Nyaralás Montenegróban: Sveti Stefan, Budva és Podgorica

Egyre többen mennek a balkáni térségbe is nyaralni (amit nagyon jól tesznek), úgyhogy emiatt is terveztem, hogy megírom ezt az összefoglalót. Nyaralás Montenegróban!

Utazás Montenegróba kocsival

Baráti társasággal utaztunk egy hétre augusztus végén. Ketten repülővel mentünk, a többiek pedig kocsival. Horvátországon keresztül a leggyorsabb az út, még úgy is, hogy hosszabb. Boszniának nagyon kicsi részén van csak használható autópálya. Egyébként aki Bosznia felé akar jönni, az számoljon azzal, hogy a helyek között 1-1 sávban lehet csak közlekedni és előzni sem nagyon lehet a sok kanyar miatt. Átlagosan 80-90 km/h-val lehet haladni.

A határon nem kellett sokat sorban állni, de ez teljesen kiszámíthatatlan a nyári időszakban.

Utazás Montenegróba repülővel

A repjegyeket 1,5 hónappal az utazás előtt megvettük a Wizz Air-nél Budapest-Podgorica, Podgorica-Budapest útvonalon. Priority-t nem vásároltunk a jegyekhez, mert az autós csoport hozta a cuccainkat, úgyhogy mi csak kényelmesen egy táskát vittünk.

Így került egy embernek oda-visssza a repjegy 17.000 Ft-ba.

Utazómajom-ajánlatok Montenegróba >>

A repülési idő kb. 50 perc volt. Amikor megérkeztünk, egyből elvitettük magunkat a reptérről a podgoricai központi buszpályaudvarra. Taxival mentünk (vagyis egy olyan csávóval, akinek a nyakába volt akasztva egy ’’TAXI’’-s tábla). Azt olvastuk, hogy 10-15 euro között van egy ilyen út és érdemes előre megbeszélni a sofőrrel, hogy mennyibe fog majd kerülni. Nekünk 12 euróba került, kettő embernek összesen. Több másik taxitársaság is van a reptéren, amelyek jobb autókkal közlekednek, de azok drágábbak is. Egyébként le tudnak vinni a taxisok közvetlen a reptérről Budvába is, de az 50 euró lett volna. (A visszafelé úthoz csak annyit, hogy a podgoricai reptér nagyon kicsi. Kevés a váró és emiatt az embereket csak a gép indulása előtt 2 órával engedik becsekkolni. Kicsit kaotikus volt minden, de végül rendbe felszálltunk.)

A buszpályaudvaron volt 2 jegypénztár, illetve egy információs szolgálat, valamint egy elektronikus információs és jegyautomata. Ezek közül a legtöbb értelme az automatának volt, mert az angolul is kiírt mindent. Az emberek nem nagyon beszéltek angolul…

Sajnos az utolsó busz, ami aznap ment Budvába, 21:30 kor lett volna. A következő 00:30 kor ment és erre vettük meg a jegyeket, fejenként 6,5 euróért. A buszpályaudvarnak külön el van kerítve az a része, ahol csak azok az utasok tartózkodhatnak, akiknek megvan a jegye valamelyik onnan induló járatra. Egy ember nézi meg a jegyeket és ő engedi át az embereket. Ahogy én láttam, nincs egy egységes állami busztársaság, hanem kisebb cégek vannak. A jegyen mindenkinek rajta szerepel, hogy melyik társaság buszjáratára szállhat fel, de ezt ellenőrzik a sofőrök is. (Ez csak azért fontos, mert akkor éjszaka több olyan busz is bent állt, amik Budvába mentek, de nekünk csak az egyikre volt jó a jegyünk.) A buszokon egyébként nagy betűkkel fel van tüntetve a busztársaság neve is, úgyhogy nem nagyon lehet eltéveszteni. Az út több kicsivel mint 1 óra volt.

Nyaralás Montenegróban – Budva

Budvában elsősorban az összes jó strandot szerettük volna végig járni, amit csak lehetett. Ezek a következőek voltak:

• Mogren 1
  • Mogren 2
  • Sveti Stefan
  • Sveti Nikola

A Mogren strandok (ingyenes) nagyon apró kavicsos (már majdnem homokos) strandok. A Mogren 2 végében vannak olyan sziklák, ahonnan lehet ugrálni is. Kissé zátonyos a partszakasz, ami miatt érdekes is lehet, ha mondjuk búvárkodik az ember. Autóval nem lehet közel megállni a strandhoz, kizárólag gyalog lehet a város felől megközelíteni.

Sveti Stefan egy kis városka Budvától 9,5 km-re. Van egy hihetetlen szép kis félszigete, ahova bemenni nem lehet, mert elvileg az összes rajta lévő épület egy hotelkomplexum része. Azonban a két oldalon lévő majdnem félkör ívű, ingyenes strandokról tökéletesen látni. Búvárkodni is jól lehet akár a sziget körül is. A part maga köves. Egy részén kisebb, másik részén nagyobb kövekkel. Ha Budva felől megyünk akkor érdemes a strand feletti szerpentines utcák valamelyikében megállni, mert lent drága a parkolás a kiépített helyeken.

(Kiegészítés: Sveti Stefan valóban egy magántulajdonban lévő üdülőkomplexum, de külön díj ellenében be lehet menni a szigetre, ahol körbevezetnek és mesélnek a sziget történetéről, valamint a szállodáról – a szerk).

Sveti Stefan

Sveti Nikola egy sziget, ami Budvával szemben található a tengerben. A városhoz legközelebb eső részén van egy strand kialakítva, aminek apróbb kavicsos partja van. 15 percenként induló hajójáratokkal lehet megközelíteni. Egy főnek 4 euróba kerül az oda-vissza útja. Több hajótársaság is van, de mindegyik ugyanezekkel az árakkal dolgozik. Az út oda kb. 10-15 percig tart. A jegyet meg kell tartani a visszafelé útra, amikor megyünk vissza a szigetről. A szigeten egyetlen étterem található, ami nagyon drága az ottani árakhoz képest. Emellett 2-3 bár is van. Itt búvárkodni is lehet és szintén jó sziklák vannak, ha valaki ugrálni szeretne. Szerintem látványra ez volt a legkülönlegesebb.

Egyéb látnivaló: Amit mindenképpen érdemes még megnézni szerintem, az a Church St. Sava kistemplom Sveti Stefan felett a hegyen. Elképesztő panoráma van onnan és amikor mi voltunk fent, akkor senki más nem volt rajtunk kívül. Hihetetlen látvány.

Olcsó és jó éttermek Budvában

• Home of Gyros
  • London Cafe Pizza
  • Grape Cafe
  • Verde

Hasznos információk

Mobilinternet

Montenegróban elképesztően olcsó volt az internet a turistáknak. Mi 1000 GB adatot vettünk 10 napos felhasználással 5 euróért. Nem hittem el, de tényleg ennyibe került.

Árak Budvában

Alapvetően az árak kicsivel magasabbak vagy ugyanolyanok, mint itthon. Az országon belül pedig a tengerparti, turisták által felkapott helyeken, kicsit magasabbak az árak, mint mondjuk az ország belsejében. Egy ebéd egy átlagos helyen 7-9 euró egy főnek. A tömegközlekedést olcsónak mondanám. Ami nagyon tetszett, hogy a strandokért nem kellett külön fizetni.

Mi két szobás apartmant foglaltunk 1 hónappal az utazás előtt 6 embernek 110 ezer forintért, 6 nap/5 éjszakára. Az apartman kb. 15 perc sétányira volt a parttól. Érdemesebb azonban hamarabb foglalni, mert ebben az árkategóriában jobb apartmanok is lettek volna, ha hamarabb foglalunk.

Podgorica

A repülő indulása előtti 2 napot Podgoricában töltöttük. Mindenki próbált lebeszélni róla, mondván, hogy semmi érdekes nincsen a montenegrói fővárosban. Igazuk volt, részben. Hiszen a városban 1-2 olyan hely van, amit érdemes megnézni, de az sem annyira érdekes, hogy megérné miatta odautazni. Viszont pont emiatt nézegettünk Podgorica környékén olyan kirándulóhelyeket, amiket jobb lenne felkeresni, mint az unalmas várost.

Skadar viewpoint

Így találtuk meg a Skadar viewpointot. A képek magukért beszélnek. Busszal mentünk Podgorica Delta City bevásárló központ mellől, a kb. 30 percnyire található Meterizibe (ottani nevén Метеризи). A jegy egy embernek 1,5 euró volt. Ott leszálltunk és onnan egy 6-7 km-t kellett sétálni egy völgybe, ahol egy kisváros van éttermekkel és hajóbérlési lehetőségekkel. Szerpentinen kell lemenni és közben végig csodálatos panoráma van az alattunk elterülő folyóra, illetve hegyekre. Olyan, mintha egy távol-keleti országban lenne az ember. Teljesen kiszakadtunk a megszokott európai környezetből.

nyaralás Montenegróban

Amikor leértünk a faluba, ott lehetett kajakot bérelni (25 euro 2 főnek 3 órára vagy 30 euró 2 főnek egy egész napra.) Vagy a kényelmesebbek motoros hajóra is vehettek jegyet. A motoros hajónál van egy ’’kapitány’’, aki visz és az árak attól függenek, hogy hány órás túrát választ az ember. Nekünk az 1 órás volt 25 euro 2 főre. Kajakosoknak és motoros hajósoknak is meg kell venni a 4 eurós belépőjegyet a nemzeti parkba, mivel ezek a vízi utak mind a nemzetipark területén vannak. A legdrágább hajós túra 100 euróba kerül, de akkor elvisznek a legtávolabbi helyre is, ahova el lehet menni hajóval. Ezek az árak egy hajóra vonatkoznak, úgyhogy, ha 4-5 ember összejön, akkor annyival el kell osztani ezt az összeget.

Ha valaki ezt a programot választja, akkor mindenképpen szervezheti egy teljes napra is. Ahonnan a hajók indulnak, 3-4 étterem is van.

Ha valaki mindenképp szeretne látnivalókat Podgoricában, akkor meg tudja nézni a belvárosban a nagy templomot, illetve a millennium hidat, amitől nem messze lehet fürdeni az ottani folyóban. Vásárlásra pedig talán a legjobb hely a Delta City bevásárlóközpont. Ott található egy nagyon hangulatos, olcsó és igényes étterem is, a Terminal 4. Ha arra jár valaki akkor mindenképpen ott egyen.

Még több fotó Montenegróból:

Remélem tudtam segíteni azoknak, akik oda tervezik a nyaralást vagy kérdéseik voltak a térséggel kapcsolatban.

Fotók és beszámoló: Toldi Miklós (instagram oldal)

Ha neked is van fényképes beszámolód különleges helyekről, egzotikus úti célokról, oszd meg az Utazómajmok világmegváltó csoportja -ban!