HAJÓ a vége – élet egy óceánjárón

Homokos tengerpart, pálmafák, Karib-sziget és kókuszkoktél. Mit gondolsz, el bírnád viseli munka közben is, nem csak nyaraláskor? Ha szereted a kalandot, kihívást, nem hátrálsz meg a kemény munkától és szeretsz tanulni, próbáld ki magad egy óceánjáró hajón! Veszíteni valód nincs, viszont egy örök életre szóló élményben lehet részed. Az én történetem egy tíz hónapos szerződéssel kezdődött. Akkor még nem tudtam, milyen magasra jutok a létrán, és hogy mennyi mesélnivalóm lesz majd. Buczkó Detti élménybeszámolója.

Egy igazi labirintus

Ha valaki járt már valaha egy óceánjáró hajón, tapasztalatból tudja, hogy egy ilyen úszó óriáson az első órák a tájékozódással kezdődnek, illetve, hogy pár nap szükséges ahhoz, hogy az ember ne vesszen el. Nekünk, személyzeti tagoknak, ezt már az első naptól kezdve tudnunk kellett, már csak azért is, hogy megjegyezzük, hol a mi kabinunk. Nekem azért kellett egy kis idő, mire az összes fontosabb helységet emlékezetembe véstem, merre találom.

A Carnival Dream egy 15 szintes, 37 méter széles és 306 méter hosszú hajó. Rendkívül izgalmas volt feltérképezni, és körbejárni az első napon. Persze utána egy hatalmas kavarodás volt a fejemben, mit merre találok, de szerencsére a folyosókon, a lifteknél, a szobákon, egyszóval mindenhol, jelzések segítettek az eligazodásban. Valamennyi személyzeti tag kapott egy plusz feladatot gyakorlatok idejére. Ez azért volt fontos, hogy vészhelyzet esetén vagy ha hallottunk egy speciális felszólítást a hídról, tisztában legyünk vele, mit jelent és milyen intézkedésekkel jár. Ez egy nagy felelősséget jelentett, hiszen a vendégek irányítása a mi kezünkben volt.

Lehetőségek, szabadidő, személyzeti előnyök

Otthon az a hír járta, hogy egy óceánjárón dolgozni, több szempontból is rendkívül nehéz. Ijesztgettek, hogy éjjel-nappal munka van és nincs megállás. Ez persze nem igaz, nagyon szigorúan figyelték a munkaidő betartását. Tehát, szabadidő az adott volt. Ha most nem számolok a kikötők adta lehetőségekkel, akkor is bőven tudtam választani a fedélzeti opciókkal. Ha abból indulunk ki, hogy a cégnek ugyan olyan fontos a minőségi munkavégzés a személyzet részéről, akkor egyértelmű, hogy valamilyen formában kedvez a dolgozóknak.

Evakuálási gyakorlaton

Számos lehetőség közül válogathattunk mi is, amik élményekkel gazdagították az egyébként munkával töltött napjainkat. Így például havonta megrendezett BINGO játékra hívtak minket, ami kicsit összehozta a személyzetet és nyereményekkel is kedveskedett a szerencséseknek. Több más jellegű összejövetelt is szerveztek, mint például vetélkedőket, alkalmat körbejárni a hajó tiltott területein, valamint ünnepekkor tehetségkutató műsorok is megrendezésre kerültek. Ez utóbbin egyszer én is felléptem, egy számomra kedves dalt énekeltem el a karácsonyi ünnepségen. Soha nem gondoltam volna előtte, hogy lehetőségem lesz azon a hatalmas színpadon kiállni a munkatársaim elé, akik akkor egy teljesen új oldalamat ismerhették meg. Olyannyira vették komolyan ezt a tehetségkutatót, hogy utána azt vetítették a hajó személyzeti TV csatornáján. Illetve a vendégek televízióján is rendelkezésükre állt, így akár ők is megnézhették.

Kapitányi gong

Szaunázásra, napozásra kinti jakuzzival és a vendég edzőterem használatára minden nap volt lehetőség, meghatározott időkereteken belül. Én ezt előszeretettel használtam ki, ugyanis nem is tudtam volna jobb időtöltést kitalálni akkor, amikor csak egy-két szabad órám volt, mint egy jó kis futás, egy lazító szaunázás vagy éppen egy kellemes napozás a negyediken hűsítő jakuzzival. Ha belegondolunk, a vendégek ezért is fizetnek. Szerencsésnek mondhattuk magunkat, hogy mi ezt teljesen ingyen élvezhettük. Ancsa, egyik legkedvesebb barátnőm a hajóról, kitartóan járt velem főként szaunázni minden egyes alkalommal, amikor össze tudtunk hozni egy közös szünetet.

Személyzeti jakuzzi a hajó orrában

Szabadidőnkben előszeretettel játszottunk csocsó és biliárd meccseket is, illetve bulikból nem szenvedtünk hiányt. Hetente legalább két este biztos, hogy megrendezésre került, így választhattunk a különböző zenei stílusú szórakozási lehetőségekből. Jó volt kikapcsolni néha a bárban egy fárasztó nap után.

Egy hatalmas előnyét élvezhettük annak, hogy mi a személyzethez tartozunk. Minden egyes szigetet, ahol a hajó kikötött teljes mértékben megismertük. A vendégekkel ellentétben, mi egy szerződés alatt legalább tízszer jártunk ugyan azon a helyen. Alkalmunk nyílt így felderíteni a lehetőségeket és a jobbnál jobb programokat, amik időigényesek és nem férnek bele egyszeri látogatásba.

A híres Maho Beach

Nyugodt szívvel mondhatom egyik legnagyobb előnynek a fizetést, a legtöbb külföldi munkával szemben. Míg máshol szállás és ellátásdíjat követelnek meg a körülmények, a hajón a minimális szükséges költségeden kívül (internet), rajtad mùlik, mire fordítod a pènzed. Nagy lehetőség áll előtted, hogy rövid időn belül egy nagyobb összeget összegyűjts, ami, valljuk be, csábítóan hangzik. A szép része a dolognak, hogy tisztességes módon, saját kemény munkáddal szerzed meg és tervezhetsz vele a jövődben.

Cápák az Antlantis Hotelben

Narancs és szobaszervíz

Egyik, talán legjobb munkakörként éltem meg azt a pár hónapot, amit a szobaszervízben dolgoztam. Egyrészt azért, mert gyorsabban telt az idő, változatos volt minden nap. Másrészt mert közvetlen kapcsolatba léptünk a vendégekkel, még ha csak rövid időre is, akik sokszor jattal jutalmazták munkánkat. Nagyrészt éjszakai műszakban dolgoztam, amit azért élveztem, mert minden kikötőben szabad voltam. Tisztában voltam vele, hogy a szervezetemnek kell az energia. Így a hajnali fél órás szünetünkben fogtam magam, lementem a gyümölcsraktárra, és annyi narancsot meg grapefruitot kértem, amennyit elbírt a tálcám. A szobaszervíz irodájában kézi facsaróval mindet kifacsartam, és ezt kínáltam munkatársaim között, akik nagy örömmel fogyasztották a reggeli energiamixet. De jó is volt, annyi narancsot ehettünk/ihattunk, amennyi belénk fért!

Csapatmunka

A hajó kétezer fős személyzetének részeseként mi újoncok úgy éreztük magunkat már az első naptól kezdve csapattagként, hogy összefogtunk és segítettük egymást. Nagy szerencsém volt, rendkívüli emberekkel kezdhettem ugyan azon a napon. Ami különlegességnek számított, hogy magyarok még nem voltak ennyien egyszerre a fedélzeten. Egyik kedves főnökünk ezt előszeretettel hangoztatta, amikor vidámságban együtt volt a csapat. Figyeltünk egymásra, segítettük a másikat, ha szüksége volt rá.

Munka közben

Előfordult, hogy valaki közülünk nem jelent meg időben azon a részlegen, ahol éppen dolgoztunk, így mielőtt még a főnökségből valaki észrevette volna, mi telefonáltunk neki, így megmentettük egy figyelmeztetés alól. Minden kabinban volt telefon, így tudtunk folyamatosan kommunikálni egymással. Nagyjából együtt mozgott a csapat a fentebb jutást tekintve, így könnyebb volt az új környezetbe beletanulni.

Előre lépési lehetőség, elismerések

Nagy létszámú személyzet ide vagy oda, ha becsületesen és teljes odaadással végzi valaki a munkát, azt előbb utóbb észreveszik, és különböző módon jutalmazzák. Nekem négy kemény hónapba telt, mire megkaptam az első szóbeli dicséretet, de megérte. Ezt követte a főnököm főnökétől járó írásbeli elismerés a kiváló teljesítményemért, amit addig nyújtottam. Még a hónap dolgozója jelölést is elnyertem, amiért különösebben nem tettem semmit, csupán a munkámat végeztem, próbáltam beleadni minden tőlem telhetőt. Megtiszteltetésnek éltem meg mindezt, nagy energiát kaptam, éreztem a tisztességes munka megbecsülését. A nagy főnök további előre lépési lehetőségeket kínált fel nekem, anélkül, hogy bármilyen erőfeszítést is kellett volna tennem a körülmények felderítésére. Az első komolyabb felelősségteljes munkát a hetedik hónapban kaptam meg. Az egész 10. emeleten helyezkedett el a Lido nevezető önkiszolgáló étterem, aminek irányítása egy menedzser kezében állt. Amikor ő nem tartózkodott a helyszínen, én feleltem az irányításért, munkatársaim felügyeletéért és azért, hogy minden rendben menjen a vendégtérben. Ez rendesen próbára tett, élveztem is a lehetőséget, szerencsére ott is tartottak a szerződésem végéig.

A csapat egy része

Ennek a munkának van egy olyan előnye, ami talán a legvonzóbb azok számára, aki szeret világot látni. Olyan kalandokban lehetett részem, amikről a hajó előtt nem is mertem ábrándokat szőni.

Gyerekkoromban álmodoztam még arról, hogy egyszer delfinekkel úszhassak. A személyzetnek külön kedvezményes lehetőségeket szerveztek, így egy ilyen életre szóló élmény mellett még sok más alkalom nyílt arra, hogy kihasználhassuk előnyeinket.

Delfinnel

Így jutottunk el a NASA űrközpontba egy több órás teljes körű bemutatóra, így vettünk részt Puerto Ricoban is egy esőerdő kiránduláson illetve Belize északi részében fekvő Lamanai maja város romjainak látogatásában.

Ezen kívül életemben először jet-skiztem, ráadásul az egyik Karib-szigeten. Jippel körbejártuk Cozumelt, a csodálatos mexicoi szigetet, ami egyszerűségével és természeti kincseivel az egyik kedvenc helyemmé vált.

Jet Ski a hajó mellett

Rengetegszer sikerült csak lazítani a szigetek egyik élettel teli tengerpartján. Az erős napsütéses idő, a kellemes hőmérséklet, a kristálytiszta víz és a homokos tengerpart meghozta számunkra gyümölcsét. Feltöltött minden ilyen alkalom egy kis energiával, ami segített minket a továbbiakban. Élményként éltük meg a szigetek lakóival történt találkozásokat és azt, hogy ha minimálisan is, de beleláthattunk az életükbe. Szembesülve a körülményeikkel magabiztosan állíthatom, hogy nekünk itthon Európában rendkívül jó dolgunk van.

A parton

Ez a tíz hónapos szerződés amilyen kemény volt, olyan kalandos és felejthetetlen is. Éppen ezért folytattam karrieremként a hajózást egy év után. Mikor visszatértem az irodába, azzal fogadtak, hogy „na, már vártunk!” Mivel már nem álltam szerződésben a Carnival társasággal, ezért kinyílt előttem a lehetőségek sorozata. Azt javasolták nekem, próbáljam ki a Disney-t, ami tulajdonképpen top elsőnek bizonyul a hajós társaságok között. Sokan még a mai napig nem tudják, hogy ennek a nagy cégnek négy nagy hajója is van és nem csak Disneyland-ek és Disney parkok léteznek. Nem hittem a szememnek, amikor azt olvastam, hogy felvételt nyertem. És innen már egy új fejezet kezdődött az életemben.