Mi a különbség a pedelec kerékpár és az e-bike között?
Mind a kettő az elektromos biciklik kategóriájába sorolható, ám a működésükben van egy számottevő különbség. A pedelec egy angol mozaikszó: a “pedal-electric”-ből ered, és ez meg is magyarázza a két bringa közti különbséget, de ebben a cikkben kifejtjük bővebben, hogy miért.
Hajtás közben érkezik a segítség
A Kerékpárwebshop.eu pedelec kerékpárjai lényegében olyanok, mint egy hagyományos bicikli, ami motorral van felszerelve, és pedálozás közben, ha van rá igény, akkor besegít. Ez egy nagyon hasznos funkció, hiszen így a gyengébb fizikummal rendelkezők sem maradnak le a családtól vagy a csapattól, de nem is lesz kellemetlen élmény a bicajozás. A 250 W-os teljesítményű motor legfeljebb 25 km/h sebességet produkálhat. Környezetkímélő üzemmódban akár 200 km-t is meg tud tenni egy szuszra, de azzal tervezni kell, hogy a motor besegítésének mértéke csökkentheti ezt a számot.
A motor elhelyezése nagyban befolyásolja, hogy milyen közegben lehet majd gurulni a járgánnyal. Például a hátsó kerékben elhelyezett motorokkal ellátott járgányok csak aszfalton képesek közlekedni. Így, ha ilyet választ a kedvezőbb ára miatt, akkor ezzel a kompromisszummal kell számolnia. Valamivel drágább megoldás a középre szerelt motoros változat, de ennek hasonlít a súlyeloszlása a legjobban a csak emberi erővel meghajtható bicajokéhoz.
Pedelec turbó
Igazából S-pedelecnek hívják a pedelec nagytestvérét, az “S” szintén az angol speed – azaz gyors – rövidítése. A motor teljesítménye ezeknél a modelleknél nincs korlátozva, kivéve itthon, mert itt 350 W a határa. A sebesség azonban ebben az esetben is meg van határozva, 45 km/h-nál nem lehet több, ezért ha eléri ezt a határt a kerékpár, a motorikus rásegítés megszűnik.
Mivel a járgány is vagányabb, ennek a használatát már vezetői engedély meglétéhez kötik, és érvényes biztosítással is kell rendelkeznie az üzembentartónak. A megfelelő világítás, valamint a rendszámtábla megléte (itthon ez nem kell) szintén kötelező.
E-bike
Tehát a pedelecet hajtani kell, mint a normál kerékpárokat, de tekerés közben rá tudunk segíteni a motorral, hogy emelkedőn vagy hosszabb úton ne fáradjunk el nagyon hamar. Az e-bike ezzel szemben egy nyomógomb vagy gázkar megfelelő helyzetbe állításakor indul, bármiféle emberi erőhatás nélkül. Ha útközben lemerülne az akksi, akkor sincs nagy baj, mert a régi jól bevált módon, – a pedálok tekerésével – haza lehet jutni.
Dupla kényelem, dupla súly
Míg az egyszerű cangák 10, legfeljebb tizenegynéhány kg-ot nyomnak, addig az elektromos kivitelek tömege nagyjából 20 kg. Ezt szállításkor, vagy ha nehezen megközelíthető egy terep és cipelni kéne egy szakaszon a járgányt, nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Sokakban felmerül a kérdés, hogy csak száraz, napos időben lehet-e használni ezeket a modelleket: a válasz az, hogy nem. Nyugodtan nyeregbe lehet pattanni akkor is, amikor lóg az eső lába, nem fog kárt tenni vasparipában.