accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Interjú egy volt Emirates légiutas-kísérővel; avagy ilyen a világ egyik legjobb légitársaságánál dolgozni!

lanymajom /

Internetes böngészgetés közben teljesen véletlenül akadtam rá a “The Classy Explorer” blogra. Miután jobban átböngésztem, akkor szembesültem vele, hogy az oldal szerkesztője, Mirela az Emirates-nél volt légiutas-kísérő. Egyik nap pont arról beszélgettünk a főmajommal, hogy milyen jó lenne egy interjú egy Emirates stewardess-szel, úgyhogy egyből kaptam az alkalmon és felkerestem Mirelát, hogy nem válaszolna-e pár kérdésünkre. Mirela, aki egyébként 3/4-ig vajdasági magyar (nagyszülei szabadkaiak, édesanyja magyar, édesapja pedig fél magyar) örömmel vette a megkeresést és bepillantást engedett a világ egyik legjobb légitársaságának kulisszái mögé.

Olvastam a blogodon, hogy apukád pilóta volt. Melyik légitársaságnál dolgozott? Rajta keresztül szeretted meg a repülést?

Igen, így van. Az egykori jugoszláv nemzeti légitársaságnál, a JAT-nál volt pilóta (kapitány, majd pilóta oktató). Ez egy elég nagy társaság volt anno Jugoszláviában. És igen, természetesen, a legtöbb pilóta gyereknek a vérében van a repülés iránti rajongás, akik később általában pilóták vagy légiutas-kísérők lesznek. Pont így történt ez velem is.

És hogy jött az ötlet, hogy az Emirates-nél szeretnél stewardess lenni?

Amikor kicsi voltam, mindig azt mondtam a szüleimnek, hogy majd egyszer légiutas-kísérő leszek, de ahogy teltek az évek ez a gondolat elhomályosult bennem, mivel inkább az egyetemi tanulmányaimra koncentráltam. Később a gondolat viszont egy nagy áttörésként érkezett vissza az életembe. 26 éves voltam, amikor is elegem lett az irodai munkából és a magánéletemből, úgyhogy egy teljes fordulatot szerettem volna hozni az életembe, továbbá beutazni a világot, ezért döntöttem úgy, hogy megpróbálom mindezt kombinálni és szerencsét próbálni az Emirates-nél.

Milyen nehéz bejutni az Emirates légiutas-kísérő csapatába? Hány körön kellett végigmenned?

Elég nehéz, mivel a nyitott napokon (amikor a légitársaság munkaerőt toboroz) százával jelennek meg a jelentkezők. Mindegyikőjük álma, hogy légiutas-kísérő lehessen, rengeteg közülük az ígéretes jelentkező, így a verseny is nagy, viszont végül csak körülbelül 10 %-uk álma válik valóra.

Általában több kör van, először is előszűrik az önéletrajzokat, később pedig angol teszt, vitacsoportos gyakorlatok, pszichometriai teszt, reach teszt (amikor azt nézik, hogy milyen magasságot tudsz elérni), majd ezek után jön a végső interjú.

Mondanál nekünk pár tipikus interjú kérdést? Gondolom mindenki ismer általános interjú kérdéseket a munka világából, de vajon mennyire különbözik az Emirates légiutas-kísérő interjú egy átlagos irodai munkájétól?

Többnyire ügyfélszolgálattal kapcsolatos tapasztalatokról kérdeznek; hogy viselkednél egy nagy odafigyelést igénylő ügyféllel, vagy hogyan oldanál meg egy konfliktust a munkahelyen, hiszen egy légitársaságnál való munka leginkább az ügyfelekről és a problémamegoldásról szól.

Tipikus Emirates kérdés az inkább csak annyi lenne, hogy mit tudsz magáról a légitársaságról és miért szeretnél az Emirates-nél dolgozni.

Neked mennyi idő telt el a jelentkezéstől a konkrét munkába állás dátumáig?

Esetemben csak 2 hónap, de ennél akár több is lehet, a jelentkezők számától függően. A dubai adminisztrátorok is néha lassúak, ha túlságosan elfoglaltak. Tulajdonképpen az ő hívásukra kell várnod, akik eligazítanak majd, hogy milyen orvosi vizsgálatokra és papírmunkára lesz szükséged. Ha ez mind megvan, utána pedig a repülőjegyre és a pontos dátumra kell várni.

Gondolom az elején egy trainingen kellett részt venned. Miket tanultatok ott? Volt valami érdekes vagy vicces feladat?

Igen, az elején egy 6 hetes trainingen kell részt venni, ami nagyon intenzív. Először egy munkavédelmi képzés, majd elsősegély, utána pedig maga a szervíz és a kiszolgálás oktatása következik és végül a vizsgák. Emlékszem, nagyon fárasztó volt ez az időszak, minden új és stresszes.

A legfélelmetesebb és egyben legérdekesebb feladat a repülő szimulátorban volt, ahol azt gyakoroltuk, hogyan nézne ki egy súlyos turbulencia vagy gyors nyomáscsökkenés. Úgy éreztem, mintha egy filmben vagy egy vidámparkban lettünk volna. A vízreszállás gyakorlat is érdekes, ekkor le kellett csúsznunk a csúszdán egy hideg vízzel teli úszómedencébe.

Habár ezek a gyakorlatok viccesnek tűnnek, de jó volt megtanulni, hogy mire számíthatunk egy vészhelyzet esetében.

Élesben is előfordult már veled, hogy ezt a tudást kamatoztatni kellett? 

Hál’ Istennek nem kellett. Szerencsére nem ért vészhelyzet, csak egyszer történt egy olyan eset, hogy nem kaptunk engedélyt a leszállásra. Ez nem volt komoly, mivel később gond nélkül le tudtunk szállni. Ezen kívül csak pár orvosi esettel találkoztam; ájulás, orrvérzés, magas vérnyomás, de szerencsére semmi súlyos rosszullét.

Azt gondolnám, hogy helyieket nem nagyon alkalmaznak légiutas-kísérőként. Honnan származtak a kollégáid? Jó kapcsolatod volt velük?

Igazából vannak, de jól feltételezted, tényleg nem olyan sok a helyi alkalmazott. Ők általában nem légiutas-kísérőként dolgoznak, hanem a menedzsment tagjai vagy biztonságiak, viszont helyi pilóták természetesen léteznek.

A kollégák a világ minden tájáról jöttek; még Trinidad és Tobagóból is, úgyhogy képzelheted milyen nemzetközi volt a csapat. Jó kapcsolatom volt mindegyikőjükkel, de voltak olyan helyzetek, amikor különösen udvariasnak és toleránsnak kellett lennem más nemzetiségűekkel.

Úgy tudom  te a Budapesti Corvinus Egyetemen végeztél közgazdászként, de mi a helyzet a többiekkel? Nekik milyen szakmájuk volt előtte? Ők is rendelkeztek diplomával?

Találkoztam olyan légiutas-kísérőkkel, akik keresett szakmával, jó diplomával rendelkeztek, pl. ügyvéd, bankár, sales agent, de voltak nővérek, kozmetikusok, személyi edzők, pincérek…minden féle területről jöttek kollégák, tényleg. Voltak olyanok, akik csak szórakozás miatt érkeztek, akik egy kis szünetet szerettek volna tartani az életükben, de olyanok is, akiknek el kellett tartaniuk otthon a családot és karriert akartak építeni ezen a területen.

Szerinted jobban le voltatok terhelve munkával, mint egy európai légitársaságnál? Ez vajon a kultúrából ered?

Oh, nem tudod elképzelni mennyire. Egy arab légitársaságnál 200 %-ot kell kihoznod magadból. Amikor európai légitársaságokkal utazok, csak nevetek magamban, hogy milyen egyszerűnek tűnik a kiszolgálás és milyen kiegyensúlyozottak a légiutas-kísérők. Talán igen, ez a hozzáállás a kultúrából is eredhet, hiszen az arab kultúrában nagy szerepe van a vendéglátásban való hivalkodásnak. A repülőgépek is nagyobbak, ami több utast jelent, továbbá az ázsiai piac is nagy konkurencia, hiszen ott is magas a kiszolgálás színvonala.

Mi non-stop szolgáltuk ki az utasokat és ennek tetejében még egyéni igényekkel is találkoztunk, amit néha nehezen tudtunk kezelni. Ez volt talán a legnehezebb, hogy a kiszolgálásnak a legmagasabb színvonalon kellett folynia, viszont az idő sokszor nagyon szűkös arra, hogy mindent be tudjunk fejezni és mindenki 100 %-os elégedettséggel hagyja el a repülőt.

Mi az előnye, illetve hátránya egy arab légitársaságnál való munkavégzésnek?

Előny az adómentes fizetés, a kedvező juttatások (repülőjegy bárhova a világba), egy felkapott, izgalmas városban való élet, mint Dubajban és, hogy tagja lehetsz a világ egyik legjobb légitársaságának.

Hátrány a különösen nehéz munka, a munkavégzés akár az éjszakába is nyúlhat (rengeteg a kora reggeli járat is), zárt térben való hosszú munkaórák, vannak akár 18 órás közvetlen járatok is, nagy odafigyelést igénylő utasokkal való foglalkozás, távol lenni az otthontól, stb.

És mi az előnye, illetve hátránya egy hagyományos légitársaságnál való munkavégzésnek a fapadosokkal szemben?

Soha nem dolgoztam fapados légitársaságnál, de azt gondolom, hogy náluk légiutas-kísérőként nem lehet olyan elegáns vagy csillogó életet élni, mint egy hagyományos társaságnál; nem beszélve arról a rengeteg desztinációról, ahol lehetőség van egy kis időt eltölteni. A fapadosok nagyon gyorsan megfordulnak és rövid a kiszolgálás is.

Szerintem a fapados társaságoknál a személyzetnek magának kell gondoskoni a repülőtérre való eljutásról, vagy a hazautazásról, az egyenruháról és nem járnak kedvezmények menő hotelekbe, klubokba, de ez persze légitársaság függő is.

Landolás után volt idő arra, hogy szét tudjatok nézni a célponton?

Leggyakrabban 24 óra állt rendelkzésünkre (néha 48 is). Jó tervezés, szervezés esetén rengeteget ki lehet hozni ennyi idő alatt is. Megérkezés után én mindig vettem egy gyors zuhanyt, letettem a cuccom és az egyenruhám, átöltöztem, majd elindultam felfedezni a várost. A járat előtt mindig kutatgattam, hogy mit tudok megnézni, mi van közel a hotelhez. Volt olyan is, hogy a személyzettel együtt szerveztünk kirándulást, pl. Afrikában szafari túrát.

Dolgoztál business osztályon is? Találkoztál híres emberekkel? Egyáltalán beszélgethettek velük?

Igen, a business osztályon fejeztem be a stewardess karrierem. Sokkal jobban tetszett, mint az Economy. A híres emberek általában First class jegyet vásárolnak (ha van ilyen a gépen) vagy Business classt. A kollégáim rengeteg híres emberrel találkoztak, sportolókkal, színészekkel, énekesekkel és közös fényképet is készíthettek. Hogy beszélgethetünk-e velük, az teljesen a hírességektől függ, hogy ők érdeklődőek-e felénk és nem zavarja őket egy rövid beszélgetés vagy a fotózkodás. Nincs céges szabályozás ilyen helyzetre. Én személy szerint a korábbi yorki hercegnővel találkoztam egy Londonba tartó járaton és vele a protokoll szerint kellett beszélnem.

Van lehetőség cégen belül fejlődni? Mármint úgy értem, hogy pl. irodai munkát vállalni, vezetővé válni. 

Igen, van, de akár hiszed, akár nem, az Emirates-nél a személyzet keres a legjobban. A személyzet legjobb előrelépési lehetősége a vezető légiutas-kísérői pozíció, személyzeti trainer, személyzeti menedzser, de továbbjutni a menedzsmentben már elég nehéz a lobbizás miatt, ami viszont más cégnél is előfordul.

Mit csináltál a szabadidődben Dubajban? Szerinted Dubaj élhető város európai szemmel nézve?

Dubaj egy nagyszerű város, rengeteg programlehetőség van és az arab városokhoz képest eléggé liberális. Persze léteznek különböző szabályok, melyek a muszlim kultúrából erednek, de másrészről szórakoztató, nyugodt és élhető hely.

A szabadidőmben edzeni, vásárolni jártam vagy a medence mellett pihentem, esetleg strandra mentem, napoztam, vagy a barátokkal szórakoztunk, mint ahogy bárhol máshol.

Miért hagytad végül ott a céget?

Otthoni személyes ügyek vezettek arra, hogy kilépjek, továbbá, hogy őszinte legyek már azt éreztem, itt az ideje a váltásnak, mivel eléggé fárasztó volt a végén a rengeteg repülés. Ekkor épp a 30. életévem töltöttem be és szerettem volna inkább visszalépni a rendes karrierembe és folytatni a hagyományos életstílust. Viszont mai napig azt mondom a fiataloknak, hogy ha érdeklődnek a repülés és az utazás iránt, akkor menjenek és próbálják ki magukat ebben a szakmában.

Most mivel foglalkozol?

Amikor hazajöttem több munkahelyen is megfordultam; foglalkoztam marketinggel és projekt alapú feladatokkal is. Jelenleg egy nemzetközi IT cégnél dolgozok a logisztikai osztályon.

Továbbá van egy utazási és repülési blogom is, a The Classy Explorer, ahol az előző utazásaimról írok, illetve készítettem egy külön szekciót is, ahol tanácsokat és tippeket adok a fiataloknak, hogyan legyenek egy közel-keleti légitársaságnál légiutas-kísérők.

Mit gondolsz, a világ egyik legjobb légitársaságnál szerezett tapasztalat hogyan segítette elő a későbbi karriered?

Referenciát kaphattam egy globális cégtől. Aki ismeri az Emirates-t az tudja, hogy itt egy kemény traininget kellett teljesíteni. Különböző kultúrákkal, nemzetekkel kellett foglalkozni, minden féle kérésnek kellett eleget tenni és különböző problémákat megoldani. Ez mindenképp egy jó lecke az életben.

Mit javasolnál azoknak a magyar fiúknak/lányoknak, akik szintén egy nagy arab légitársaságnál szeretnének elhelyezkedni? 

Jelentkezz most! 🙂 Legyél tájékozott és jól informált, mielőtt elmész egy nyitott napra. Olvasd el a blog posztjaimat vagy más fórumokon is tájékozódj, hogy milyen feltételeket kell teljesítened. Gyakorold az angolt, hiszen az nagyon fontos, legalább haladó szinten kell lenned és folyékonyan kell tudnod beszélni. Továbbá legyél magad, különösképpen ha kedves, törődő és toleráns személyiséggel rendelkezel. És mosolyogj, hiszen ez a kulcs 🙂

Köszönöm a válaszaidat, még igazából rengeteg kérdést fel tudnék tenni, nagyon érdekes ez a szakma. 

Én is köszönöm nektek ezt a nagyszerű lehetőséget, nagyon élveztem a kérdésekre való válaszadást. Továbbá remélem, hogy segíteni tudtam az olvasóitoknak abban, hogy megértsék milyen az Emirates-nél légiutas-kísérőnek lenni. Remélem, hogy akinek megjött a kedve, az jelentkezik is hamar és csatlakozhat a csapathoz. Sziasztok! 🙂

Ajánlatok