accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Így fotózott -20 fokban a szibériai Bajkál-tavon Rácz Péter természetfotós

kristofeszter /

Rácz Péter neve nem ismeretlen a természetfotózás szerelmeseinek: képei számos hazai és nemzetközi pályázaton szerepeltek sikerrel. 2025 februárjában a CEWE Photo Award havi magyar nyerteseként is díjazták munkáját, de számára a fotózás sokkal többről szól, mint elismerésekről. Ez egy életforma, egy kalandos utazás, amely során nemcsak a természetet, hanem önmagát is felfedezi. A fotós hátizsákja állandó útitárs – hol Szibéria jégtábláin, hol indiai fesztiválokon, hol Erdély vadregényes tájain. Arról beszélgettünk vele, hogyan lehet utazás közben professzionális szinten fotózni, miként készül egy-egy kép, és miért fontos, hogy az elkészült fotók ne csak a memóriakártyán, hanem kézzel fogható formában is életre keljenek.

Péter lételeme a fotózás, rengeteg izgalmas kalandba keveredett már, melyek CEWE FOTÓKÖNYVEK formájában váltak kézzel fogható emlékekké.

Hogyan kezdődött nálad a professzionális fotózás külföldön?

A fotózás mindig is része volt az életemnek, de az utazással együtt vált igazán szenvedéllyé. Eleinte csak itthon fotóztam, aztán jött az ötlet, hogy miért ne vihetném magammal a gépet komolyabban, tudatosan is. Talán az indiai Huranga fesztivált és Szibériát mondanám az eddigi igazán nagy dobásnak. Előbbin annyi port, festéket és vizet kaptunk a nyakunkba, hogy a fényképezőgépem még egy hónap múlva is színes volt. Szibériában pedig a Bajkál-tavat vettük célba természetfotós barátaimmal, kifejezetten a fotózás volt a cél.

Péter egy indiai fesztivált, az úgynevezett Huranga fesztivált is megörökítette.

-20 fokban még lenni is komforton kívüli, nem hogy fotózni!

Igen. Láttam képeket a tóról és egyszerűen beszippantott. Egy barátom szólt, hogy egy utazási iroda szervez oda túrát, de azt nem éreztem magaménak. Inkább leszerveztem mindent magunknak. Négyen mentünk fotósok, fejenként nagyjából 300 ezer forintból (2018-ban) kijött az egész. A repjegytől az autóbérlésen át a szállásig mindent magunk intéztünk.

Fotós barátaival érkezett Péter a Bajkál-tóhoz Fotó: www.shamanphoto.com

A tavon autóztatok! Nem volt kicsit… stresszes?

Hát az első napokban igen! (nevet) Ott álltunk egy másfél tonnás autóval a jégen, és nem mertünk kiszállni. Pedig elméletben tudod, hogy biztonságos, mert másfél méter vastag jégtakaró van alattad, de fejben mégis nehéz átlendülni rajta. Egyébként ott helyi sofőr nélkül esélytelen lett volna, ők ismerik a legjobb útvonalakat, a folyókat a jég alatt.

„Oroszország, Szibéria, Bajkál-tó. Járművünk egy jégbarlangból fényképezve.” Fotó: www.shamanphoto.com

A fotózást mikorra időzítettétek?

Mindig hajnalra vagy naplemetére és utána éjszakára a fények miatt. Napfelkeltekor volt a legszebb minden. Nem volt kényelmes, kolbászon, kenéyren és csokoládén éltünk, napi egy meleg étel, de megérte. A legjobb fotók sosem akkor készülnek, amikor kényelmes neked.

Az élményeitekről filmet forgattatok Jeges lencsék címmel.

Volt nálunk drón, kézi kamera, minden. Niksz Gyula barátom művészfilmet akart először, de mondtam, hogy ha engem, aki ott voltam, untat, akkor baj van. Átbeszéltük, csináltunk belőle egy lendületesebb, sztoriközpontúbb verziót. A film a Gödöllői Filmfesztiválra is bekerült.

Négy fotós (Horváth Imre, Kaszás Gergő, Niksz Gyula, Rácz Péter) kalandjai Szibériában, a befagyott Bajkál tavon.

Az egyik fotón egy égő dörzsi szivacsot pörgettetek. Ez honnan jött?

Ez egy látványelem: grilltisztító fém szivacs, amit felizzítasz, beraksz egy nagylyukú szűrőbe, rádrótozod és pörgeted. Tűzcsóvát húz, és gyönyörű fénycsíkokat hagy hosszú záridővel fényképezve. Persze nem véletlenül volt nálunk – minden fotó, amit csináltunk, tudatos tervezés eredménye.

Tűz és jég Fotó: www.shamanphoto.com

Ez általánosságban is igaz? Nálad nincs „véletlen jó pillanat”?

Nagyon ritkán. Egy jó természetfotó nem úgy születik, hogy kimész, és majd lesz valami. Tervezni kell. Tudnod kell, hol lesz a fény, mit akarsz látni, milyen optikát viszel. Ha madarat akarsz, akkor gödröt ásol, szotyit szórsz, virágot teszel mellé, és reméled, úgy fordul, mintha beleszagolna. És ha nem? Akkor visszamész másnap. Egy fesztivál természetesen teljesen más, ott már riportfotós vagy. Ott a gyorsaságodra, az éles szemedre kell hagyatkozni, át kell élned a pillanatokat. Ismeretlen tájakat kell keresni, ezért, ha különlegeset szeretne alkotni az ember, nem tanácsolom a fotós túrákat és a turistacélpontokat. Érdemes helyi embert keresni mindig, aki segít feltérképezni az ismeretlent.

Milyen felszereléssel utazol?

Attól függ, mit fényképezek. Állathoz kell a 300-as, 600-as tele, konverterek. Tájképhez elég a 70–200 és a 16–35. Egy hátizsáknyi cucc, de van amikor trükközni kell: a legnehezebb optika és gép néha a nyakamban van, olyankor azt nem mérik le. Ugyanis azt tapasztaltam eddig, hogy a repülőtereken a nyakban lógó fényképezőket nem vehetik bele a kézipoggyász súlyába. És hát, ha belegondolunk van súlya egy fényképezőnek például teleobjektívvel…

A hideg, jeges környezet mennyire befolyásolja a fotózást?

A gépek bírják a strapát – ha profik. Az akksikat cserélgetni kell, minél többet vigyen magával az ember egy utazásra, ahol tudja, hogy hideg lesz. Mi zsebben melegítettük a cseréket a Bajkál-tónál. A profi kameráknak nem árt az eső sem, volt, hogy egy másik utazás alkalmával másfél órán át kaptuk oldalról az esőt, semmi bajuk nem lett a vázaknak. De kibírta a fényképezőm az említett indiai Huranga fesztivált is.

Biztosítást lehet kötni a felszerelésre?

Úgy tudom, hogy nem, ezért különösen nagyon kell vigyázni mindenre!

Péter fényképezője kapott rendesen az indiai Holi fesztiválon, szerencséjére nem lett baja a felszerelésnek.

Több fotókönyvet is készítettél már. Fontosnak tartod a képeidet kinyomtatni?

Érdekes, de monitoron nem mindent veszek észre egy fotón. Gyakran előfordul, hogy a kinyomtatott képen, sokkal hamarabb feltűnik a hiba vagy bármi más. Volt olyan fotóm, ami 8 képből lett összerakva, villámokat ábrázolt. Csak 2 évvel később láttam meg rajta egy apró hibát, miután kinyomtattam. Ha akar az ember a jövőnek fotózni, akkor érdemes papírképben, fotókönyvben is gondolkodni, mivel ki tudja, hogyan alakul a digitális eszközök, dolgok jövője. Ha találsz egy fotókönyvet, nem fogod kidobni, az emlék mindenkinek. Én pl. az összes olyan képemet, amiről azt gondolom jó, kinyomtatom A3-as méretben. Teljes más élmény úgy nézni.
A Colorfull India című kép a színek és az érzelmek robbanása – egy igazi vizuális ünnep, vallja róla Péter, akinek fotója a CEWE Photo Award februári magyar győztes képe lett. A fotó Indiában készült.

Miért épp a CEWE?

Mert tartós, jó minőségű termékeket gyárt, a fotókönyvek könnyedén szerkeszthetőek. Több utazásomról is készült már könyv, és még én is minden alkalommal meglepődöm, amikor fellapozom. A monitoron megnézed, de nem ugyanaz az érzés. Papíron életre kel minden!
Péter szerint a természetfotózás egyik titka a gondos tervezés és a türelem.

Van kedvenc helyed, ahová bármikor visszamennél?

Erdély és Norvégiában a Lofoten szigetek. Két teljesen más világ, de mindkettő nyers és őszinte, szuper fotótéma! Egyik sem kényelmes, de nagyon inspiráló. Ott érzed igazán, hogy él a természet.

Különleges pillanatok: Erdélyben egy anyamedve védi kicsinyeit egy hímtől. Péternek döbbenetes szögből sikerült elkapnia a harcot. Fotó: www.shamanphoto.com

Mit tanácsolnál egy kezdő utazó-fotósnak?

Menj, és fotózz! Ne várj a „jobb gépre”, ne halogasd! És nyomtass! Egyetlen papírkép többet ér, mint ezer fájl a gépeden! Egy CEWE FOTÓKÖNYV meg aztán végképp! Az érzés, amikor kezedbe veszed, semmihez nem fogható!

Irány a CEWE oldala >>

Péter további képeit és videóit a következő felületeken találod:

Szponzorált tartalom

Ajánlatok