accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Kérdések a repülésről; a pilóták válaszolnak

lanymajom /

A Kaliforniából indult Quora egy kérdezz, felelek oldal, mely mára a világ 123. leglátogatottabb weboldala lett. Na, de mi köze van ennek az Utazómajomhoz? Az, hogy az oldalon bármilyen témában, utazással és repüléssel kapcsolatban is lehet (angolul, franciául, németül, spanyolul és olaszul) kérdezni a közösségtől és válaszokat böngészni. A repülés téma kérdéseit olvasgatva találtunk rá egy amerikai Boeing 737 pilótára, akinek láthatólag az az egyik hobbija, hogy a Quorán válaszolgatja meg a repülés iránt érdeklődők kérdéseit, mi pedig összeszedtük ezek közül a legérdekesebbeket.

1.  Beszélgethetnek az utasok a pilótákkal felszállás előtt?

Több pilóta is válaszolt a kérdésre és mindegyik ugyanazt a választ adta. Ha a terminálon látjuk őket a beszállítás előtt várakozni, akkor nyugodtan odaléphetünk hozzájuk és feltehetünk nekik kérdéseket, általában nagyon szívesen válaszolnak. Ha elkezdődött a beszállítás, akkor viszont már ne zavarjuk őket, mivel nekik akkor már megkezdődik a munka. Arra is van lehetőség, hogy leszállás után készítsünk velük egy fényképet a pilótafülkében, viszont ezt a kérést érdemes a légiutas kísérőknek jelezni, akik leszállás után megkérdezik a pilótákat, hogy van-e erre éppen idejük.

Van egy személyes storym is a témában. 2005-ben repültem először és már akkor is lenyűgözött a repülés világa. Egy iskolás kirándulás keretei között mentünk Londonba a Wizzair járatán, amikor odafele az egyik diáktársunk azzal dicsekedett, hogy leszállás után beszélt pár szót a pilótákkal, sőt csináltak is egy közös képet. Akkor kiagyaltam, hogy visszafele majd én is beszélgetni szeretnék a pilótákkal és csinálnék egy fotót. Össze is jött a nagy terv, egyik barátnőmmel megvártuk, míg mindenki leszáll a gépről, majd köszöntünk a pilótáknak a nyitott fülkeajtón át és érdeklődtünk, hogy csinálhatnánk-e egy képet. A válasz igen volt, a pilóták pedig nagyon kedvesen válaszoltak 1-2 kérdésünkre is, míg a légiutas-kísérők le nem tessékeltek a gépről.

2. Vészhelyzet esetén a pilóták kérhetik az utasokat arra, hogy imádkozzanak?

Ez az eset nemrég történt egy Air Asia gépen, amikor hajtóműhiba miatt vissza kellett fordulnia a Perthből Kuala Lumpurba közlekedő járatnak, ami az utasok szerint annyira rázkódott, mint egy mosógép.

A kérdésre egy kereskedelmi pilóta, egy A320 szimulátor oktató és egy katonai repülőgép oktató pilóta is válaszolt. Mindannyian egyetértettek azzal, hogy a pilótáknak hivatásos szakember módjára kell kezelniük az ilyen problémát és soha nem szabad az utasok között pánikot kelteni. A vadászpilóta szerint ha a pilóta rendben leteszi a gépet miután bejelentette az utasoknak, hogy imádkozzanak, akkor elfogadható az eset, viszont ha végül balesetet szenvednének, akkor ez bizonyítja a pilóta alkalmatlanságát, amiért még nagyobb kártérítést lehet kérni a társaságtól. Az A320 szimulátor oktató szerint viszont teljesen elfogadhatatlan ez a viselkedés, szerinte ezeknek a pilótáknak további oktatásra lenne szükségük, hogy megtanulják hogyan kell helyesen kezelni egy vészhelyzetet.

3. Mi történik a repülővel, ha belecsap a villám?

A már említett 737 pilótánk válaszolt a kérdésre. Ő már 30 éve repül, de még eddig soha nem történt vele olyan eset, hogy belecsapott volna a villám a gépbe. Általában elkerülik a viharokat, de a vihartól való biztonságos távolságban is előfordulhat, hogy belecsap a gépbe a villám. Ettől viszont nem kell tartanunk, a gép ekkor is probléma nélkül tovább tud repülni, hiszen olyan biztonsági rendszerekkel van felszerelve, amik elvezetik az áramot.

4. Kiválaszthatja magának azt a repülőt a pilóta, amelyiket vezetni szeretné?

Értelem szerűen először is csak azt a típust vezethetik, amire megszerezték az engedélyt, illetve ami ugyanolyan pilótafülkével rendelkezik, pl. A319/A320/A321. Ha több típusra is van engedélyük, akkor pedig egy ismétlő trainingen kell részt venniük, mielőtt átváltanának a másik gépre.

Az amerikai pilóta azt válaszolta, hogy a munkába állásuk kezdetén a légitársaság jelöli ki nekik a gépet és beosztást, viszont később már nekik is lehet beleszólásuk és egyéni kéréseik.

5. Mikor kapcsolják ki a robotpilótát?

A válaszokból kiderült, hogy ez pilóta és helyzet függő. Vannak olyan pilóták, akik már akkor kikapcsolják, amikor repülési magasságról elkezdenek süllyedni, egyesek tovább várnak vele, de olyanok is vannak, akik csak landolás előtt kapcsolják ki.

Egy másik válasz szerint az időjárás is befolyásolja ebben a kérdésben a pilótákat. Ha jó az időjárás, abban az esetben robotpilóta nélkül landolnak, viszont viharban, erős szélben, rövid futópálya esetén biztonságosabb, ha a robotpilóta teszi le a gépet.


További érdekes kérdések és válaszok repülés témában itt olvashatóak a Quorán. Ha szeretnéd, hogy máskor is készítsünk hasonló posztot, akkor pedig jelezd egy lájkkal vagy hozzászólással.

Ajánlatok