Ezeknél a légitársaságoknál volt a legkevesebb késés 2023-ban
Becslések szerint 2023-ban 1,19 milliárd utas haladt át Európa 40 legjobb repülőterén. A légiforgalmi irányítók sztrájkjaitól a szélsőséges időjárásig a tavalyi évben utasok milliói késtek különféle okok miatt Európában. De hol voltak a legnagyobb problémák, a legkevesebb késés, és mely légitársaságok birkóztak meg a legjobban a körülményekkel?
Az Eurocontrol európai légiforgalmi irányító szervezet által közzétett új adatok feltárták, hogyan teljesítettek a repülőterek és a légitársaságok tavaly. Kihívást jelentett biztosítani a 10 millió járat pontos érkezését és indítását a sztrájkok, a kedvezőtlen időjárási körülmények és az ukrán-orosz háború mellett.
2023-ban súlyosabbak voltak a késések Európában?
A franciaországi légiforgalmi irányítók sztrájkjai és a nyári szélsőséges időjárási események nagy hatással voltak Európa járataira a tavalyi év első felében. Ukrajna légterének folyamatos lezárása pedig megnövekedett forgalomhoz vezetett a környező országok felett, ami szinte napi korlátozásokhoz vezetett Magyarországon.
Az ATC-sztrájkok miatti késések 2023-ban négyszer nagyobbak voltak, mint 2022-ben, és szinte mindegyik a francia légteret érintette.
Az átlagos késés 17,7 perc volt – nagyjából annyi, mint 2022-ben, de jóval magasabb, mint 2019-ben. A járatok 71 százaléka időben érkezett, és körülbelül 65 százaléka pontosan indult.
A lisszaboni és a londoni Gatwick repülőtereken gyakran korlátozták a kapacitást, míg más csomópontokon, például Amszterdamban, Heathrow-ban és Münchenben a fő fennakadásokat az időjárás okozta. Franciaország és Németország okozta az összes járat késéseinek csaknem kétharmadát. Bár a sztrájkok és az időjárási események is súlyosbították a problémákat, a kapacitás és a személyzeti kérdések okozták a nagyobb késéseket.
Mely légitársaságoknál volt a legkevesebb késés?
Négy légitársaság – az Iberia, a Widerøe, a Vueling és a Norwegian – érkezésének pontossági rátája meghaladta a 80 százalékot. Ez azt jelenti, hogy náluk volt a legtöbb időben érkező járat, azaz a legkevesebb késés.
De csak a Vueling és a Norwegian mutatott javulást a pontosság terén 2019-hez képest – az összes többi szolgáltató adatai csökkentek.
Az érkezési pontosság tekintetében a legrosszabb légitársaságok a TAP (61 százalék), a Pegasus (62 százalék) és a Turkish Airlines (64 százalék) voltak.
A pontos indulás szempontjából a három legfontosabb repülőtér Oslo, Bécs és Athén volt. Az Eurocontrol adatai szerint mind a 20 repülőtéren rosszabbak voltak a pontos indulási adatok, mint 2019-ben.
Melyek Európa legforgalmasabb repülőterei?
Az isztambuli repülőtér bonyolította le tavaly a legtöbb járatot, június 22-én 1684-gyel új rekordot döntött egy nap alatt. Amszterdam a második, a London Heathrow pedig a harmadik helyen végzett, és mindhárom forgalom növekedést mutatott 2022-hez képest.
A repülőterek túlnyomó többsége azonban még mindig valamivel kevesebb járatot lát, mint 2019-ben. Az Eurocontrol becslései szerint 2023-ban 1,19 milliárd utas haladt át Európa legjobb 40 repülőterén. Ez jóval több, mint 2022-ben, de még mindig alacsonyabb, mint a COVID-19 világjárvány előtt.
Az utasok számának ez a növekedése jóval magasabb, mint a járatoké, mivel az új repülőgépmodellek több férőhellyel rendelkeznek, mint korábban.
Hol repültek az emberek 2023-ban?
Az Eurocontrol azt is elárulta, melyek voltak a legnépszerűbb európai útvonalak tavaly. A legtöbben Európán belül repültek, átlagosan napi 21 660 járattal. Az interkontinentális utak átlagosan 5414 járatot tettek ki naponta.
Európa után a Közel-Kelet volt a következő legnépszerűbb úti cél, amelyet Észak-Amerika, Észak-Afrika és Ázsia követ. Tavaly az ázsiai/csendes-óceáni térségbe tartó járatok száma nőtt a legnagyobb mértékben, az utak száma 33 százalékkal nőtt 2022-hez képest.
Forrás: euronews.com
Kiemelt kép: unsplash