accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

A HungaroControl felkészülten várja a nyári csúcsforgalmat. Lesznek késések?

kristofeszter /

A számok azt mutatják, hogy – ahogyan az év első négy hónapjában, – az év hátralévő részében is jelentős bővülés várható mind az átrepülő, mind pedig a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának esetében. Ez tovább terheli a légiforgalmi irányítást, különösen a nyári csúcsidőszakban. Milyen intézkedéseket tett a HungaroControl, hogy felkészülten várja a rekordszámú gépmozgást? Hogyan lehet a korábbinál még hatékonyabb a forgalomkezelés?

Minden bizonnyal rekordokat dönt a légiforgalom idén nyáron Budapesten
Minden bizonnyal rekordokat dönt a légiforgalom idén nyáron Budapesten

Számtalan ok állhat a járatkésések hátterében

Amikor olyan híreket olvasunk, hogy egy-egy járat mennyit késett, sokszor bele sem gondolunk, hogy a nyilvánvaló okok (pl. technikai meghibásodás, biztonsági probléma, zsúfolt légtér) mellett mi befolyásolhatja még a késések mértékét.

Az egyre szeszélyesebb időjárás komoly problémát okoz a légiforgalomban. A gyorsan kialakuló, heves nyári viharok óriási repülésbiztonsági kockázatot jelentenek. Ez határokon átgyűrűző probléma, hiszen pl. egy franciaországi vihar is okozhat magyar késést. Míg korábban a téli időszakban fordult elő több időjárásból adódó késés, manapság már a nyári viharok okozzák a legtöbb fejtörést. Egyrészt a téli időszakban a repülőgépek jégtelenítésére, a repülőtér hómentesítésére több idő van felkészülni, másrészt az enyhe telek miatt ezekre már egyre kevesebbszer kell sort keríteni.

A túlfeszített menetrend sem könnyíti meg a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, és ne feledjük, hogy van, amiben nincs kompromisszum:

Mindig az utasok biztonsága, vagyis a repülésbiztonság az elsődleges szempont, annak van minden alárendelve.

A HungaroControl kapacitásnövelő intézkedései

Ahhoz, hogy a késések mértéke érzékelhetően alacsonyabb legyen az előző évhez képest, a több mint 700 főt foglalkoztató HungaroControl az elmúlt hónapokban számos kapacitásnövelő intézkedést hozott. Az alábbi intézkedéseknek köszönhetően az előrejelzések szerint a rekordszámú repülőgép kezelése biztonságos és zökkenőmentes lesz a nyári csúcsforgalomban:

  • hosszútávú megállapodást kötött a munkavállalók érdekvédelmi szervezeteivel a stabil munkakörnyezet biztosítása érdekében
  • hazai képzéssel, korábban eltávozott szakemberek visszacsábításával, és külföldi irányítók toborzásával 10 százalékkal növelték az irányítói létszámot
  • a hatékonyabb forgalomkezelés érdekében optimalizálták a munkafolyamataikat (pl. megerősítették a reggeli műszakokat, hogy a legforgalmasabb időszakban időben tudjanak indulni a gépek, és a légtér szerkezetét is átalakították, hogy több repülőgép tudjon átrepülni hazánk felett)
  • szoros együttműködést kötöttek hazánk repülésmeteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel, hogy a negatív időjárási hatásokat mérsékelni tudják
  • szorosan együttműködnek és párbeszédet folytatnak más iparági szereplőkkel a járatkésések csökkentése érdekében.

A budapesti repülőtér a reggeli órákban a legzsúfoltabb, ráadásul ha ebben az időben alakul ki késés, akkor a repülőgép egész napos menetrendjét megboríthatja. A legtöbb járat budapesti bázisú és az esetek többségében úgy teljesít szolgálatot, hogy kora reggeltől késő estig oda-vissza szállítja az utasokat.

Hadd szemléltessem egy valós példán. Egy fapados légitársaság egyik járata az alábbi útvonalon repült néhány napja.

  1. 06:45 Budapest – Barcelona
  2. 10:10 Barcelona – Budapest
  3. 13:50 Budapest – Memmingen
  4. 15:55 Memmingen – Budapest
  5. 17:55 Budapest – Stockholm
  6. 20:55 Stockholm – Budapest

Ha a már a reggeli, délelőtti járatoknál késés tapasztalható, akkor jobb esetben görgeti a járat maga előtt, rosszabb esetben további késések adódnak hozzá, ami az utolsó járatoknál már igen jelentősek. A légitársaságok próbálják a gépeiket a lehető legtöbbet a levegőben, “munkában” tudni, ezért csak rövid fordulóidőkkel számolnak. A diszkont légitársaságok esetében nagyjából 35 percet hagynak az utasok kiszállítására, a takarításra, a készletek feltöltésére, az új utasok beszállítására, a csomagok ki és bepakolására, üzemanyag feltöltésre, a gép vizuális átvizsgálására és az esetleges személyzetcserére.

Milyen kapacitásnövelő intézkedések hozhatnak még hatékonyabb eredményeket hosszabb távon? A sikeres országos toborzókampánynak köszönhetően az irányítóképzés felpörgethető, így egy helyett két évfolyamot indulhat.

Késések, törlések azonban mindig előfordulhatnak. A legfontosabb, hogy ebben az esetben tisztában legyünk a jogainkkal, hiszen ezzel nem csak magunknak segítünk, de a földi kiszolgálók életét is megkönnyítjük.

Szponzorált tartalom.

Ajánlatok