A légitársaság, amelyik 31 év alatt egyszer sem repült
A Baltia Airlines szövevényes története 1989 őszén kezdődött, amikor a lett születésű, ekkor már New York-i üzletember, Igor Dimitrovszkij előállt egy bomba tervvel: indít egy légitársaságot, mely Amerika és Szentpétervár között szállítja majd az utasait! Sőt, ahogy egyre „barátibbá” vált a viszony a Szovjetunió és Amerika között, a tervek szerint a Baltia már nemcsak Szentpétervárra, de Rigába, Kievbe és Tbilisibe is szállította volna a turistákat. Már csak pár olyan apróság hiányzott a gépezet beüzemeléséhez, mint pénz, repülőgépek, személyzet és az engedélyek. Mire nagyjából összeállt volna a kép megszerezték a kellő papírokat és befektetőket – Dimitrovszkijnak jó kapcsolatai volt Leningrádban és Rigában –, pechére összeomlott a Szovjetunió. Így amiért gürcölt tulajdonképpen értéktelenné vált és a befektetők is inkább vitték a pénzüket más, már bejáratott légitársaságokhoz.
Öt évvel később úgy tűnt ismét sínen vannak, megszerezték a papírokat, volt egy pici irodájuk a JFK reptéren, sőt két Boeing 747-est is megvásároltak. Úgy tűnt lassan tényleg felszállhat az első Baltia járat 1998-ban, ám ekkor az amerikai közlekedési minisztérium új szabályzata jött közben, mely szerint minden légitársaságnak kell, hogy legyen negyedévnyi tartalék tőkéje. Persze, a Baltiának nem volt ennyi pénze, így újfent repült az engedélyük…
Ezután tőzsdére vitték a céget, várva a csodát, ám nem igazán jártak sikerrel. A következő két évtized továbbra is azzal telt, hogy új befektetőket kerestek és próbálták beszerezni a szükséges hatósági engedélyeket, de sem elég pénz nem jött össze, sem a szükséges okmányok beszerzése. 2014-ben úgy festett, tényleg készen állnak az indulásra – igaz, addigra már pénz hiányában el kellett adniuk az egyik gépüket – ám ekkoriban realizálták, hogy a New York-Szentpétervár vonal talán nem annyira jó befektetés és valószínűleg nem véletlen, hogy egyetlen non-stop járat sem köti össze a két várost.
Ezért koncepciót váltottak és úgy döntöttek az államok közt szállítják majd az utasokat.
Egész pontosan a Baltia új útvonala így festett volna: BALtimore, Trenton, Islip és Albany.
Természetesen a szójátékra épített útvonal nem volt egy nyerő befektetés, így végül 2017-ben a légitársaság USGlobal Airways-re változtatta a nevét és egy New York-hoz közeli reptérre, a Stewart International Airportra költöztette bázisát. Ekkoriban arról szóltak a hírek, hogy az új légitársaság több európai nagyvárosba indít majd járatokat, így London, Párizs, Barcelona, Nápoly és Athén mellett Budapestre is szállított volna utasokat, ám nem meglepő módon ez a próbálkozás is kudarcba fulladt. 2018-ban végül arról szóltak a hírek, hogy a Baltia visszavonta a szövetségi légügyi hivatal számára benyújtott üzembentartói engedély iránti kérelmét.
A Baltia sztorija olyan, mint egy nagyon rossz vicc és többen egyszerű átverésként vagy pénzmosodaként könyvelték el a légitársaság „létezését”, hiszen számos pénzügyi botránya is volt a cégnek az évek során, ráadásul a befektetők sem látták soha megtérülni a pénzüket. A névváltoztatás óta nem nagyon vannak új hírek a légitársaság felől, jelenleg az USGlobal Airways oldala is elérhetetlen és Facebookon is 2017-es az utolsó bejegyzés, de ahogy az elmúlt évtizedek is mutatják, „Amerika legöregebb légitársasága” mindig képes újabb meghökkentő húzással előrukkolni. Talán 31 év után egyszer majd utasokat is szállít…
Forrás: Half As Interesting
Nyitókép: Fred Robel