accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Praktikus és pénztárcakímélő ötletek párizsi utazáshoz, illetőleg rövidebb tartózkodáshoz (avagy 4 nap 200€ alatt)

utazomajom /

Utazás (repülővel, vonattal, busszal)

Repülő

Az utazás előkészítése során – a jegyvásárlást megelőzően – érdemes arról is tájékozódni, amennyiben a repülés mellett döntenénk, mely reptereket használják az egyes általunk választott légitársaságok, a két párizsi légikikötő az Aéroport Charles de Gaulle (Roissy), valamint Aéroport de Paris-Orly (Orly) mellett néhány éve egyes diszkont légitársaságok a francia fővárostól közel 90 kilométerre északra elhelyezkedő Beauvais-Tilléi (BVA) repülőtérre érkeznek, amelyek további rejtett költségeket jelentenek a beutazásért felszámolt újabb kiadásokkal (retúr jegy elővételben történő vásárlása esetén 32 euro plusz kiadást képez). Míg Roissy és Orly esetében a felkínált navette járatok mellett párizsi tömegközlekedéssel (RATP) is megközelíthetőek, addig a Beauvais-n landoló járatokról mindössze a légikikötő oldaláról online is elérhető busz szolgáltatót vehetjük igénybe a francia fővárosba való bejutáshoz, a Navette-hez hasonló árfekvést eredményez (a járatok gyakorisága miatt jelentősen hosszabb menetidővel), ha a repteret is érintő 6-os távolsági busszal előbb a beauvais-i vasútállomásig (Gare de Beauvais-ig), majd onnan a francia nemzeti vasúttársaság SNCF (Société nationale des chemins de fer français) menetrendszerinti járataival Párizs Északi Pályaudvarára (Gare du Nord-ra) utazunk.

Vonat

Ha ennél környezettudatosabban kívánunk utazni, kerülve flygskam-et, ez esetben a vonat jelenthet egy újra trenddé váló zöld alternatívát, noha azzal sajnálatos módon számolnunk kell, hogy a magyar fővárosból már nem érhetjük el átszállás nélkül Párizst, két „főutazási” vonal lehetséges: Németországon (Münchenen) vagy Svájcon (Zürichen) keresztül közelíthetjük meg Franciaországot. A repüléshez hasonlóan sok esetben célszerű bécsi indulást választani, amely jelentően nagyobb választási lehetőséget kínál. Sokak számára visszatartó lehet(ett) a magasabb díjszabások mellett a megnövekedett utazási idő is (átszállások számától, illetőleg a várakozási időtől függően kb. 15 órás időtartammal számolhatunk), a költségek tekintetében az uniós törekvések eredményeként egyre kedvezőbb áron válthatunk vonatjegyeket is, kiváltva a repülést. A nemzetközi jegypénztárakban, utazási irodákban személyes ügyintézés során ajánlott jegyvásárlási lehetőségeknél lényegesen kedvezőbb áron is menetjegyhez juthatunk. Az olcsóbb (szinte kizárólag online elérhető) jegyeket számos erre szakosodott oldalon megválthatjuk, akár az egyes vasúttársaságok hivatalos felületein is, ennél jobb megoldást kínálhat a trainline oldala, amely lefedi az európai vasúttársaságok szolgáltatásait, s ezáltal különösen olyan esetekben lehet célszerű használata, ha több európai országot is érintünk utazásunk során, ugyanis a rendszer a google útvonaltervezőhöz hasonlóan minden lehetséges opciót felkínál, szabadon kombinálva az egyes vasúttársaságok menetrendjeit. (A célszerű a kellő találati arányhoz a cél-, vagy valamely transzfer-országot kiválasztani, s utána megfelelő nyelvet keresni.) Poggyásszal történő utazás esetén már nem szembetűnőek a különbségek, elővételben megváltott menetjegy esetén 60-80 euró közötti árfekvéssel számolhatunk, csomagok száma, illetve súlya tekintetében korlátozás nélkül. (Extra méretű poggyászok további díjszabás ellenében szállíthatóak.) Eleink utazásaihoz hasonlóan a vonatok végállomása a Párizs központjában működő egyik jelentős fejpályaudvar, a Keleti Pályaudvar (Gare de l’Est), így a centrumba tervezett bejutás költségei (kb. 15 euro) sem terhelnek bennünket, a jobb lelkiismeret mellett elkerülve a környezetszennyezés súlyosabb formáit.

Busz

A vonatnál lényegesen hosszabb menetidővel (értelemszerűen szintén az átszállások számától, valamint a várakozási időtől függően kb. 22-23 óra), de esetenként jelentősen kedvezőbb (diszkont társaságok poggyásznélküli alapszolgáltatást nyújtó ajánlataihoz hasonló) áron juthatunk menetjegyhez. A korábbi évekkel ellentétben már menetrendszerinti buszjárattal sem utazhatunk közvetlenül Párizsba, az Eurolines megszüntette szolgáltatását, a Flixbus pedig mindössze március végéig működtet közvetlen járatokat (59,99 eurós alapártól). Kedvezményre jogosító kuponnal – amelyek beszerezhetőek a népligeti buszpályaudvar nemzetközi információs pultjánál – további engedményhez juthatunk, csakúgy mint a Flixbus applikáció letöltésével.
A magyar olvasóközönség előtt még viszonylag ismeretlen szolgáltató a RegioJet lényegében retúr Navette jegy díjszabásának megfeleltethető áron kínál jegyeket prágai átszállással Párizsba, bevezető áron (29 euróért), amely magában foglalja az utaskísérő esetleges segítségét, és egyéb fedélzeti szolgáltatásokat (kávé/tea; film és zenehallgatás, freewifi, mosdó stb.), valamint két poggyásztérbe feladható csomagot is. A busztársaságok többsége a Bercy Seine vagy Gallieni nemzetközi pályaudvarra érkezik, ahonnan szintén könnyen bejuthatunk a központba (tömegközlekedés igénybevételével), buszon vásárolt jegy esetén 2 euróért (jegypénztárakban, automatáknál ennél kevesebbért 1,9).

Étkezés

Az étkezés költségek tekintetében szintén kritikus pontja lehet egy párizsi látogatásnak, ha a franciák szokásaira is nyitottak vagyunk szép időben érdemes valamelyik parkban pikniket tartanunk, amennyiben engedélyezett, néhány kisebb területen közegészségügyi okokból (egerek, patkányok esetleges elszaporodását kerülendő étkeztetésünkkel) nem lehetséges. Az egyes élelmiszerláncok – ahogyan Magyarországon is – előszeretettel kínálnak kedvezményeket, melyek többségét a helyszínen igényelt hűségkártyával vehetjük igénybe, emellett szintén kedvező megoldást jelenthetnek az általuk kínált sajátmárkás termékek is, amelyeket a törzsvásárlók bizonyos árengedménnyel vásárolhatnak. Számos élelmiszerbolt (egyes tagjai) bisztróként is működnek, a náluk vásárolt élelmiszereket (akár melegítést követően) az erre kialakított éttermi részlegen is elfogyaszthatjuk (Monoprix; M&S Foods, Picard stb.). A szinte mindenütt jelenlévő világmárkák – nemzetközi gyorsétterem hálózatok – is alternatívát jelenthetnek (a francia konyha iránt nem elkötelezett) kis költségvetéssel rendelkező látogatók számára (5-10 euro). Hasonló megoldási lehetőséget kínálhat az IKEA is, amelynek Párizs központjában is van egy kisebb kirendeltsége (Madeleine közelében), ahol a cég üzletpolitikájának megfelelően éttermet is működtetnek, kedvező árfekvéssel. Néhány napig tartó látogatás esetén a pékségek, piacok, utcai árusok kínálata is elegendő lehet. Érdemes megfontolni az egyetemek környékén található esetlegesen kedvezőbb (diákok számára is elérhető áru) napi menüt (Plat du jour-t) kínáló vendéglátóhelyek felkeresését is (10-15 euro). Az innivalók tekintetében abban a szerencsés helyzetben lehetünk, hogy Párizs számos pontján juthatunk kutakból díjmentesen ivóvízhez, illetve néhány helyen szódához is. (A hulladékcsökkentés érdekében használjuk kulacsot/újratölthető palackokat).

Tömegközlekedés

RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) üzemeltetésében van a regionális gyorsvasút-hálózat (Réseau Express Régional, röviden RER) egy része, Párizs összes metróvonala, valamint az autóbusz-, illetve a periférián működő villamosvonalak egy része (10-ből 8), továbbá a montmartre-i sikló.

Rövid látogatás esetén is megfontolandó lehet – RATP szolgáltatások igénybevételéhez – hetibérlet vásárlása (Navigo Découverte Semaine), bár nem 7 napig, hanem mindössze hétfőtől vasárnapig tart érvényessége, ellenben minden zónára kiterjed. További nehézséget jelenthet, hogy csupán szerdáig vásárolható (22,80 euroért). (Összehasonlításként az „egyszerű” napijegy (Mobilis) minden zónára érvényes változata 17,80 euro.) A kártya első kiváltásakor további 5 euro kártyadíj fizetése szükséges, amely nem visszatéríthető, emellett igazolványkép is elengedhetetlen, ugyanis a bérlet – csakúgy mint Magyarországon – nem átruházható (minden esetben névre szóló). A későbbiekben a kártya igény szerint újratölthető. Roissyra vagy Orlyra érkezés, illetőleg indulás esetén lényegében megtérülhetnek költségeink, mivel (1-5 zónás) hetibérlettel RER-rel, RoissyBusszal, vagy OrlyBusszal is bejuthatunk a központba. (A direct Navette járatokra a kártya nem érvényes.) Navigo Découverte-el további költségek nélkül utazhatunk Versailles-ba, Malmaison-ba, Fontainebleau-ba, vagy akár Disneylandbe is.

Hétvégi vagy hétvégét is érintő utazás esetén 26 éven aluliak számára ideális lehet Le Ticket Jeunes Week-end, a több zónás kombinációban elérhető (fiatalok számára szóló) napijegy, amely nevével ellentétben nem csak szombaton és vasárnap, hanem ünnepnapokon is használható.

Ha egyes napokon a belvárosban maradunk megoldást jelenthet napijegy (Mobilis) vagy gyűjtőjegy (Carnet) vásárlása is, amelyet ellentétben a magyar gyakorlattal többen is használhatnak, nem csak egyidejű utazás esetén. (4-10 év közötti gyermekeknek ez esetben is kedvezményt (7,45-ös árat) biztosítanak.)

Vonaljegyet (T+) automatákból, illetve jegypénztáraknál válthatunk (1,9 euroért), máshol (trafikok, újságosok stb.) nem értékesítik. Busszal történő utazás esetén 10 centtes felárral vásárolhatunk jegyet a sofőrnél, amit ahogyan Magyarországon is 2 eurót apróban kell előkészíteni, kártyás fizetésre értelemszerűen ez esetben nincs lehetőség.

A jegyek a felszíni utazás esetén 90 percig, míg földalatti közlekedésnél (RER, metro) 120 percig használhatók; minden átszállás során újra és újra szükséges érvényesíteni menetjegyünket, bérlet használatánál a kártya becsipogtatása szintén elengedhetetlen a leolvasóknál. (Ellenben a két utazási forma ez esetben nem kombinálható, avagy buszról metróra (stb.) nem szállhatunk át csak újabb jegy érvényesítésével.)

A buszokat (hasonlóan a római közlekedéshez) le kell inteni, jelezve a sofőrnek utazási szándékunkat. Felszállásra a kisebb járművek esetén a jegyek ellenőrzése céljából mindössze az első ajtók használhatók, csuklós buszoknál több erre kijelölt (ajtó) is. A franciák udvarias formákat követő társas érintkezése megköveteli a köszönést is (ellentétben az egyre elszemélytelenedő magyar gyakorlattal) a felszállást követően (a jegyek vagy bérletek érvényesítése során), amiről szintén nem tanácsos elfeledkezni. A sofőrök akár megállón kívül is felvehetnek utasokat (pl.: közlekedési lámpa piros jelzésénél), vagy egyértelmű jeladás esetén bevárnak a buszmegállóban.
A bizonyos jegytípusokat akár Magyarországon is beszerezhetünk az erre szakosodott üzletekben.
A város zöldesítése jegyében lehetőségünk van bicikli vagy elektromos roller bérlésére is.

Szállás

A szállásfoglalás szintén jelentősen befolyásolhatja költségeinket, tudományos-, illetőleg művészeti jellegű kiküldetés esetén Párizsban is fordulhatunk a Magyar Intézethez (Institut hongrois de Paris), egyéb utazásoknál célszerű a repülőjegyekhez hasonló módon eljárnunk, s a lehető legkorábban foglalnunk. A szállodák tekintetében olcsó alternatívát jelenthet (20 euro/éj) periférián található HotelF1 szállodalánc is, vagy az ibis Budget szállodái szintén a „külvárosi” régiókban (pl.: ibis Budget Paris La Villette 19ème vagy ibis Paris Porte d’Italie). Az olcsó szállások többsége – evidens módon – nagyon kis alapterületű szobát jelent, minimál szolgáltatássokkal (esetleg közös mosdóhasználattal stb.). Szintén megfizethető ajánlatokat kínálnak a hostelek hálótermei is, emellett kis szerencsével kedvező árú szolgáltatást találhatunk az Airbnb oldalán is, vagy bátrabb utazók továbbra is kísérletezhetnek couchsurfing-gel.

Múzeumok, látnivalók

Franciaországban az állami fenntartású múzeumok/műemlékek 18 éven aluliak, valamint 26 év alatti (Európai Unióból érkező) állampolgárok számára ingyenesen látogathatóak; további kedvezményt biztosítanak esetenként tanároknak, valamint Paris Visite kártyával rendelkezőknek, emellett minden hónap első vasárnapján több intézmény is díjmentességet nyújt látogatói számára. (Az ingyenesség akár szezononként is változhat, míg télen és ősszel díjtalanul kereshetjük fel a Pathéon-t az első vasárnapon, addig nyaranta e kedvezmény esetükben nem érvényesül, lásd erről: http://ee.france.fr)

A templomok egy része ingyenes belépést biztosít (Sacré-Cœur, Madeleine), míg másokban csak belépődíj ellenében tehetünk látogatást (pl.: Sainte-Chapelle). Ha egy napra legalább 3 műemlék/múzeumlátogatást terveznénk, ez esetben már megfontolandó lehet Paris Museum Pass kiváltása is.

Múzeumlátogatás tervezésénél célszerű lehet, előzetes jegyvásárlás, ezzel lecsökkenthető a várakozásai idő, azonban azzal is számolni szükséges, hogy a közintézményekbe történő belépést biztonsági átvizsgálás előz meg. A legcélravezetőbb, ha nyitás előtt érkezünk, s az elsők között lépünk be a múzeum területére, ugyanis példának okáért a Musée d’Orsay rendszerint délre megtelik, s így nehézkessé válik az egyes kiállítások megtekintése. Egyes nagy látogatói érdeklődést kiváltó tárlatokra előjegyzési kötelezettség is vonatkozhat, akár azokra a látogatókra is, akik valamilyen jogcímen ingyenes (ICOM, Museum Pass) belépésre jogosultak.

Hasznos oldalak:

trainline.fr
shop.regiojet.com
parisnow.paris

Szerző: olvasónk, Eszter

Ajánlatok