004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

„Itt állok a Wizzair járatánál priority beszállókártyával és lehet, hogy nem szállhatok fel!”

cerkofmajom /

Minden utazó rémálma, hogy megvásárolja a repülőjegyét, szállást foglal, becsekkol, majd az utazás napján azzal szembesül, hogy mégsem szállhat fel a gépre. Szerencsés, akivel soha nem történt ilyen, mivel nagyon is gyakori esetről van szó – köszönhetően a túlfoglalás (overbooking) fogalmának, amit minden légitársaság előszeretettel alkalmaz. Tehát mielőtt minden kígyót-békát kiáltasz a fapadosokra, érdemes tudni, hogy egyrészt a szerződési feltételekben elfogadtad, hogy azért, mert van repülőjegyed és mert kimentél a repülőtérre még egyáltalán nem biztos, hogy elvisz a légitársaság az adott úti célra, másrészt pedig azért, mert ez bármelyik légitársasággal megtörténhet.

Korábbi cikkünk a témában >> Hopp, egy repülésből kimaradsz! Több jegyet adtunk el, mint ahány székünk van – Wizzair

túlfoglalás

“A check-in pultnál közölték, hogy nem férek fel”

Olvasónk, Éva osztotta meg történetét az Utazómajmok világmegváltó csoportjában:

„Büntet a wizzair! Itt állok a wizzair barcelonai járatánál priority jeggyel/beszállókártyával, kiosztott ülőhellyel (nem előre megvásárolt, véletlen) a családommal és lehet, hogy nem szállhatok fel! Felrobbanok a dühtől! A check-in pultnál közölték, hogy mivel későn check-oltam be és több jegyet adtak el, így nem férek fel… Előre megváltott, kifizetett programjaink vannak nem kevés pénzért, ami eltörpül amellett, hogy tönkreteszik az egész család hangulatát! Hármunkból az egyikünk maradjon itthon? Szerintetek, milyen lesz a másik kettő utazása?”

Éva kapott egy írásbeli tájékoztatást, amelyben a légitársaság elnézést kéri és elismeri, hogy több jegyet adtak el, mint amennyi férőhely van a gépen: „Azért, hogy csökkentsük a fedélzeten üresen maradó ülőhelyek számát, néha több jegyet adunk el, mint ahány ténylegesen rendelkezésre álló ülőhely van…Az Ön mai járatára sajnos már minden ülőhelyet kiosztottunk más utasok részére az internetes utasfelvétel során.”

Mi történt pontosan? A Wizzair több jegyet adott el, mint amennyi hely volt a gépen, így az utolsók olyan beszállókártyát kaptak, amihez nem tartozik hely. Kizárólag csak akkor engedik fel őket, ha az utasok közül valaki mégsem jelenik meg a kapunál. Ha azonban minden jegytulajdonos megérkezik, akkor valaki/valakik lemaradnak a gépről.

Mit jelent a túlfoglalás?

A túlfoglalás / overbooking nem csak a fapados légitársaságoknál jellemző. Szerte a világon, a legnagyobb cégek is alkalmazzák, hiszen átlagosan 5 %-a az utasoknak nem jelenik meg a beszállásnál (ez az ún. noshow). De olyan is előfordul, hogy az utasok 15 %-a nem jelenik meg a gépen. Ilyenkor a légitáraságoknak jól jön, ha előzőleg több jegyet is eladnak, hiszen így nagyobb rá az esély, hogy tele gép utazik A-ból B-be. De mi van akkor, ha a számítások ellenére a vártnál kevesebben maradnak távol és végül többen akarnak felszállni a gépre, mint ahány ülőhely van? Ilyenkor a légitársaságok önkénteseket keresnek, akik hajlandók lemondani az aznapi utazásról. Az adott légitársaság (jelen esetben a Wizzair) szabályzata minden esetben tartalmazza, hogy későbbi gépre ingyen átteszik-e a lemaradt utasokat vagy sem, és azt is le van írva, hogy milyen kártérítés jár a késői hazaérkezés miatt.

Hogyan kerülhetjük el, hogy ne maradjunk le a gépről?

100 %-os tippünk nincs, de!

  • fapados járatok esetében az ülőhely vásárlása és a minél korábbi (online) becsekkolás talán segít elkerülni a fenti (kellemetlen) helyzetet.
  • Ha mégis megtörtént a baj és lemaradsz a járatról, kártérítési igény nyújtható be a légitársaság felé

túlfoglalás

Olvasóinkkal történt:

Édesanyámék tavaly nyáron nem szállhattak fel a liverpooli gépre. Rengetegen voltak a repülőtéren előttük, átjutottak az ellenőrzésen, majd közölték, hogy nem szállhatnak be, mert több jegyet adtak el, így nincs több hely. A jegyet ismét meg kellett venni egy 5 nappal később induló járatra. Próbáltuk mindent, hogy a pénzüket visszakapják, de a mai napig semmi. Mivel hazajutásról volt szó, így egy csomó pénztől elestek és még a repülőjegy árát sem kapták vissza. “(Tündi)

„Közölte a reptéri pultnál, Caracasban, hogy több jegyet adott el, de ha elfogadom, hogy másnap utazom, kapok 400 Euro készpénzt. Maradtam volna 400-ért szívesen, csak mivel frankfurti átszállással volt a jegyem, végül ők nem bizniszeltek velem. Még a “nagyok” is eljátsszák ezt.” (Gyöngyi)

„ Isztambulból jöttünk haza, a gate-nél mentek körbe és sorra kérdezték, ki menne inkább következő nap. Ingyenes átfoglalást, 300 eurót és egy szállodai szobát adtak aznap estére annak, akinek jó volt másnap is utaznia.” (Ildikó)

Még több tanulságos eset az Utazómajom facebook csoportban >>

Happy end?

Éváék története végül nem lett teljes happy end. A járatról összesen 6 utas maradt le, köztük Éva fia is, aki a másnap induló géppel utazik Barcelonába, a családi nyaralásra. Történetük nem egyedi, nemrég az index is beszámolt hasonló esetről a Frankfurt-Budapest járaton, itt 50 utas volt érintett.

Két évvel ezelőtt pedig egy chicagói történet kavart óriási botrányt. Akkor a United járatáról erőszakkal távolítottak el egy érvényes jeggyel rendelkező orvost az overbooking miatt.

Veletek történt már hasonló sztori? Ha igen, osszátok meg velünk kommentben!

(fotók: pixabay)

Ajánlatok