Úgy ütik egymást a fapadosok, mint két kiskamasz az általános iskolában
Néhány perccel ezelőtt érkezett a hivatalos bejelentés: A Ryanair egy nagyon régóta várt, mindenki által áhított új úti célra fog repülni: Odesszába.
A fenti mondat persze irónia. Ha nem tudnád, Odessza Ukrajna ötödik legnagyobb városa, viszont a magyarok körében abszolút nem mondható népszerű utazási célpontnak. Habár az ukrán sajtó hatalmas fellendülésről ír a város turizmusával kapcsolatban, ennél lényegesen szebb helyeket is el tudunk képzelni legyen szó nyaralásról vagy városnézésről. A tavalyi évben a városi kormányzat 2,5 millió látogatót jelentett, de ennek 70 százaléka Ukrajnából érkezett.
És hogy miért is lényeges ez?
Néhány napja írtuk meg, hogy a konkurens fapados légitársaság, a Wizz Air szintén járatot indít Odesszába. Az egymásra licitálás kicsinyességét jól mutatja, hogy amíg a Ryanairnél 4.219 forintért foglalható a legolcsóbb repülőjegy, addig az egy hete bejelentett Wizz Air járatra 4.590 forinttól.
Az egymásra nyitás célja egyértelműen az erőfitogtatás. Melyik cég bírja hosszabb távon elviselni a járat üzemeltetéséből fakadó sok tíz, vagy száz milliós veszteségeket, hiszen nyilvánvalóan nincs kereslet heti négy járatra. Amint az egyik cég feladja, a “morális” veszteségen túl a másik társaságnak szabad kezet ad a jegyárak kialakításában, tehát piaci áron lesz lehetősége árulni a jegyeket a későbbiekben.
Ehhez hasonló stratégiát már több útvonalon megfigyelhettünk. Jelenleg éppen előnyét élvezzük a Laudamotion bécsi járatnyitásainak, amelynek köszönhetően korábban 1.600 forintos, manapság már inkább 6.500 forintos áron repülhetünk Mallorcára. Ugye senkinek nem kell megmagyarázni, hogy ilyen árakon napi 4 járatot üzemeltetni miért veszteséges, viszont ez nekünk fogyasztóknak rövid távon jó, de hamarosan jön a fekete leves.
A probléma sokkal inkább ezzel az, hogy a valóban fontos és népszerű járatoknál, mint a Kanári-szigetek már kialakult, hogy melyik légitársaság marad talpon. Konkurencia nélkül pedig elszabadulnak az árak. A korábbi 10-16 ezer forintos retúrjegyek helyett jelenleg augusztus 26 – szeptember 2 között több, mint 100 ezer forintba kerül Tenerife.
Tehát a konkurens fapados légitársaságok ahelyett, hogy az utazók igényeit figyelembe véve indítanának új járatokat, egymás tönkretételére pazarolják az energiájukat.