Fél évszázad után legördült a gyártósorról az utolsó Bálna, a Boeing 747-es
Az Atlas Air volt az utolsó, aki 747-8-as teherszállító repülőgépet rendelt az év elején. Az utolsó gépet kedd este gördítették ki a Boeing hatalmas gyárából a washingtoni Everettben – írta meg a The Guardian.
A 747-es jumbo jet számos szerepet töltött be: mint teherszállító repülőgép, közel 500 utas szállítására alkalmas kereskedelmi repülőgép, sőt még az Air Force One elnöki repülőgépe is ilyen volt.
Amikor 1969-ben először legyártották, ez volt a világ legnagyobb kereskedelmi repülőgépe, és a valaha amerikai gyártó által épített legnehezebb repülő. A gépen kialakítottak egy második fedélzetet, amely a pilótafülke felől nyúlt vissza a gép elülső harmadára, és egy jellegzetes púpot adott neki, amely azonnal felismerhetővé tette. Ez ihlette a Bálna becenevet.
There she goes!
The last 747 has left our Everett factory ahead of delivery to Atlas Air in early 2023. #QueenOfTheSkies
Photos: Boeing/Paul Weatherman pic.twitter.com/duzgr6MzQl
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) December 7, 2022
Több mint 50 000 Boeing-alkalmazottnak 16 hónapba telt, mire elkészítette az első 747-et és a cég azóta 1573 darabot adott el. Az elmúlt két évtizedben azonban a Boeing és európai riválisa, az Airbus üzemanyag-hatékonyabb és jövedelmezőbb repülőgépek felé fordult, és már a két hajtóműves, széles törzsű repülőgépeket részesítik előnyben, szemben a négy hajtóműves 747-tel.
A Delta volt az utolsó amerikai légitársaság, amely 2017-ig tartó járatokra használta a Boeing 747-est, bár néhány nemzetközi légitársaság továbbra is repül vele, köztük a német Lufthansa.