A HungaroControl felkészülten várja a nyári csúcsforgalmat. Lesznek késések?
A számok azt mutatják, hogy – ahogyan az év első négy hónapjában, – az év hátralévő részében is jelentős bővülés várható mind az átrepülő, mind pedig a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának esetében. Ez tovább terheli a légiforgalmi irányítást, különösen a nyári csúcsidőszakban. Milyen intézkedéseket tett a HungaroControl, hogy felkészülten várja a rekordszámú gépmozgást? Hogyan lehet a korábbinál még hatékonyabb a forgalomkezelés?
Számtalan ok állhat a járatkésések hátterében
Amikor olyan híreket olvasunk, hogy egy-egy járat mennyit késett, sokszor bele sem gondolunk, hogy a nyilvánvaló okok (pl. technikai meghibásodás, biztonsági probléma, zsúfolt légtér) mellett mi befolyásolhatja még a késések mértékét.
Az egyre szeszélyesebb időjárás komoly problémát okoz a légiforgalomban. A gyorsan kialakuló, heves nyári viharok óriási repülésbiztonsági kockázatot jelentenek. Ez határokon átgyűrűző probléma, hiszen pl. egy franciaországi vihar is okozhat magyar késést. Míg korábban a téli időszakban fordult elő több időjárásból adódó késés, manapság már a nyári viharok okozzák a legtöbb fejtörést. Egyrészt a téli időszakban a repülőgépek jégtelenítésére, a repülőtér hómentesítésére több idő van felkészülni, másrészt az enyhe telek miatt ezekre már egyre kevesebbszer kell sort keríteni.
A túlfeszített menetrend sem könnyíti meg a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, és ne feledjük, hogy van, amiben nincs kompromisszum:
Mindig az utasok biztonsága, vagyis a repülésbiztonság az elsődleges szempont, annak van minden alárendelve.
A HungaroControl kapacitásnövelő intézkedései
Ahhoz, hogy a késések mértéke érzékelhetően alacsonyabb legyen az előző évhez képest, a több mint 700 főt foglalkoztató HungaroControl az elmúlt hónapokban számos kapacitásnövelő intézkedést hozott. Az alábbi intézkedéseknek köszönhetően az előrejelzések szerint a rekordszámú repülőgép kezelése biztonságos és zökkenőmentes lesz a nyári csúcsforgalomban:
- hosszútávú megállapodást kötött a munkavállalók érdekvédelmi szervezeteivel a stabil munkakörnyezet biztosítása érdekében
- hazai képzéssel, korábban eltávozott szakemberek visszacsábításával, és külföldi irányítók toborzásával 10 százalékkal növelték az irányítói létszámot
- a hatékonyabb forgalomkezelés érdekében optimalizálták a munkafolyamataikat (pl. megerősítették a reggeli műszakokat, hogy a legforgalmasabb időszakban időben tudjanak indulni a gépek, és a légtér szerkezetét is átalakították, hogy több repülőgép tudjon átrepülni hazánk felett)
- szoros együttműködést kötöttek hazánk repülésmeteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel, hogy a negatív időjárási hatásokat mérsékelni tudják
- szorosan együttműködnek és párbeszédet folytatnak más iparági szereplőkkel a járatkésések csökkentése érdekében.
A budapesti repülőtér a reggeli órákban a legzsúfoltabb, ráadásul ha ebben az időben alakul ki késés, akkor a repülőgép egész napos menetrendjét megboríthatja. A legtöbb járat budapesti bázisú és az esetek többségében úgy teljesít szolgálatot, hogy kora reggeltől késő estig oda-vissza szállítja az utasokat.
Hadd szemléltessem egy valós példán. Egy fapados légitársaság egyik járata az alábbi útvonalon repült néhány napja.
- 06:45 Budapest – Barcelona
- 10:10 Barcelona – Budapest
- 13:50 Budapest – Memmingen
- 15:55 Memmingen – Budapest
- 17:55 Budapest – Stockholm
- 20:55 Stockholm – Budapest
Ha a már a reggeli, délelőtti járatoknál késés tapasztalható, akkor jobb esetben görgeti a járat maga előtt, rosszabb esetben további késések adódnak hozzá, ami az utolsó járatoknál már igen jelentősek. A légitársaságok próbálják a gépeiket a lehető legtöbbet a levegőben, “munkában” tudni, ezért csak rövid fordulóidőkkel számolnak. A diszkont légitársaságok esetében nagyjából 35 percet hagynak az utasok kiszállítására, a takarításra, a készletek feltöltésére, az új utasok beszállítására, a csomagok ki és bepakolására, üzemanyag feltöltésre, a gép vizuális átvizsgálására és az esetleges személyzetcserére.
Milyen kapacitásnövelő intézkedések hozhatnak még hatékonyabb eredményeket hosszabb távon? A sikeres országos toborzókampánynak köszönhetően az irányítóképzés felpörgethető, így egy helyett két évfolyamot indulhat.
Késések, törlések azonban mindig előfordulhatnak. A legfontosabb, hogy ebben az esetben tisztában legyünk a jogainkkal, hiszen ezzel nem csak magunknak segítünk, de a földi kiszolgálók életét is megkönnyítjük.
Szponzorált tartalom.