accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Holland-svéd együttműködésben kutatják a fenntartható kerozin gyártási lehetőségeit

utazomajom /

A Svéd Energiaügynökség bejelentette, hogy anyagi forrásokat biztosít a KLM, a Södra, a Växjö Energi, a SkyNRG, illetve a RISE Svéd Kutatóközpontok számára, hogy folytatódhasson a svédországi Småland tartomány Växjö régiójában a korábban megkezdett, a fenntartható kerozin előállításával kapcsolatos kutatás. A forrásokat faipari melléktermékekből Fischer-Tropsch eljárással készülő fenntartható üzemanyagot készítő (SAF) üzemmel kapcsolatos kutatásokra költik. A megálmodott gyárnak megvan a lehetősége arra, hogy a légiközlekedést még fenntarthatóbbá tegye. A Svéd Energiaügynökség 5,1 millió korona (500 ezer euró) összeggel támogatja a projektet.

Az első Fischer-Tropsch eljárást használó SAF-gyárat egy már létező, bio-alapú gyárral integrálva hoznák létre, hogy magas minőségű fenntartható üzemanyagot tudjanak gyártani, és ezzel csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a légiközlekedési szektorban. A gyár megépítése egyben hasonló projektek koncepcióterveinek megvalósíthatóságát is bizonyíthatja. A gyártás várhatóan 2026-ban kezdődik el évi 16 ezer tonna fenntartható kerozin előállításával.

Holland-svéd konzorcium fedi le a teljes értéktermelési láncot

A konzorcium, amely a gyártás teljes értéktermelési láncolatát felöleli, azért fogott össze, hogy növeljék az elérhető fenntartható kerozin mennyiségét Svédországban és Észak-Európában. A jövőbeni igényszint kielégítéséért a partner társaságok a projekt minden mérnöki, műszaki, fenntarthatósági és üzleti aspektusát megvizsgálják. Nem kormányzati szervezetek, a svéd kormány, az erdészeti tevékenységet folytató Södra, az engedélyező szervek, akadémikusok és a SkyNRG fenntarthatósági bizottsága is részt vesz a keretek megalkotásában. Olyan fenntarthatósággal kapcsolatos kérdéseket is megvizsgálnak, mint a szénegyensúly és az erdő biodiverzitása, emellett a fakitermelésből származó melléktermékek felhasználásának hatásait is megvizsgálják.

Ma még nem érhető el széles körben a fenntartható kerozin

A jelenleg használatban lévő hajtóművek folyékony üzemanyagot égetnek el, ezeket az egységeket rövid távon nem lehet olyan alternatív üzemanyagokra átállítani, mint a hidrogén, vagy az elektromosság. Emellett a repülőtéri infrastruktúra sem lenne képes ezt a változást lekövetni. A fenntartható kerozin, mint köztes termék a megoldás arra, hogy rövid- és középtávon drasztikusan csökkenteni lehessen a szén-dioxid-kibocsátást a légiközlekedésben, és a meglévő hajtóműveket, repülőtéri kiszolgáló infrastruktúrát sem kell hozzá módosítani. Ennek ellenére a fenntartható kerozin jelenleg nem érhető el széles körben. Pedig megvan a képessége arra, hogy a karbonkibocsátást 75-100 százalékban csökkentse, a mérték a technológiától, és a felhasznált alapanyagtól is függ.

KLM Holland Királyi Légitársaság: fókuszban az alternatív technológiák

Karel Bockstael, a KLM fenntarthatóságért felelős alelnöke a kutatással kapcsolatban azt mondta, a KLM arra fókuszál, hogy növelje a felhasznált fenntartható kerozin mennyiségét, hogy képes legyen környezetbarátabban üzemelni. Ahhoz, hogy minél több alternatív kerozin kerüljön a piacra minden technológiát meg kell vizsgálni, és ösztönözni kell a kezdeti gyártás felfuttatását. A svédországi projekt egy fontos következő lépés. A jelenleg forgalmazott, sütőolaj felhasználásával készülő alternatív kerozin gyártása alapanyaghiány, és a szintetikus, fenntartható kerozinok előállítása miatt el fogja érni a felső határát. Egy új alapanyagra átállás azonban műszaki és pénzügyi kérdéseket is felvet, a Svédországban használt, Fischer-Tropsch eljáráson alapuló technológia fafeldolgozásból származó melléktermékeket használ, amelyből rengeteg van az országban és Európa legnagyobb részén.

Södra: 53 ezer erdőtulajdonos összefogása

Lotta Lyrå, az 53 ezer svéd erdőtulajdonost összefogó Södra nemzetközi erdészeti csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a társaság elkötelezett abban, hogy minél több, a faiparban keletkező anyagot, mellékterméket felhasználjanak, mert ez is kulcsfontosságú ahhoz, hogy elérjék a fosszilis anyagokat fel nem használó társadalmat, és hozzájáruljanak a klímavédelemhez. A másra nem használható faipari melléktermékekből készülő, kiváló minőségű fenntartható kerozin gyártása ezt a célt szolgálja amellett, hogy segít a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentésében is.

Växjö, Európa legzöldebb városa

Erik Tellgren, a Växjö Energi vezérigazgatója azt emelte ki, hogy társasága fosszilis üzemanyagtól mentesen állít elő energiát a városban. Växjö, Európa legzöldebb városa elkötelezett abban, hogy még többet tegyen a klímaváltozás mérsékléséért, és hisznek abban, hogy gyáruk bővítése, és fenntartható üzemanyag gyártása minden fél számára előnyös.

A SkyNRG élen jár a fenntartható kerozinban

Maarten van Dijk, a fenntartható kerozin piacán vezető szerepet betöltő SkyNRG ügyvezetője azt mondta, aktív résztvevői olyan projekteknek, amelyek különböző alapanyagok, technológiák, eljárások kidolgozását célozzák. A faipari melléktermékek használatának lehetősége adott, de a gyártás felpörgetése előtt rendkívül fontos, hogy megértsék az integrált beszállítói hálózat fenntarthatósági és egyéb hatásait. Ezért is nagyon hálásak ezért a szoros együttműködésért és a svéd kormány anyagi támogatásáért.

Ajánlatok