accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

A biztonságos átszállási idő!

utazomajom /

A legtöbb esetben, ha igazán olcsón szeretnénk utazni, átszállással tudjuk megtenni. A fapados társaságok térhódításával szinte bármely európai úti cél elérhető, ha ügyesen kombináljuk a járatokat. Mit is kell tudni az átszállásokról?

Fapadosok

Habár a Ryanair elkezdett kísérletezgetni az átszállásos repülőjegyek értékesítésével, még nem ez a tendencia. Tegyük fel, hogy Budapestről Mallorcára szeretnénk eljutni. Az esetek többségében a közvetlen járat drágább lesz, mintha átszállnánk. Sőt, olyan is előfordul, hogy két, vagy akár három átszállással még kedvezőbb áron juthatunk el a kiszemelt célállomásra. Érdemes azonban tudni, hogy ebben az esetben ha nagy poggyászt szeretnénk vinni, akkor minden járatra külön kell azt megvásárolnunk. Egyetlen átszállásnál is már oda vissza négy repülésről beszélünk, tehát négyszer kell fizetnünk a poggyászért is. Ezzel szemben közvetlen járat esetében logikusan ugyan ezért két alkalommal vékonyodik a pénztárcánk. Tehát ezért is érdemes csak kézipoggyásszal utazni, azonban ha ezt nem tudjuk megtenni, szem előtt kell tartani a fent írtakat.

Ha Wizz Air és Ryanair kombinációját használjuk, akkor jó lehetőség az előbbi társaság elsőbbségi beszállását megvásárolni, hiszen így minden járaton fejenként két kézipoggyásszal utazhatunk. Erről bővebben is írtunk.

Biztonságos átszállási idő fapadosok esetében

Fapados járatok esetében ha késik a gépünk, és emiatt nem érjük el a csatlakozást, akkor a légitársaságot nem vonhatjuk felelősségre abból a szempontból, hogy a csatlakozó járatot nem sikerült elérnünk. Ezért nagyon fontos a megfelelő átszállási idő megválasztása. Tapasztalataim szerint feladott poggyász nélkül az európai repülőtereken már 2 órás tranzitidő biztonságosnak mondható, ha nem adunk fel poggyászt. Ezt azért hangsúlyozom ki, hiszen fapadosok esetében nekünk kell gondoskodni arról, hogy a bőröndünk megérkezzen a végső desztinációra: ki kell venni és újra fel kell adnunk. Teljesen úgy kell viselkednünk, mint amikor Budapesten először szálltunk fel a gépre, azzal a különbséggel, hogy még meg is kell várnunk az érkező csomagot. Emiatt legalább 3 órát számoljunk akkor, ha feladott poggyásszal utazunk.

Persze sok esetben nincs lehetőség ennyire pontosan kiszámítani az időt, és idegőrlő tud lenni 5-6 órát várakozni a repülőtéren. Ilyenkor célszerű egy hosszabb átszállást is megnézni, akár a következő napra, így van esély egy gyors városlátogatásra.

Ha mégis lekéssük a gépet, de azért, mert az első járat 3 óránál többet késett, akkor akár 600€ kártérítésre is jogosultak lehetünk, ezért érdemes tisztában lenni a jogainkkal. Ettől függetlenül sajnos magunknak kell gondoskodni a továbbiakról.

Normál légitársaságok

Normál légitársaságoknál más a helyzet. Ha egy repülőjegyen vannak a szakaszok, például egy Budapest – Párizs – Los Angeles útvonalon, akkor a poggyásszal nem kell foglalkoznunk, a társaság gondoskodik róla. (Már ha gondoskodik :)) Vannak persze kivételek, de ezekre fel szokták hívni külön a figyelmet, illetve a check-in pultnál kapott matricán is szerepel, hogy meddig küldik a bőröndöt. Például ha Amerikán keresztül utazunk, akkor az első amerikai repülőtéren átvizsgálják a csomagot és újra fel kell adnunk. Ilyen lehet, ha Budapest – Berlin – New York – Los Angeles az útvonalunk, akkor New York-ban lépünk be az Államokba, ezért ott fogják először vizsgálni.

Normál légitársaságok jegyeinél nekünk nem kell törődni azzal, hogy esetleg rövid az átszállási idő. Az adott társaság feladata, hogy elérjük a csatlakozó járatot. Emiatt akár 55 perces fordulóval is eladnak jegyeket. Ha mégsem sikerült felszállni a következő gépre, akkor átfoglalnak a legközelebbire, illetve ha a végső úti célt 3 óránál később érjük el, akkor szintén kártérítés járhat. Fontos, hogy a végső úti célról beszélünk, mert lehet, hogy az utazásunk alatt volt egy járat, aminek a késése meghaladta a három órát, de ha ettől függetlenül odaértünk a kiszemelt desztinációra (akár más útvonalon, ha átfoglalt a társaság) akkor nem jár a kártérítés.

Összegzés

A tapasztalataim tehát azt mutatják, hogy fapados járatok esetében átszállásra legalább 2 órát érdemes hagyni feladott poggyász nélkül, 3 órát feladott poggyásszal. Normál légitársaságok esetében pedig a rendszerben olyan jegyeket foglalhatsz csak, amelyeknél a társaság szerint megfelelő az átszállási idő. Ha mégsem, akkor díjmentesen újrafoglalnak.

 

Ajánlatok