Acélból vannak az idegeid? Ezt a munkát neked találták ki
A légiforgalmi irányítók munkája az egyik legösszetettebb és legfelelősségteljesebb feladat a repülés világában. Ők azok, akik a háttérből biztosítják, hogy minden gép biztonságosan felszálljon, repüljön és landoljon – éjjel-nappal, másodpercre pontos koordinációval.
Ha vonz a precizitás, a koncentrált figyelem és a repülés világa, most lehetőséged nyílik testközelből megismerni, milyen is valójában ez a különleges hivatás: november 9-ig jelentkezhetsz a HungaroControl légiforgalmi irányító toborzónapjára a légiforgalmi szolgálat weboldalán keresztül, a kiválasztottak pedig november 27-én személyesen is betekintést nyerhetnek a kulisszák mögé.
Az eseményen csak 30 főt tudnak fogadni, ezért érdemes minél gyorsabban elvégezni a regisztrációt. A résztvevők megismerhetik a távoli irányítási rendszert és a HungaroControl működését, beszélgethetnek aktív légiforgalmi irányítókkal és még jelképes ajándékokra is számíthatnak.
Mit csinál egy légiforgalmi irányító?
Bár a toborzó napon minden kiderül, azt talán nem árt előre tisztázni, hogy pontosan mivel is foglalkoznak a HungaroControl munkatársai.
A légiforgalmi irányító lényegében a légtér biztonságáért és a repülőgépek zavartalan mozgásáért felelős. Feladatai közé tartozik a repülőgépek útvonalának irányítása a felszállás, a repülés és a leszállás során, a forgalom folyamatos figyelése radarok és kommunikációs eszközök segítségével, valamint a pilótákkal való kommunikáció az időjárásról, az esetleges akadályokról vagy veszélyekről.
A légiforgalmi irányítók a repülőterek “karmesterei”, akik biztosítják, hogy minden járat biztonságosan célba érjen.
A szakemberek a légiforgalmi irányításon belül különböző területekre specializálódnak, és egyszerre többen, váltott műszakban biztosítják a folyamatos szolgáltatást a nap 24 órájában. Egy légiforgalmi irányító egyszerre általában 12 órát dolgozik, amit 24-72 óra pihető követ.

Ha valakinek szimpatikus ez a szakma, első körben egy kétéves képzésre kell jelentkezni. A kiválasztás első lépéseként a FEAST I képességfelmérő tesztet kell kitölteni, majd azok, akik ezen átjutottak (ez 100 főből körülbelül 25-30 ember), részt vehetnek a FEAST II teszten. A sikeres FEAST II tesztet egy személyes beszélgetés, majd egy repülőorvosi alkalmassági vizsgálat követi, és aki mindkettőn sikeresen teljesít, részt vehet a kiválasztási napon. A kiválasztási nappal párhuzamosan a jelentkezőket még alávetik egy fokozott védelmi háttérellenőrzésnek, védelmi típusú pszichológiai vizsgálatnak, illetve ki kell tölteni két magyar nyelvű online személyiségtesztet is. Ezt követően születik meg a döntés arról, kik lesznek azok a szerencsések, akik a következő évfolyamon megkezdhetik a képzést.
A jelentkezés feltételei az alábbiak:
- európai uniós állampolgárság;
- anyanyelvi szintű magyar nyelvtudás;
- államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsgával vagy azzal egyenértékű bizonyítvány;
- legalább középfokú iskolai végzettség (érettségi);
- betöltött 20. életév;
- büntetlen előélet
Az alapképzés első szakasza egy többhetes elméleti tanfolyam, ahol a hallgatók szert tehetnek a légiforgalmi irányításhoz elengedhetetlen aviatikai, navigációs, valamint jogi ismeretekre. Ezt követi a szimulátoros képzés, amely során a hallgatók a repülőtér és a közelkörzet forgalmát kezelik fokozódó terhelés mellett, fejlesztve irányítási készségeiket.
Az alapképzés az elméleti és gyakorlati modulok sikeres teljesítésével zárul, ekkor történik a szakosodás torony-, közelkörzeti vagy távolkörzeti irányításra.
Az adott részlegre jellemző szabályok és eljárások megismerése, elsajátítása után megkezdődhet a gyakorlati képzés, ami a HungaroControl irányítói munkaállomásain zajlik. A gyakornokok munkarendje megegyezik a légiforgalmi irányítókével: egy 12 órás nappalos műszakot 24 óra pihenő, majd egy 12 órás éjszakai műszakot 72 óra pihenő követ.
A kiválasztási folyamat egyik legnehezebb részének a már említett FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test, vagyis az első európai légiforgalmi irányító kiválasztási teszt) tesztet tartják: ez egy egységes európai vizsgálat, ami ami kognitív képességeket, multitasking készséget, helyzetfelismerést, nyelvtudást és pszichológiai alkalmasságot mér.
A tesztre nem igazán lehet készülni, a benne szereplő feladatok és szimulációk szigorúan védettek, a jelentkezőktől pedig általában titoktartási nyilatkozat aláírását kérik a kitöltés előtt. Erre azért van szükség, hogy minden pályázó ugyanazokkal a kihívásokkal találkozzon, és ne lehessen előre készülni konkrét kérdésekből, garantálva a kiválasztás objektivitását és az alkalmassági vizsgálat hitelességét.
