Egy gyönyörű megfizethető tengerpart, ami a TikTok miatt élvezhetetlenné vált
Az albániai Sarandát szó szerint elözönlötték a turisták. Várható volt, négy éve már kezdett felkapott lenni az Európa Maldív-szigeteként vagy Bora-Borájaként emlegetett fehérhomokos parttal és kristálytiszta vízzel rendelkező strandja.
Nem az volt a kérdés, hogy előbb-utóbb eléri-e a tömegturizmus (és az ezzel járó előnyök és hátrányok), hanem az, hogy mikor. A TikTok videómegosztó portálnak köszönhetően hamarabb, mint amire bárki is számított.
Főszezonban idén a sarandai strandon egyetlen törölközőt sem lehet leteríteni, a fizetős napágyak nagy részén pedig már kora reggel pihenni vágyó turisták nyújtóznak. A legtöbben a szomszédos országokból autóval, vagy Korfuról komppal érkeznek. Albánia fővárosából, Tiranából 4 órás autóútra található a település. A repülőtéren már “irány kisbuszok” várják az érkező utasokat, hogy a lehető leggyorsabban a csodás tengerpartra szállíthassák őket.
Albánia régóta kedvelt úti cél az olcsó tengerparti nyaralást kereső kelet-európaiak körében, azonban most már egyre inkább érkezik távolabbi országokból a tehetősebb réteg. A rohamosan növekvő infláció mindenkit érint, ezért egyre jobban felértékelődtek az ár-érték arányban kiemelkedő úti célok.
A TikTok-ot elárasztották az albán nyaralóhelyet magasztaló rövid videók, különös tekintettel a jól fotózható, látványos strandokra és az olcsó, hangulatos bárokra, illetve az Unesco-örökség részét képező helyszínekre, vette észre a The Times.
Az egyik legfelkapottabb videó egy idegenvezető Ksamilról készült videója, amit több, mint 60 millióan néztek már meg. Egyetlen videóról beszélünk, de összességében Ksamilról és Sarandáról szóló videók már 175 millió felett járnak. Számomra még mindig meglepő, hogy egy ennyire bugyuta alkalmazás hogyan képes megváltoztatni a világot. Mi lett volna, ha a világ legjobb marketing szakemberei korlátlan erőforrásokkal azt a feladatot kapták volna, hogy lendítsék fel Albánia turizmusát? Vajon kimutatható lett volna a növekedés? Ehhez képest teljesen organikusan, egy néhány szögből jól fotózható tengerpartot csupán a nézettségért önkéntesen, ingyen promóznak sok ezren, amivel milliókat ösztönöznek arra, hogy lássák ők is a saját szemükkel kristálytiszta vizet és érezzék a talpuk alatt a homokot.
A TikTokra nem volt felkészülve sem a repülőtér, sem a komp, sem a helyi éttermek, bárok de még a turisztikai hivatal sem. Utóbbi viszonylag korán, az elsők között oldotta fel a COVID-19 által hozott utazási korlátozásokat. Emiatt számított némi fellendülésre, de ami történt, az a legoptimistább álmukban sem jelent meg.
Albánia több mint 4 millió turistára számít idén, szemben a korábban előre jelzett 2,9 millióval – mondta Edi Rama miniszterelnök.
„Szerintem néhány dolog még hiányzik, de jó úton haladunk. A hely kicsi, szép és barátságos. Az ételek finomak, bárhol lehet jókat enni, a nagy éttermekben és az utcán is. A vírus miatt sok Olaszországban dolgozó albán vendégmunkás visszatért az országba, akik most a helyi turizmusban segítenek” – tette hozzá.
Habár növekedés tapasztalható a környező országokból érkező vendégek számában is, a legnagyobb különbség a Görögországból, Spanyolországból és az Egyesült Királyságból Albániába utazóknál jelentkezik, több, mint 100%-os a növekedés.
Kisebb léptékben számos helyi beruházás történt a turisztikai célpontok vonzóbbá tétele érdekében. Sarandának például elkészült egy új sugárútja a part mentén, árnyas fákkal, padokkal és játszóeszközökkel.
Folyamatban vannak az erőfeszítések a turisztikai infrastruktúra fejlesztésére, amire nagyon nagy szükség van. A part menti városok nagyon nehezen tudják kezelni az emberáradatot. Javítani kell a szemétszállításon, a közlekedésen, a parkoláson, a csatornázáson, energiaellátáson és rengeteg szolgáltatáson.
A szemétszállítás annyira égető probléma, hogy már a hadsereget is bevonták az ország megtisztításába.
Az, hogy áldás vagy átok a hirtelen jött népszerűség, most még lehetetlen megmondani. Örülhetnek a helyiek, hogy van hol dolgozniuk, drágábban adhatják a gyrost a sarkon és többet ér a lakásuk. Ha a mindennapokat nézzük, nekik is drágultak az élelmiszerárak, a lakhatás, lassabb a közlekedés, lehetetlen parkolni és már úszni sem tudnak nyugodtan munka után a tengerben, mert kerülgetniük kell a hatalmas felfújható unikornisokon heverésző külföldieket.