accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

„Néha kicsit pszichológusnak kell lenni” – interjú a Wizz Air légiutas-kísérőjével

utazomajom /

Gyerekkori álma vált valóra azzal, hogy légiutas-kísérő lett Terebessy Fannyból, aki 6 éve dolgozik a Wizz Air légitársaságnál. Interjúnkban mesél a munkája szépségeiről és árnyoldalairól, a pánikoló utasok kezeléséről, az alkoholfogyasztás szabályairól és az is kiderül, mi a légiutas-kísérők tökéletes megjelenésének titka.

Hogyan lett belőled légiutas-kísérő?

2013-ban a Budapesti Kommunikációs Főiskolán (ma Metropolitan Egyetem) szereztem meg a diplomámat Kommunikáció és Médiatudományi szakon, PR-reklám és marketingre szakosodva. Szakmai gyakorlatom során irodai asszisztensként dolgoztam, de éreztem, hogy ez a “ritmusú” munka nem igazán az én világom. Kb. 6 évvel ezelőtt egy Wizz Airnél dolgozó barátnőm hívta fel a figyelmem a légitársaság nyílt napjára. Szüleim biztatására elmentem és a sikeres felvételi után megtaláltam álmaim munkáját!

Mindig is szenvedélyem volt a repülés. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a szüleimmel gyakran utazhattam repülőn már kisgyerekként is. Mai napig emlékszem, mennyire izgatott voltam egy-egy repülés előtt. Néha aludni se tudtam az utazást megelőző estén, annyira vártam, hogy végre a reptéren, a repülőn lehessek. Már akkor is imádtam a repülőtér atmoszféráját, és tudtam, hogy ennek a világnak részese szeretnék lenni.

Mint minden kislány, én is áhítattal néztem a stewardesseket és közben arról álmodoztam, hogy egy napon esetleg én is közéjük tartozhatok.

Mely járatokon dolgozol? Van-e változatosság a desztinációkban?

Minden hónapban megkapom a beosztásomat egy hónapra előre. Minden beosztásom más, így nincsenek fix járatok, amiken repülök. Ezért is imádom a munkám, hiszen minden nap más és más desztinációra repülhetek. Tegnap például Eindhovenben és Rómában voltam, legközelebb pedig Tenerifére megyek.

Hogyan telik egy munkanapod?

Vegyünk egy hajnali londoni járatot. Ilyenkor már előző nap összekészítem a munkaruhám és igyekszem időben, este 8-9 körül ágyba kerülni. A checkinünk a járat indulása előtt 70 perccel van, ez azt jelenti, hogy a járat előtti megbeszélésem 05:05-kor kezdődik. Ebben az esetben általában 03:00-kor felkelek és elkezdem a készülődést. Az öltözködési és sminkszabályzatnak megfelelően kell megjelennünk és ügyelni kell arra, hogy a repülés ideje alatt is frissítsük a sminkünket. Ezzel kapcsolatosan már az alaptréningen is kapunk egy képzést, hogy hogyan is készítsük el a sminkünket és hajunkat egy-egy járatra.

Az elkészülésemet követően elindulok a reptérre, majd az irodába érve az aznapi csapattal megkezdjük a “briefinget”. A kapitány úr elmondja, milyen útvonalon fogunk haladni, hány utas várható, mennyi lesz a repülési idő stb. Ezt követően -a reptéri biztonsági ellenőrzés után- indulunk a repülőgépre.

Mi a nehezebb a munkádban: a fizikai vagy a lelki része?

Nehéz összehasonlítani a lelki fáradtságot a fizikai fáradtsággal. Egy idő után hozzászokik az ember a korán keléshez vagy épp a késői lefekvéshez. Élvezem a különböző típusú emberekkel való találkozást, a különböző szituációk kezelését. Mindennap más, rengeteg új emberrel találkozom és különböző szituációkat kell megoldanom, de ezeket a mai napig élvezem. De természetesen, mint bármilyen más munkában, itt is elfárad az ember a nap végére.

Előfordul, hogy a munkád során elfogy a türelmed?

Évente csak Budapestről majdnem 6 millió utast szállítunk el (Budapest lakosságának háromszorosát), így tényleg minden fajta emberrel találkozunk. Gondoljatok csak bele! A türelmem nem nagyon szokott elfogyni, bár vannak nehezebb napok, amikor több, nem a szabályoknak megfelelően viselkedő utast kell jobb belátásra bírnunk, vagy több olyan utas van, aki jobb esetben is levegőnek néz minket.

Volt már rá példa, hogy a szép szó sajnos nem bizonyult elégnek.

Szélsőségesen nem együttműködő utasokat a kiképzésünknek megfelelően ártalmatlanítunk és érkezéskor átadjuk a helyi hatóságoknak. Tavaly például a határról fordultunk vissza egy kora reggeli járaton, mert ez egyik utas többszöri felszólításunk ellenére is rendbontóan viselkedett és inzultálta az utastársait. A rendőrség már várta a lépcső tetején Budapesten, és töröltük a jövőbeni foglalásait. Jól esett, amikor megtapsolt minket a többi utas és megköszönték, hogy gyorsan megoldottuk az ügyet.

Fontos, hogy kellő határozottsággal kezeljünk minden rendbontó utast. Kiképzésünk során önvédelmet is tanulunk, amit a fenti esetben alkalmaznunk is kellett. Ha „belül” el is fogy a türelmem, mindig mindent a kiképzésnek megfelelően csinálok és nem az esetleges indulataim vezérelnek. Ebben a szakmában nagyon szigorúak a biztonsági szabályok, és azoktól soha nem térünk/térhetünk el.

Miként kezeled a pánikoló utasokat?

Sokan még mindig félnek a repüléstől, pedig ez az egyik legbiztonságosabb utazási mód. Jóval több esély van egy balesetre amíg autóval kiérünk a repülőtérre, minthogy bármi történjen egy repülőgéppel.

Lassan 6 éve vagyok már a légitársaságnál, úgyhogy többször találkoztam ideges, esetleg pánikoló utasokkal. Mivel folyamatosan figyeljük az utasokat – már a beszállásnál is felmérjük, hogy kik lehetnek azok az utasok, akik várhatóan megkülönböztetett figyelmet igényelnek majd – gyorsan észrevesszük, ha valaki fél, valaki pánikrohamot kap. Minden esetben meg kell tudnunk, hogy mi váltotta ki ezt a pánikot. Odamegyek, vagy kollégáimmal odamegyünk hozzá és elkezdünk beszélgetni vele. Kérdésekkel próbáljuk kideríteni, hogy mi okozhatta a pánikot, megtudok még több részletet a félelméről, az esetleges egyéb problémájáról. Jól ismerjük a repülőgépek működését, a levegőben előforduló, az utasoknak néha szokatlan jelenségeket (pl. turbulencia), ezért általában hatékonyan tudjuk kezelni ezeket az eseteket. Szükség esetén ott maradok vele és beszélgetek vele, elmondom, hogy mi várható az út hátralévő részében, mire számíthat megérkezésig, biztosítom, hogy bármilyen kérdéssel bármikor forduljon nyugodtan hozzám, nyugtatgatom, amíg el nem múlik a pánik.

Néha kicsit pszichológusnak is kell lenni, hogy mindenki biztonságban érezze magát és nyugodtan utazhasson.

Erőfeszítéseink ellenére volt már olyan utas, aki a pánikrohama miatt közvetlenül felszállás előtt úgy döntött, hogy mégis inkább leszáll a gépről, és nem utazik velünk. Ezt is tiszteletben kell tartani.

Mi jut eszedbe a következő szavakról?

– Alkohol

Mindenki csak gépen vásárolt alkoholt fogyaszthat, biztonsági okokból a saját alkohol fogyasztása tilos. Természetesen többször is adódott ebből probléma a munkám során. Egy alkalommal észrevettem, hogy az egyik utas a saját italát fogyasztja. Megkértem, hogy ezt hagyja abba és figyelmeztettem, hogy ellenkező esetben a szabályoknak megfelelően átadjuk érkezés után a helyi hatóságoknak és törölhetjük az összes jövőbeni foglalását. Szerencsére erre végül nem került sor.

– Turbulencia

Bármikor előfordulhat járat közben. Az egy teljesen normális jelenség, ami -a közhiedelemmel ellentétben- nem veszélyes. Sokszor kikerüljük a turbulens részeket, a biztonságot sosem kockáztatjuk.

Mit érzel a legnagyobb kihívásnak a munkádban?

A legnehezebb része talán az volt, hogy az elején megszokjam a különböző napirendeket, hiszen ez nem egy 09:00-17:00ig tartó munkarend. De mivel mindig tudjuk a következő hónap beosztását, így könnyen tudom tervezni a magánéletem.

És mi az, amit a leginkább szeretsz benne?

Sok mindent szeretek a munkámban, a különböző kollegákkal való együtt dolgozást, hogy mindig új emberekkel találkozhatok. Meg tudom nyugtatni azokat az utasokat, akik félnek a repüléstől, és így biztonságban érzik magukat és nyugodtan repülnek.

Az a megtiszteltetés ért márciusban, hogy részese lehettem annak a légiutas-kísérő csapatnak, amely hazahozta az első vadonatúj Airbus A321 NEO repülőgépet.

Óriási élmény volt látni, hogyan készül ez az ultramodern gép és remek érzés volt elsőként lépni egy vadonatúj repülőgép fedélzetére.

Mik a terveid, álmaid légiutas-kísérőként?

A közeljövőben szeretnék vezető légiutas-kísérő lenni, ezt követően pedig oktató.  Aki pedig szívesen kipróbálná magát ebben a munkakörben, azt javaslom, hogy ne hezitáljon. Ha valóban szenvedélyének érzi a repülést, látogasson el egy Wizz Air nyílt napra és próbálja ki magát!


Olvass tovább >> 3 új járatot indít Budapestről a Wizz Air

Ajánlatok