accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Minden utazó rémálma: a poggyászkár, ami bármikor utolérhet

utazomajom /

A poggyászkárról a legtöbb embernek a repülésnél elkallódott vagy megsérült csomag jut eszébe, így a többség meg is nyugszik, ha ott minden rendben ment. Pedig a baj megtörténhet az utazás alatt bárhol máshol is, amit ugyanúgy jeleznünk kell a biztosító felé. A kártérítési összeg igénylése sokszor embert próbáló feladatnak bizonyul, ehhez hoztunk sorvezetőt az online utasbiztosítást is kínáló Bank360.hu szakértőinek segítségével.

Nyaralásra általában több holmival indulunk útnak, mint amennyire valójában szükségünk van, de ha valamit mégis otthon hagynánk, szinte biztosan pont arra az egy valamire lenne szükség. Emellett arra is érdemes odafigyelni, hogy csak olyan tárgyakat pakoljunk be a bőröndbe, amelyekkel nem kerülhetünk bajba. A tiltólistáról itt lehet olvasni részletesen. Így van ez az utasbiztosítással is, amit érdemes minden alkalommal megkötni, mielőtt külföldre utazunk. Akkor is, ha azt gondoljuk, hogy nem lesz rá szükség, mert “csak a szomszédba utazunk”, “minek arra a néhány napra”. A Bank360 Utasbiztosítás kalkulátorában könnyen összehasonlíthatóak az egyes biztosítási csomagok, például a poggyászkárok kártérítési összege (Útipoggyász limit) szerint is rendezhetőek a kapott ajánlatok.

Az utasbiztosítások általában vállalják a kockázatot a poggyászkárokra, és ez nemcsak a repülőtéren elveszett csomagokra érvényes, hanem az egész utazásra. A repülés során előforduló légipoggyász problémákra az utazók többsége fel van készülve, különösen az olcsóbb, fapados járatoknál, hiszen előfordulhat, hogy a csomag végül nem akkor ér oda a célhelyre, amikor mi, ha egyáltalán odaér. Ebben az esetben a repülőtéri poggyász kezelő cég felé kell bejelentést tenni, ahol jegyzőkönyv is készül.

A biztosítók emellett akkor is fizetnek, ha az utazás bármely időpontjában történik valami az értékeinkkel. Természetesen senki nem erre készül, de jó, ha indulás előtt azzal is tisztába kerülünk, hogy mit kell tenni akkor, ha nem a reptéren, hanem később, a nyaralás során történik valami a poggyászunkkal. Például, mert feltörték az autót, amiben hagytuk, vagy más módon ellopták valahonnan.

Mi a teendő, ha ellopták a bőröndünket?

A Bank360.hu szakértői azt javasolják: ha észrevettük a csomagunk eltűnését, először jelentsük be az esetet az illetékes külföldi rendőrségnek, ahol jegyzőkönyvet vesznek fel. A jegyzőkönyvnek az alábbiakat kell tartalmaznia:

• az esemény helyét,
• idejét,
• leírását,
• a károsultak nevét és személyi adatait,
• az eltulajdonított, sérült vagy megsemmisült tárgyak felsorolását és értékét.

Fontos, hogy a poggyászlopás- és -rabláskárokat minden esetben jelenteni kell a helyi rendőrségen, és az erről szóló eredeti jegyzőkönyvet később a biztosítónak is be kell mutatni, el kell küldeni. Van olyan biztosító, ahol külön jegyzőkönyvet kérnek az üzemeltetőtől, ha például egy kemping vagy szálloda területén történik a káreset.

Ennél komolyabb eset, ha a poggyászunk azért tűnt el vagy rongálódott meg, mert olyan baleset ért minket, ami sérüléssel is járt. Ebben az esetben szükség lesz a diagnózist tartalmazó orvosi papírokra (pl. zárójelentés) is.

Az első fontos lépés tehát, ha megtörtént a baj, hogy arról a lehető legrészletesebb dokumentációt szerezzük be, ezekre ugyanis szükség lesz, amikor bejelentjük a kárt a biztosítónak. Ha a káresemény során már egyeztettünk a biztosítóval, például autós asszisztencia vagy egészségügyi ellátás miatt, ezt is jegyezzük fel magunknak, mivel ennek is lehet jelentősége a későbbiekben.

Több módon is jelezhetjük a biztosító felé a történteket

A poggyászkárokat minél előbb jelezni kell annak a biztosítónak, amellyel az utasbiztosításunkat kötöttük. Van olyan biztosító, ahol utólagosan akár 30 nap is a rendelkezésre áll, hogy benyújtsuk a szükséges nyomtatványt, de ezt nem tanácsos megvárni. Amint lehetőségünk van felvenni a kapcsolatot a biztosítóval, ne várjunk tovább. Az igényünket a kárrendezésre több módon is megtehetjük:

• online kárbejelentéssel, így kényelmesen és gyorsan meg lehet adni az adatokat,
• postán keresztül, a kárbejelentő nyomtatvány kitöltésével,
• személyesen a biztosító egyik ügyfélszolgálatán, miután hazaértünk a nyaralásról.

A biztosítók oldaláról le lehet tölteni a poggyászkár bejelentéséhez szükséges nyomtatványt, amit elektronikusan is ki lehet tölteni. Ez minden biztosítónál máshogy néz ki, de a tartalmuk hasonló. A nyomtatványon az alábbi információkat kell megadni:

• utasbiztosítás kötvényszáma,
• biztosított személyes adatai,
• utazásra vonatkozó alapinformációk (pl. az utazásunk első és utolsó napja), ideértve azt is, hogy a káresemény be lett-e már jelentve,
• káreseménnyel kapcsolatos részletek, mi történt pontosan
• sérült vagy eltűnt értéktárgyak felsorolása: itt szükség van arra információra, hogy mikor vásároltuk az adott tárgyat és mennyiért. Ezeknek általában fix számú hely van, de van biztosító, amely jelzi, hogy a felsorolás folytatható külön lapon.

A sérült tárgyakról nem kötelező számlát csatolni, ez nem is lenne észszerű elvárás egy évekkel ezelőtt vásárolt eszköz esetében. Viszont, ha mégis megvan, azt érdemes csatolni a lista mellé. Ezenkívül azt kell megadni az űrlapon, hogy készpénzben vagy banki átutalással szeretnénk megkapni a biztosítási összeget.

Nem mindegy, milyen dokumentumokat csatolunk

A kitöltött nyomtatvány mellé még néhány dokumentumot csatolni kell ahhoz, hogy megkapjuk a biztosítási összeget. Ezeknek a listája attól függ, hogy pontosan mi történt a csomaggal. Általánosságban az alábbiakkal érdemes készülni:

• ha megsérült a poggyász a repülőtéren vagy hajón:
◦ a légitársaság vagy a hajótársaság nyilatkozata, amelyben elismerik a károkozást,
◦ meg kell adni a sérült bőrönd méretét, típusát, árát és azt, hogy melyik évben vettük (ha van róla bizonylat, akkor azt is érdemes csatolni, de nem kötelező),
◦ csatolni kell egy fényképet a sérült poggyászról,
◦ szükség lehet szakvéleményre is, azzal kapcsolatban, hogy a bőrönd javítható-e.

• Ha más módon sérült meg a poggyász:
◦ ha a szálláshelyen érte kár a poggyászt, akkor a szálláshely által kiadott jegyzőkönyv,
◦ ha egyéb módon sérült a poggyász, akkor az illetékes hatóság által kiállított jegyzőkönyv (pl. rendőrség vagy közlekedési hatóság),
◦ fénykép a sérült poggyászról,
◦ tételes lista a sérült tárgyakról,
◦ beszerzési bizonylat a sérült tárgyakhoz (ha van rá lehetőség).

• Poggyász lopása, rablása esetén:
◦ rendőrségi igazolás,
◦ szállodai betörés esetén a szálloda által kiállított jegyzőkönyv,
◦ ellopott tárgyak listája és az azokról szóló bizonylatok (ha megvannak még),
◦ fotók a helyszínről.

Ha a poggyásszal együtt eltűntek az irataink is, akkor szükség lehet a Magyar Nagykövetség vagy egy magyarországi okmányiroda igazolására az okmányok elvesztéséről, illetve az okmányok pótlásának a költségeiről is érdemes benyújtani a számlát.

Ajánlatok