A Budapest Airport felkészült a koronavírus-válság kezelésére
A Budapest Airport Zrt. felkészült a koronavírus járvány különböző lehetséges forgatókönyveire; a repülőtér-üzemeltető menedzsmentje folyamatosan nyomon követi a kialakult helyzetet és a fejleményeket, illetve megkezdte a szükséges enyhítő intézkedések megvalósítását. A társaság a forgalomkiesés és a kiesett bevételek okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudja tartani a repülőtér biztonságos működését és biztosítani tudja a forgalom újraindítását.
A koronavírus járvány világszerte drasztikus hatást gyakorol a légiközlekedési szektor szereplőire, légitársaságokra és repülőterekre egyaránt. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. megvizsgálta a lehetséges forgatókönyveket, és a forgalom átmeneti teljes leállítására is felkészült.
Forgalmi visszaesés, utasszámcsökkenés
A koronavírus járvány következtében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren csaknem teljesen leállt az utasforgalom. A koronavírus terjedésének kezdete óta több mint egymillió ülőhely kapacitás tűnt el a budapesti repülőtér menetrendjéből, és a továbbra is közlekedő alacsony számú járatok is akár 90%-kal kevesebb utast szállítanak, a tavalyi év hasonló időszakához képest. A világszerte – így hazánkban is – bevezetett kormányzati intézkedések hatására a repülőtér-üzemeltető a legtöbb utasszállító járat felfüggesztésével számol a következő napokban. A Budapest Airport arra számít, hogy az elkövetkező hetekben vagy akár hónapokban az utasforgalom alacsony szinten marad, vagy akár a nulla felé is közelíthet, az egyre több országban életbe lépő beutazási tilalom miatt.
A korábbi évek sikeres gazdálkodásának, illetve az elmúlt napokban megtett válságkezelési intézkedéseknek köszönhetően a Budapest Airport helyzete stabil; bízunk benne, hogy a társaság egy több hónapig elhúzódó válságot is át tud vészelni, akár a személyforgalom átmeneti leállítása mellett is. A repülőtér-üzemeltető által folytatott aktív pénzügyi kockázatkezelés azt is biztosítja, hogy légitársasági vagy egyéb partnerek pénzügyi nehézségei esetén se szenvedjen a repülőtér jelentős anyagi veszteségeket. A világ és benne Magyarország turizmus iparágának helyzete azonban nagyon aggasztó, ezért a Budapest Airport üdvözöl bármilyen olyan intézkedést Magyarország Kormánya vagy az Európai Unió részéről, amely az iparág, illetve a benne dolgozók munkahelyeinek stabilizálását és támogatását célozza.
A Budapest Airport a jelenlegi helyzetet kezeli, és bízik abban, hogy a járvány lecsengése után rövid időn belül kedvező fordulat következik be. A vállalat azonban azzal az eshetőséggel is számol, hogy a budapesti repülőtér a forgalom egy részét hosszabb ideig elveszíti. Ebből következően a tavalyi kiugró eredményeket nem tudja megismételni az idén; a 2020-ra vonatkozó ambiciózus terveket pedig egészen biztosan meg sem közelítheti.
A vállalat jelenleg hosszú távú kedvezményes parkolási lehetőséget kínál a légitársaságoknak, a kapacitáscsökkenés ideje alatt üzemelésből kivont repülőgépek számára. A Budapest Airport ezzel igyekszik hozzájárulni a légitársaságok logisztikai kihívásainak megoldásához.
A rendkívüli helyzet kezelése érdekében ugyanakkor elengedhetetlen bizonyos előre nem tervezett intézkedések bevezetése, egyes projektek és kiadások elhalasztása és bizonyos költségcsökkentő módszerek alkalmazása. Ezek előkészítését és kidolgozását a vállalat vezetése megkezdte, a válság utáni gyors talpra állás és addig is minél több munkahely megvédése érdekében, például úgynevezett készenléti szabadság (az alapbér egy részének fenntartása mellett), illetve részmunkaidős munkavégzésre történő átállás felajánlásával.
„A koronavírus óriási csapást mér a teljes légiközlekedési szektorra; repülőtereket és légitársaságokat egyaránt – szó szerint – a földre kényszerít” – mondta Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: „Január óta, a mai napig bezárólag 5700 járat, azaz máris több mint 1,1 millió szék kapacitás tűnt el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér menetrendjéből. A repülőtér azonban biztonságosan üzemel, folyamatosan működik, hiszen biztosítani kell az utazási lehetőségét azoknak, akik Magyarországra haza, vagy saját országukba szeretnének elutazni. Ezen kívül minden magyar ember érdekében fenn kell tartani az áruszállítást, rendkívül fontos, hogy a légi áruszállító járatok üzemeljenek, a jelen helyzetben létfontosságú – akár egészségügyi vagy gyógyszerszállítmányokkal – a fedélzetükön. Most mi is mint repülőtér üzemeltető az enyhítő intézkedésekre koncentrálunk, és bízom abban, hogy a járvány lecsengése után újra a növekedésre és a fejlesztéseinkre tudunk majd fókuszálni.”
A munkatársak védelme
A jelenlegi járványügyi helyzetben a Budapest Airport a repülőtér biztonságos üzemeltetése mellett az utasok és a munkatársak egészségének védelmét helyezi előtérbe, és minden szükséges erőforrást biztosít a kollégák egészségének és biztonságának védelme érdekében. A vállalat a védekezést egyéni védőeszközökkel (pl. arcmaszkok) és kézfertőtlenítő szerekkel biztosítja, valamint gyakoribb fertőtlenítő takarítást vezetett be az utasforgalmi területeken, az irodákban, az oktatótermekben, valamint a dolgozói étkezdében.
A munkatársak egészségének védelme érdekében a repülőtér-üzemeltető átmeneti intézkedéseket vezetett be a munkarendekre, a munkaidőkeretre, az egyes szolgálatokon belüli munkavégzésre és a pihenőhelyiségek használatára vonatkozóan. A repülőtér folyamatos működésének fenntartása érdekében számos intézkedést vezettünk be, többek között:
- Az egyes munkakörökben a szolgálatvezénylések átdolgozása és azon műszakrendek ideiglenes megszüntetése, melyeknek tagjai más váltással találkoznak.
- Munkarendek, folyamatok átalakítása, a személyes kontaktus minimalizálása.
- Egyes kritikus munkakörökben duplikált vagy duplán duplikált, egymástól teljesen elkülönített funkcionális csapatok létrehozása.
- Ahol ez a lehetőség elérhető, a személyes megbeszélések helyett a digitális platformok használata.
- Azokban a munkakörökben, ahol megoldható, a Budapest Airport lehetővé tette az otthoni munkavégzést. Az irodai területen egyes csapatok „forgó” rendszerben váltják egymást, ötvözve az irodai és az otthoni munkavégzést, így teljesen megszüntetve a csapatok közötti személyes találkozást.