A légi utasok jogairól röviden

2014. október 06. hétfő, 18:13 - utazomajom
Tippek & Trükkök
Egy repülőút során a legtöbb esetben a jegyvásárlás pillanatától a földet érésig gond nélkül és pontosan zajlanak az események. De sajnos akár a légitársaság hibájából, akár más, külső körülmények hatására olykor az ideálistól eltérően alakulnak a dolgok. A leggyakrabban előforduló kellemetlenségek a késések és a törlések. Szerencsére az ilyen esetekre pontos iránymutatást ad az Európai Unió 261/2004/EK rendelete. 

Először is pár fogalommal nem árt tisztában lenni.

A rendelet nemcsak Magyarországon és az EU tagállamaiban kötelező érvényű, de az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban is, úgymint Svájc, Norvégia, Izland, Liechtenstein.

Hatálya az EGT országaiból induló vagy oda érkező járatokra terjed ki, utóbbira csak akkor, ha a fuvarozó EGT-ország által kiadott működési engedéllyel rendelkezik. Például: Budapestről bárhová repülünk, véd bennünket a rendelet. Egy Dubai–Budapest járaton, ha a Wizz Air a fuvarozó, szintén vonatkozik ránk a szabályozás, a Emirates esetén azonban nem.

Szintén fontos tudni, hogy a rendelet nem tesz különbséget low-cost, hagyományos légitársaság vagy charterjárat között.

Járattörlés

Törölt járat esetén a jegyár 7 napon belül visszajár. Az utas választhat, hogy átfoglalják egy következő járatra, vagy ha csatlakozásról van szó, és a törlés miatt okafogyottá válik az utazása, visszafuvarozzák a kiindulási reptérre.
Ezenfelül a légitársaság köteles a várakozás mértékével arányos ételt és italt biztosítani az utasnak, valamint két telefonhívást, faxot vagy e-mail küldést lehetővé tenni. Ha a járat, amelyre az utast átfoglalták, csak a következő napon indul, a légitársaságnak saját költségén szállodai szobát és transzfert kell biztosítania.
A fentieken túl utasonként 250–600 euró kompenzáció is jár, ennek mértéke a célállomás távolságától függ.
a) 1500 km alatti járatok esetén 250 euró,
b) 1500 km felett EGT-s országok között, illetve 1500–3500 km-ig EGT-s és nem EGT-s tagállamok között 400 euró,
c) 3500 km felett EGT-s és nem EGT-s tagállamok között 600 euró kártérítésre jogosult az utas.
A fenti összegek felét fizeti a légitársaság, ha ingyenes átfoglalást biztosít az utasnak egy olyan járatra, mellyel az úti célját legfeljebb 2 (a), 3 (b) vagy 4 (c) órával később éri el.

 

Fontos: nem köteles kártalanítást fizetni a fuvarozó, ha a törlésről legalább két héttel korábban értesíti az utast.
Akkor sem, ha az indulás előtt 7–14 nappal küld értesítést, de elszállítja vagy elszállíttatja az utast az eredeti indulási és érkezési időhöz képest legfeljebb 2 órával korábban vagy legfeljebb 4 órával később.
Az indulás előtti hét napon is módosíthat a társaság, ekkor azonban a fenti játéktér a felére csökken (1 órával korábbi indulás vagy 2 órával későbbi érkezés).

Mentesül a kártérítési fizetési kötelezettség alól a fuvarozó, ha bizonyítani tudja, hogy a törlést előre nem látható, rendkívüli körülmények okozták (ilyenek például a kedvezőtlen időjárás vagy a sztrájk). Ugyanúgy köteles azonban a jegyár-visszatérítés, a telefonálás és az ellátás lehetőségét biztosítani.

Késés

Amit a leggyakrabban tapasztalunk a légi közlekedés tökéletlenségéből, az a késés. Hogy miért vettük mégis előbbre a járattörlést, az nemsokára nyilvánvalóvá válik.
Ha egy járat indulása előreláthatóan késik, a légitársaság köteles segítséget nyújtani az utasoknak. Amennyiben a késés mértéke eléri a 2, 3 vagy 4 órát a fent ismertetett a, b, c kategóriákban (tehát 1500 kilométernél rövidebb utak esetén 2 óra a határidő stb.), a fuvarozó biztosítja a telefonálás lehetőségét, ellátást nyújt, adott esetben szállodáztat. Ha a légitársaság ezeket megtagadja, mindenképp tedd el a számlákat, blokkokat, hiszen később ezek segítségével tudsz kártérítést igényelni.
Járatunk 5 órát meghaladó késése esetén jogosultak vagyunk visszakérni a jegy árát, illetve igény esetén a légitársaság köteles a kiindulási reptérre visszautaztatni, ha átszállás közben ért bennünket ez a kellemetlenség.

Járatunk 5 órás késése esetén jogosultak vagyunk elállni az utazástól és visszakérni a jegyünk árát – azonban több légitársaság ennél megengedőbb gyakorlatot folytat. Ha azonban nem utazunk és járatunk késése több, mint három és kevesebb, mint öt óra, akkor a kártérítésre nem vagyunk jogosultak.

Az unió vonatkozó rendelete nem említi ugyan, de Európai Közösségek Bírósága a C-402/07 és C-432/07 számú egyesített ügyekben hozott ítélete szerint a 3 órát meghaladó késés törlésnek minősül, ezáltal az utas jogosan tarthat igényt a fent részletezett 250–600 eurós kompenzációra. Természetesen ez alól is mentesül a légitársaság, ha bizonyítja, hogy a késést előre nem látható, rendkívüli körülmények okozták. A műszaki meghibásodás azonban a jogértelmező szerint a karbantartás hiányára vezethető vissza, ezáltal nem minősül vis maiornak.

Kártérítés

Amennyiben nem szeretnél a kártérítéssel foglalkozni, különböző cégek leveszik a terhet a válladról, természetesen jutalékért cserében. A legkedvezőbb ezek közül a kesettagepem.hu, ahol további 5% kedvezményben részesülsz automatikusan, ha a “Honnan hallott rólunk?” kérdésre az “Utazómajomtól” válasszal felelesz.

Bővebb információ: itt

Talán ez is érdekelhet

4 hozzászólás a(z) “A légi utasok jogairól röviden” bejegyzéshez

  1. Tavaly októberben késett a gépem és magam estem neki a kompenzációnak. Természetesen nem sok sikerrel… de az első akadálynál nem hagytam annyiban és megkerestem a http://www.flight-refund.hu -t. Nagyon rendesek voltak és segítettek a kárigényemet rendezni. 600€-t kaptam, ami azért nem semmi, főleg, hogy én képtelen lettem volna a nagy légitársasággal szemben kárigényt követelni. Szóva nekik ezúton is hálás vagyok!

  2. Szia!

    DK-Ázsiai járatkésések, delay-ek esetén hol lehet jogorvoslatot keresni?
    Június közepén utazunk Ho Chi Minh Városból Siem Reap-be és a reggel 8 órai járatunkat indoklás nélkül áttették délután 4-re, amivel egy egész napot bukunk ott nagyjából.

    Köszi!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.