“Nagy vágyam volt, hogy láthassam a sarki fényt…”

Amikor megvásároltam a WizzAir filléres jegyét az új oslói járatra (~6.000 Ft oda-vissza), három dolgot tudtam biztosan Norvégiáról: 1. hideg van, 2. drága a kaja, 3. a vidék szebb, mint a főváros. Ezek tudatában foglaltunk jegyet tovább Tromsőbe, SAS Business classra, hogy megnézzük a sarki fény varázsát.

Oslóból Tromsö városába

Talán furcsán hangzik, de a business class csak 7.000 Ft-tal drágább, mint az economy, viszont

• van benne feladható poggyász,
  • adnak ételt,
  • plusz ingyenesen használható az oslói business váró, ami azért nagyságrendekkel a pesti MC Lounge felett van…

Szóval így a napi étkezés megoldva, plusz Tromsőben olyan szállodát sikerült találnunk, ahol a reggelin kívül a meleg vacsorát is tartalmazza az ár.

Utazómajom-ajánlatok Norvégiába >>

sarki fény norvégia

A sarki fény nyomában

Nagy vágyam volt, hogy láthassam a sarki fény jelenségét, úgyhogy bármilyen drága legyen is, befizettünk egy szervezett túrára, rögtön az érkezésünk napjára.

Áprilisban -mivel ilyenkor a legtöbb cég már nem indít utat- 45.000 Ft-ba fájt fejenként. Szezonban, októbertől márciusig már van 35 ezer forint körül, vagy akár 30 ezer forint alatt is, de az nagybuszos, jellemzően 40 másik turistával. Persze aznap teljesen felhős volt az ég, és estére még egy kellemesnek nem mondható hóvihar is kerekedett. SMS-t küldtek, hogy

• vagy visszakapjuk a pénzt,
  • vagy áttetetjük másnapra magunkat
  • vagy mindenképp aznap megyünk, de nem vállalnak felelősséget, hogy látunk is bármit.

A másnapot választottuk, és milyen jól tettük!

sarki fény norvégia

Tökéletesen tiszta volt az ég, újhold, közepes naptevékenység. 9-kor a hotelhez jött értünk Karolina, a(z egyébként lengyel) vezetőnk, felszedtünk még 6 embert, kb. 40 percet autóztunk kifelé a városból, aztán letáboroztunk a tengerparton, és órákon át gyönyörködhettünk a táncoló zöld és lila fényekben.

Közben elmesélte a jelenség fizikai hátterét, kaptunk forró csokit, teát, rakott tábortüzet, sütöttünk rénszarvaskolbászt. Az ár része volt még egy olyan anorák, amibe legalább egy egész birkát belevarrtak, extrém hidegtűrő bakancs (-10-15 fok volt éjjel), és igény szerint fotósállvány. Érdekes volt, hogy április legelején, bár még lemegy a nap egy pár órára, tökéletesen sötét már nincs, az égbolt északi részén mindig van egy kis derengés.

sarki fény norvégia sarki fény norvégia

Bérelt autóval Norvégiában

A maradék időnkben autót béreltünk, és bejártuk a környéket. (Múzeumok helyett inkább a természeti szépségekre hajtottunk). Eljutottunk Lakselvbuktba, Rekvikbe (ez már közvetlenül az óceánparton van), Tromsvikbe, Tungenesetbe az “Ördög fogai” becenevű Okshornan hegyhez, Bergsbotnbe, Nordkjosbotnbe a Balsfjorhoz (ezek mind létező helyek, nem csak rátenyereltem a billentyűzetre), de a neveknél többet mondanak a képek.

Gyakorlatilag ötpercenként megálltam volna fotózni, amiben komolyan megakadályozott az, hogy az utakon (amik, ha főutak voltak, akkor csontszárazra voltak takarítva, de a mellékutakon 10-20 centis jégpáncél volt) a sávok széle mellett rögtön 1-3 méteres hófal volt. Azért így is sikerült párszáz képet lőni. A kölcsönzős kocsik mindegyikén szöges gumik voltak egyébként.

Tromsö szárazföldi részén (a nagyja egy szigeten van) van egy felvonó, ami felvisz egy kb 4-500 méteres dombra, ahonnan az egész várost belátni. Gyakorlatilag ez a város látnivalója, meg az Arctic Cathedral nevű modern templom. Az utolsó napunkat Oslóban töltöttük, szimpatikus hely, egy sétálóutcával, pár szép épülettel, egy várral, meg egy kikötővel, de semmi extra.

sarki fény Norvégia
Tromsö
Arctic Chatedral

Tényleg elképesztő drágaság van a magyar pénztárcának…

…de még a németnek is. Pénzt váltani felesleges, mindenhol lehet kártyával fizetni, angolul mindenki beszél.

Árak:

• egy kiló kenyér 2.000 Ft,
  • a legolcsóbb felvágott 1.500 / 10 deka,
  • egy 1,5 literes üditő egy ezres,
  • a legolcsóbb dobozos sör (Carlsberg) 1.300 Ft,
  • a rénszarvasburger 7.000 Ft
  • egy doboz cigi 10.000 Ft

Parkolás:

• A parkolási díj Oslóban 3-4.000 Ft óránként – az utcán lehetetlen parkolóhelyet találni, viszont parkolóház sok van
  • Tromsőben szintén képtelenség parkolóhelyet találni, viszont a sziget (ami tulajdonképpen egy tengerből kilógó hegy) tele van fúrva alagúttal, és a háborús bunkereket mind parkolóhellyé alakították benne. Itt kb. 6-7.000 Ft volt egy éjszakára az ár.
  • Aztán ott vannak még az útdíjak, a városba behajtási díj…

Ami férfiként feltűnt még: soha ennyi szép arcú szőke lányt nem láttam még, csak sajnos mindegyik mellett ott volt egy kétméteres viking… 🙂

sarki fény Norvégia

Összességében felejthetetlen élmény volt, még így is, hogy csak pár napot voltunk, és csak egy megye egy kis részét járhattuk be.

Még több fotó:

Fotók és beszámoló: Szalai József

Ha neked is van fényképes beszámolód különleges helyekről, egzotikus úti célokról, oszd meg az Utazómajmok világmegváltó csoportja -ban!