Akkumulátorválasztási kisokos
Az autónk akkumulátora sajnos rendszeresen cserélendő, amolyan kopó alkatrésznek számít. Három-öt év elteltével biztosan elérkezik az az idő, mikor már nem képes rendeltetésszerűen működtetni a kocsi elektromos berendezéseit. Ilyenkor jön el a csere ideje. Na de milyet válasszunk?
Mik az alapvető szempontok a választásnál?
A legalapvetőbb ismérv az eszköz mérete. Olyat kell vásárolnunk, ami befér az autónkba, a régi helyére. A másik szempont az érintkezők elhelyezkedése. Nem mindegy, hogy melyik oldalon van a pozitív és a negatív érintkező.
A kompatibilitáson túl mire figyeljünk?
Előnyös, ha a kiválasztott darab minél nagyobb indítóárammal rendelkezik. Ez biztosítja nekünk, hogy könnyedén beindítsa a gépkocsinkat bármilyen körülmények között. A vásárolt akkumulátorunk kapacitására is érdemes odafigyelnünk. A nagyobb amperórával bíró darabok több elektromos fogyasztót is képesek ellátni, valamint azokban az esetekben, ha hosszabb idő, akár több hét is eltelik két indítás között, a nagyobbak jobban teljesítenek.
Milyen típusai léteznek az akkumulátoroknak?
- A nedves cellás akkumulátorok fő alkotórészei az elektron lapok, amik ezeknél a típusoknál ólommal vagy ólom-dioxiddal vannak bevonva. Ez a változat jelenti a legolcsóbb választást. Rendszeres ellenőrzést igényelnek. Ha párolog belőlük a folyadék, desztillált vízzel pótolnunk kell. Érzékenyek az alacsony töltöttségre, és nem szeretik sem a hideget, sem a rövid utakat, amik alatt a generátor nem képes visszatermelni teljesen az indításkor elhasznált feszültséget.
- Az EFB akkumulátorok már egy fejlettebb megoldást jelentenek. Ezeknek már más a belső elrendezésük. Ebből fakadóan nem jellemző rájuk sem a lemezek szulfásodása, sem az úgynevezett ólomszivacs rongálódása. Ez biztosítja, hogy a nedves cellás megoldáshoz képest hosszabb élettartammal rendelkeznek. Nem olyan mértékben árt nekik a teljes lemerülés, gyorsabban fel lehet őket tölteni, és magasabb indítóáramot is tudnak biztosítani.
- Az üvegszálas akkumulátorok egy bizonyos felárért cserébe még magasabb teljesítményt nyújtanak az előzőkhöz képest. Nagyobb kapacitással rendelkeznek, viszont a túltöltést és a teljes lemerítést csak nehezen tolerálják.
- A géles akkumulátorok jelentik a legfejlettebb megoldást. A bennük lévő ólomsav a hozzáadott szilikon-dioxidtól géles állagú. Az indítóáramuk a normál típusok többszöröse is lehet, így sosem lehet gond beindítani autónk motorját, még akár nagyon alacsony hőmérsékleten sem. Egyetlen Achilles-pontjuk a túltöltésre való érzékenység. Ez visszafordíthatatlanul károsítja a belső szerkezetét.
Amikor csereéretté válik akkumulátorunk, semmiképp ne a legolcsóbb utódot keressük. Cikkünkből is kitűnhet, milyen összetett kérdésről van szó. Ne legyünk restek utánanézni, illetve ha szükséges, szakember segítségét kérni a választáshoz.