl nehéz a bőrönd. Ha a gép tömege eléri a megadott súlykorlátozást, akkor a csomagtérből leveszik a túlméretezett vagy túlsúlyos bőröndöket, melyeket egy másik járattal szállítanak a célpontra.
3, Különböző légitársaságokkal repülünk. Lehet, hogy ugyanaz a foglalási kód alatt utazunk végig egy vagy akár több átszállással a célpontunkra, de nem biztos, hogy ezt az utat egy légitársaság fogja biztosítani. Minél több társaság kapcsolódik a folyamatba, annál nagyobb az esélye a félreértéseknek.
4, Veszélyesnek tűnő tárgyakat pakoltunk a csomagba. Ha a bőrönd átvizsgálásakor bármilyen gyanús tárgyat észlelnek a csomagban, akkor több időbe telik az ellenőrzés, így a csomag könnyen lekésheti a gépet.
A kártérítés
Ha megtalálják a csomagunkat, akkor azt azt elveszett poggyász ügyfélszolgálaton megadott címre juttatják el számunkra. Amennyiben a poggyász megrongálódott, késett vagy teljesen eltűnt, a kártérítési igényt a légitársaság felé kell jelezni. Az eljárás és a kifizetésre kerülő összeg légitársaságonként eltérő lehet. Fontos tudni, hogy eltűntnek akkor számít egy poggyász, ha 21 napon belül sem érkezett meg a tulajdonosához.
A kártérítési igényt írásban kell benyújtani a légitársaságnak, melynek határideje elveszett vagy megrongálódott csomag esetén maximum 7 nap, késés esetén pedig a leszállítástól számított 21 nap. A kártérítés maximális összege az EU-ban 1.220 euró lehet. Az igényhez csatolni kell a jegyzőkönyvet, melyet a repülőtéren kaptunk. Ilyen esetben kérhetjük a légitársaságot, hogy térítse meg számunkra azokat a költségeket, melyek a csomag félrekezeléséből eredtek, például ruhák, tisztálkodási szerek beszerzése. A számlákat mindenképp tartsuk meg, hiszen ezeket is kérhetik a kártérítés bejelentésekor.
Amikor nem a légitársaság a felelős
A légitársaságok felelőssége addig terjed, amíg az ő hatáskörükbe tartozik a csomag kezelése, eljuttatása. Ha már eleve megrongálódott vagy nem megfelelően lezárt csomagot adtunk föl és az még jobban megsérült a rakodás során, akkor a kártérítés valószínűsége kicsi. Továbbá abban az esetben se vállalják a felelősséget, amennyiben egy másik utas véletlenül a mi csomagunkat emelte le a szalagról.
Hogyan kerülhetjük el ezt a kellemetlenséget?
1, Kössünk utasbiztosítást, amiben poggyászbiztosítás is szerepel.
2, Ha rövidebb útra megyünk, ne adjunk föl csomagot, hanem utazzunk kézipoggyásszal.
3, Ha lehetséges ne átszállással, hanem közvetlen járattal utazzunk.
4, Időben csekkoljunk be.
A cikk létrejöttét az American Tourister támogatta.