accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

A szállodaszövetség elnöke szervízdíjat sürget a szálláshelyeknél is

utazomajom /

Éttermi mintára, de csak 2-4 százalékos szervizdíjat szeretne bevezetni a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége – hivatkozott a hvg.hu a a Világgazdaság podcastjában elhangzottakra.

Flesch Tamás a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke megfogalmazta kérését a kormány felé  a szállodai szervizdíj bevezetéséről.

A borravaló a vendéglátásban megszokott 10-15 százalékosnál jóval alacsonyabb, 2-4 százalékos lenne, amellyel a munkabérnél kedvezőbb adózású többletfizetést adhatnának a dolgozóknak. Flesch szerint ezzel a munkaerőhiányos időszakban lehetne segíteni az iparágon. Szükség lenne az átlagárak folyamatos növelésére, hogy az iparág vissza tudjon pattanni a Covid előtti teljesítményhez, ezt azonban nehezíti, hogy a magyar vendégek elérkeztek arra a pontra, ahol nem tudnak többet fizetni. – tette hozzá.

Utazómajom tapasztalat

Kétféle módon tudnak az alapárnál magasabb összeget kivenni a szolgáltatók a vendégek pénztárcájából: a kötelező szervízdíjjal illetve a lelki terrorral vagy a megszégyenítés érzésével. Előbbit nem kell magyarázni, az étlapon egyszerűen a legapróbb betűt kell keresned, oda lesz írva a kötelező szervízdíj, aminek lényege, hogy az ebből befolyt összeg hivatalosan csak bérre fordítható.

Utóbbira Mexikóból tudom a legerősebb példát hozni. Ott a legtöbb helyen nincs kötelező szervízdíj, viszont az étkezés után minden esetben megkérdezik, hogy ízlett-e, elégedett voltál-e a kiszolgálással. Ha igenlő választ adsz, már ütik is fel kérdés nélkül a 15-20%-os plusz költséget. A blokkon (ahol adnak) egyébként már alapból két ár szerepel, egyik a szervízdíjas, a másik az alapár. Ezt nevezem én lelki terrornak.

Costa Ricán a legtöbb helyen azt tapasztaltuk, hogy egyszerűen rákérdeznek, hogy ugye hozzáadhatom a szervízdíjat? Erre igen kellemetlen lenne nemmel válaszolni még akkor is, ha egyébként egyáltalán nem voltál elégedett.

Ehhez képest semmi, hogy Magyarországon csak csúnyán néznek, ha nem adsz borravalót.

A kötelező borravaló egyébként az óceánjárókon is ismeretes. A legtöbbször külön fizetendő, ami személyenként és éjszakánként 7-15 dollár közötti összeg szokott lenni. Ebből fizetik a személyzet munkáját.

A szállások esetében még a világ egyik részén sem találkoztunk szervízdíjjal, így legalább valamiben ismét elsők lehetünk.

Ajánlatok