Versenyt hirdet a Ryanair Európa legrosszabb légiforgalmi irányító központjai között
2025 nyara előtt a Ryanair kemény kritikát fogalmaz meg az európai légiforgalmi irányító központokkal szemben. A nyári késések egy jelentős része a légiforgalmi irányítók sztrájkjai miatt következtek be. Ráadásul a sztrájk előre nem látható eseménynek számít, így kártérítési kötelezettsége sincs a légitársaságoknak az utasok felé.
Az Európa első számú légitársaságának számító Ryanair nem kertelt: május 30-án bemutatta az „ATC Késések Ligáját”, vagyis azt a rangsort, amely megnevezi azokat az országokat, ahol a légiforgalmi irányítási (ATC) hibák és személyzethiány miatt a legtöbb késés történt a Ryanair járatain – 2025 első öt hónapjában.
Hol a legrosszabb a helyzet?
A lista élén Franciaország áll, több mint 15 ezer késő Ryanair-járattal, amit Spanyolország és Németország követ. A Ryanair közlése szerint az alábbi országok felelősek a legtöbb fennakadásért:
- Franciaország – 15 634 járat, 2,8 millió utas
- Spanyolország – 11 576 járat, 2 millió utas
- Németország – 4 367 járat, 786 ezer utas
- Portugália – 2 601 járat, 468 ezer utas
- Egyesült Királyság – 1 642 járat, 295 ezer utas
Ez azt jelenti, hogy csak ezekben az országokban közel 6 millió Ryanair utas szenvedett el késést 2025. január és május között.
Mi okozza a problémát?
A légitársaság szerint az okok egyértelműek: a nem megfelelő menedzsment és a súlyos munkaerőhiány az állami kézben lévő légiforgalmi központokban. Ráadásul a késések gyakran a nap első járatainál keletkeznek, ami az egész napi menetrendet felboríthatja. Mindeközben jelentősen emelkedtek az ATC díjak, a Covid óta 35%-kal kell többet fizetniük a légitársaságoknak a légiirányításért, amit végső soron az utasok fizetnek meg.
Mit javasol a Ryanair?
A vállalat vezérigazgatója, Michael O’Leary szerint a megoldás egyszerű: a közlekedési miniszterek számára is nyilvánvaló, hogy nyárra kapacitásbővítésre van szükség. Ezt a feladatot kell megoldaniuk.
„Az ATC központok előre ismerik a menetrendeket, mégis újra és újra megbénul a rendszer. Ha a miniszterek nem tesznek semmit, a nyári szezon újabb káoszt hoz” – mondta O’Leary.
A Ryanair ezért arra kéri utasait, hogy látogassanak el a „Air Traffic Control Ruined Your Flight” oldalra, és küldjenek panaszt a saját országuk közlekedési miniszterének. Ehhez egy email sablont is készítettek, ráadásul a szóban forgó országok közlekedési minisztereit email címmel és fotóval listázták. Szerencsére Magyarországon a Hungarocontrol jól végzi a munkáját, ezért mi magyarok nem kerültünk a listára.
Forrás: Ryanair sajtóközlemény, 2025. május 30.