accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Környezettudatosan repülnél? A KLM-el lehetséges!

Medvemaki /

Tudtad, hogy akár teljes széndioxid kibocsájtásod kompenzálhatod? 

Egyre több támadás éri a repülést, mint utazási formát, a környezetre gyakorolt káros hatásai miatt. Azonban nem feltétlenül olyan óriási az ökológiai lábnyomunk csak azért, mert repülünk, egyes légitársaságok ugyanis kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a lehető legkörnyezetbarátabbak legyenek. Nem, a gépek még mindig nem készülnek lebomló anyagokból, azonban meglepően sokat tud tenni azért egy ilyen cég, hogy bolygónk évtizedek múlva is élhető legyen. Ezúttal a KLM Holland Királyi Légitársaság ezirányú törekvéseit vesszük górcső alá, akik egyébként élen járnak a témában a légitársaságok között.

Hihetetlenül hangozhat, de a járatok számának csökkenése nélkül évről évre egyre kevesebb a cég évenkénti szén-dioxid kibocsátása. A 2011-es mértékhez képest a jelenlegi adatok 17,3%-kal alacsonyabbak, a KLM azonban ezzel nem elégszik meg: azt szeretnék, ha jövőre legalább 20%-kal kevesebb szén-dioxid termelődne általuk, mint 9 évvel előtte. És hogy ez hogyan lehetséges, miközben nem lett kevesebb járatuk? Például a felhasznált üzemanyag mennyiségének csökkentésével, továbbá a nem megújuló energiaforrások kiváltása és a szén-dioxid kibocsátás kompenzálása révén.

Bio üzemanyag és egyéb csökkentő módszerek

Felmerülhet a kérdés, hogy mégis miként csökkenthető a felhasznált üzemanyag mennyisége a megtett kilométerek redukálása nélkül. A válasz nem is olyan bonyolult: mint ahogyan Gyuri vadiúj mercije kevesebbet fogyaszt, mint a szomszéd Béla 29 és fél éves zsigulija, úgy a legújabb repülőgépek is hatékonyabban használják fel az üzemanyagot. Márpedig a KLM 2017-ben három Boeing 787-9 Dreamliner és hét Embraer 175+ gépet állított szolgálatba, amelyek egyrészt kialakításuknál fogva is hatékonyabbak, de emellett az üzemeltetés területén tett lépések révén is. Ne menjünk el amellett sem szó nélkül, hogy a repülőgépeknél is meglehetősen nagy különbség van a zajszint tekintetében. Az új Boeing 787-9 Dreamliner gépeknek nem csupán az üzemanyag felhasználása és szén-dioxid kibocsátása kedvezőbb, hanem 40%-kal csendesebbek is a hozzájuk hasonló járműveknél.

Érzékszerveink benyomásainál maradva az sem lenne véletlen, ha rántott hús illatot éreznétek mostanában a KLM valamelyik járatán, pedig senkinek nem került elő egyetlen bécsiszelet sem a táskájából. A válasz az üzemanyagtartályban keresendő.

A KLM volt az első légitársaság, amely részben biokerozinnal, azaz fáradt étolajjal meghajtott üzleti alapon közlekedő járatot közlekedtetett, még 2011-ben. Azóta pedig immáron 1500 ilyen KLM járat van forgalomban és jelenleg nincs másik európai légitársaság, amely interkontinentális járatokat üzemeltet ilyen típusú, fenntartható módon előállított üzemanyaggal. 2018-ban indult el a KLM legfenntarthatóbb módon közlekedő járata, amely Vaxjöbe közlekedik: a felhasznált üzemanyag 5%-a biokerozin, a fennmaradó szén-dioxid kibocsátás pedig mind kompenzálva van. Jobban eshet mostantól minden falat a vasárnapi ebédnél, ha belegondolunk, hogy a KLM ezidáig 1318 tonna biokerozint használt fel.

Egyéb hulladékok

Legyünk igazságosak és térjünk ki arra is, hogy ha környezetbarátabb akar lenni egy légitársaság, bizony nem csak a hajtómű és a tank környékén vannak teendők, hanem az utastérben is. Nézzük például a fedélzeten felszolgált ételek és italok tárolásához és csomagolásához felhasznált anyagokat. Gondoltátok volna, hogy már 9,4 millió fenntartható módon készülő szendvicset szolgáltak fel az európai KLM Holland Királyi Légitársaság járatai fedélzetén? A cég már most 9%-kal kevesebb hulladékot termel, mint 8 évvel ezelőtt, és ezt a számot szeretnék 50%-ra feltornázni 2030-ig kevesebb szemét termelésével és az újrahasznosítás mértékének növelésével. A holland kormány proaktív hulladékgazdálkodási politikájának köszönhetően az összes nem veszélyes típusú hulladék vagy újrahasznosításra kerül, vagy pedig elégetik  energia előállítása céljából. A KLM-nél immáron 18%-kal alacsonyabb a szén-dioxid kibocsátás a földi tevékenységek során is, ezen a területen pedig 20%-os csökkentés a cél 2020-ig.

Fenntartható repülés

A légiközlekedési ágazat felel az ember okozta szén-dioxid kibocsájtás 2-3 százalékáért. A KLM elkötelezett a fenntartható repülés iránt. A járatok számának növekedésével párhuzamosan drasztikusan kell törekedni arra, hogy a lehető legkevesebb környezetszennyező hatása legyen a repülésnek.  A KLM az első európai légitársaság, amely a leginkább fenntartható és a leggazdaságosabb repülőgépet, a Dreamliner B787-10-et üzemelteti. A zaj és szén-dioxid kibocsájtás jelentős csökkentésén túl a repülési élményt is tovább fejlesztették a tágas belső terekkel, nagyobb ablakokkal és különleges világítással. A tervek szerint 2022-ig 15 ilyen géptípussal fog repülni a holland légitársaság.

Mit tehetsz Te?

És itt az erőfeszítések listája egyáltalán nem ér véget, sőt, most érkeztünk el a talán legfontosabb elemhez, amit úgy hívnak, hogy CO2ZERO. A KLM azt ígéri, hogy akár le is nullázhatjuk velük a szén-dioxid kibocsátásunkat, rajtuk keresztül ugyanis olyan projekteket támogathatunk, amelyekkel sokat tehetünk a környezetért és helyi fenntartható fejlődési törekvésekért. Ha tehát hozzá szeretnétek járulni például 312 hektárnyi trópusi erdő ültetéséhez Panamában, a következő KLM járat foglalásakor egyszerűen megtehetitek. A hozzájárulásotok pedig egyáltalán nem csak eggyel több fát jelent: az erdőtelepítés az ökoszisztéma és a biodiverzitás helyreállításáért is sokat tesz, számos állatnak is élőhelyéül szolgál a létrejövő terület. Sőt, a projekt a térség lakosságának életszínvonalának növeléséhez is hozzájárul, fair és hosszú távú munkalehetőségek, valamint oktatás biztosítása által. A KLM CO2ZERO szolgáltatásával már 88.000 utas utazott szén-dioxid semlegesen, ezzel bizonyítva, hogy nem feltétlenül kell lemondanunk a repülésről ahhoz, hogy megállítsuk a globális felmelegedést.

Törődsz a környezettel? Felelősségteljes utazó vagy? Lépj be a már meglévő foglalásodba a KLM oldalán, vagy pedig új repülőjegy vásárlásakor add hozzá a kompenzációt. Nekünk személy szerint a következő utazásunknál mindössze 4.000 forintot kell fizetnünk azért, hogy nyugodt szívvel repülhessünk.

Ne feledd: egy péksüteménynél kapott egyszer használatos műanyag zacskó kiváltása bármikor elkezdhető anélkül, hogy a kényelemről, vagy az élményről lemondanál, viszont egy tengerentúli utazás nehezen megoldható repülés nélkül.

Ajánlatok