5%-os áremelés utólag? Az utazási irodák akár ezt is megtehetik!
Több olvasónk is jelezte számunkra, hogy a hónapokkal előre befizetett nyaralásuk árát az euró árfolyam változásra hivatkozva a napokban megemelték az utazási irodák. Felháborító pénzlehúzás vagy rendben van ez így? Utánajártunk, hogy mit tehet ilyenkor az ügyfél.
Olvasónk, Mercédesz azután fordult hozzánk segítségért, hogy az alábbi üzenet várta a postaládájában:
Tisztelt Utasunk!
Ezúton értesítjük Önöket, hogy az euró-forint árfolyam drasztikus változása miatt irodánk kénytelen 4%-kal megemelni az utazásuk teljes részvételi díját. Az áremelés a 2018. június 30-ig készült foglalásokra érvényes, melyek 2018. július 22. után indulnak, függetlenül attól, hogy előleg lett fizetve vagy teljes részvételi díj.
A forint euróval szembeni devizaárfolyam leértékelődése körülbelül 5 %-os. Irodánk utazásszervezőként az összes utazási költséget külföldi beszállítói számára euróval fizeti. A forint leértékelődése jelentős többletköltséget okoz az utazásszervezőnek.
A magasabb árat is tartalmazó módosított visszaigazolást partnerirodánk hamarosan megküldi Önnek.
Szeretnénk sajnálatunkat kifejezni, hogy irodánkon kívül álló ok miatt ezt a kivételes áremelést eszközölnünk kellett.
Tájékoztatjuk, hogy az áremeléssel irodánk szerződés szerint jár el (indulás előtt 20 nappal, 8 % alatti összegben, árfolyamváltozás miatt emelt árat), így utazásuk csak az Utazási Feltételekben meghatározott bánatpénz fizetése mellett mondható le.
Vonatkozó jogszabály: 472/2017 (XII. 28.) Korm. rendelet.
Hogy is szól a kormányrendelet?
Utánanéztünk a kormányrendeletnek, melynek 6. paragrafusa taglalja az utólagos ár módosítás lehetőségét.
6. § (1) Az utazó által az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződés alapján fizetendő teljes díj egyoldalúan nem emelhető, kivéve, ha a díjemelés lehetőségéről a szerződés rendelkezik. A díj emelésére kizárólag
a) a személyszállítás árának az üzemanyag vagy egyéb energiaforrás költségei,
b) az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződésben vállalt részszolgáltatásokkal kapcsolatos, a teljesítésben közvetlenül részt nem vevő harmadik felek által kivetett adó, illeték és egyéb kötelező terhek (így különösen üdülőhelyi díj, horgonyzási díj, repülőtéri illeték), vagy
c) az adott utazási szolgáltatás esetében irányadó devizaárfolyamok változása miatt kerülhet sor.
(2) A díjemelés mértékének arányosnak kell lennie a költségek emelkedésének mértékével, és a szerződésben pontosan meg kell határozni a módosított díj számításának módját.
(3) A díjemelés indokát az utazóval a díjemelés közlésével egyidejűleg közölni kell.
(4) A díj emelésére – annak mértékétől függetlenül – kizárólag akkor kerülhet sor, ha az utazásszervező erről legkésőbb húsz nappal az utazási szolgáltatás megkezdése előtt értesíti az utazót.
Fel lehet mondani a szerződést ilyen esetben?
8. § (1) Az utazó az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződésben foglaltaknak megfelelően, a szerződést bármikor felmondhatja. Az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződésben az utazó felmondása esetére bánatpénz köthető ki, melynek mértéke a részvételi díj összegét nem haladhatja meg.
(2) Ha az utazásszervező az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződés lényeges feltételét az utazás megkezdése előtt rajta kívül álló okból kívánja jelentősen módosítani – különösen, ha a díjemelés mértéke a nyolc százalékot meghaladja – köteles erről az utazót haladéktalanul tájékoztatni.
(3) A (2) bekezdés szerinti esetben az utazó
a) bánatpénz fizetése nélkül felmondhatja az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződést, vagy
b) ha a változtatásokat a részvételi díj e változásokhoz kapcsolódó megváltoztatásával együtt elfogadja, a felek módosítják az utazási szolgáltatásra vonatkozó szerződést.
(4) Az utazó a (3) bekezdés szerinti döntéséről köteles az utazásszervezőt haladéktalanul tájékoztatni.
Mi is a lényeg?
Lényegében az utazási irodák megtehetik, hogy emelik a nyaralás árát az euró árfolyam változására hivatkozva, viszont csak a költségek emelkedésének mértékével tehetik ezt, tehát ha 5 %-os az árfolyamváltozás, akkor nem emelhetnek 7 %-kal az áron. Továbbá legkésőbb 20 nappal az utazás előtt értesíteniük kell az ármódosításról az ügyfelet. Az ügyfél bármikor dönthet úgy, hogy nem utazik el, viszont ha az ármódosítás 8 % alatt van, akkor bánatpénzt kell fizetnie. Ha a módosítás mértéke 8 %-nál több, akkor bánatpénz megfizetését nem követelhetik az irodák.
Mit lehet tenni?
Ha 8 % alatt van az árnövekedés, akkor lényegében nem sok mindent lehet tenni, hiszen valószínűleg jóval többet buknak az ügyfelek a lemondás esetén, mintha inkább kifizetnék a különbözetet. A bánatpénz mértéke is a szerződésben van meghatározva, ami a teljes összeg 10 és 80 százaléka között mozog általában, attól függően, hogy az indulási időpont előtt mennyivel történik meg a visszalépés. A változás nem érinti azokat, akik euróban fizették ki a díjat és azokat sem, akik külön igényelték az árfolyam garancia biztosítást.