Wizz Air interjú: Tervezik-e megszüntetett járatok újra nyitását? Mi a helyzet a túlfoglalással és a Wizzair hitelkártyával?
Néhány napja a facebookon jelentettük be, hogy lehetőséget kaptunk a Wizz Air-től egy gigainterjú készítésére. Úgy gondoltam, hogy a legtisztább, ha az olvasóinkat leginkább érdeklő kérdésekre keresünk válaszokat, ezért cenzúra nélkül, a 15 legtöbb lájkot gyűjtő kérdést egy az egyben feltettük a Radó Andrásnak, a Wizz Air vállalati kommunikációs menedzserének, aki készségesen válaszolt. Az interjú második része következik. Az első rész ide kattintva érhető el.
Tervezik-e a megszüntetett járatok újra nyitását (Isztambul, Hurghada, Lanzarote, Fuerteventura)? E. Zsolt kérdése, 430 like.
Akármennyire is szeretnék, erre most nem fogok tudni egyértelmű választ adni. A légiközlekedésben megszokott módon a járatok gyakorisága szezonálisan és a járat teljesítményétől függően is változhat. Bizonyos járatokat a megváltozott fogyasztói szokások, vagy egyéb megfontolások miatt felfüggesztünk. A Wizz Air folyamatosan nyomon követi járatainak teljesítményét, valamint legalább annyi új járat létjogosultságát vizsgálja, ahány útvonalat üzemeltet, hogy a legnépszerűbb útvonalakon mindig a lehető legalacsonyabb viteldíjakat tudja biztosítani. Új útvonalak bevezetéséről időben értesíteni fogunk mindenkit. Idén egyébként Magyarországról már 5 új útvonalat jelentettünk be/indítottunk el (London-Gatwick, Oslo, Castellón, Edinburgh, Odessza).
Miért tették “értelmetlenné” a Wizzair hitelkártyát? E. Zsolt kérdése, 163 like.
Ez a hitelkártya a Wizz Air és az Erste bank közös ajánlata. Bár a feltételek valóban változtak, úgy gondolom, hogy körülnézve a hitelkártya piacon ez az ajánlat továbbra is versenyképes más bankok által ajánlott co-branded kártyákhoz képest. Ez a termék elsősorban gyakori utazóknak (ún. frequent flyereknek) van kitalálva és a konstrukció is ennek megfelelően lett kialakítva. A magyar piacon egyébként egyedülálló ez a konstrukció, amellyel egy légitársasághoz köthető pontokat lehet gyűjteni, valamint további kedvezményeket is kapnak a kártyabirtokosok.
Mit tesz meg a Wizz Air, hogy a környezetszennyezését a lehető legminimálisabb szintre csökkentse? V. Márton kérdése, 348 like.
A Wizz Air büszkélkedhet a legalacsonyabb utasonkénti szén-dioxid-kibocsátással. Utasonként és kilométerenként 56,5 grammos CO2-kibocsátásával 2019 májusában a Wizz Air volt az egyik legkisebb ökológiai lábnyommal rendelkező légitársaság a világon. A Wizz Air a jövőben újabb lépésekkel támasztja alá a környezetvédelem iránti elkötelezettségét: havi statisztikáiban is feltünteti emissziós adatait annak érdekében, hogy az utasok minden szükséges információ birtokában felelős döntést hozhassanak, amikor utazásaikhoz légitársaságot választanak.
A Wizz Air Airbus A320, A321ceo és A321neo repülőgépekből álló, modern flottát üzemeltet, amelynek 4,7 éves átlagéletkora az egyik legalacsonyabb a légi közlekedésben. Az elmúlt években folyamatosan csökkent a légitársaság utasonként és kilométerenként számított CO2-kibocsátása – 2019 májusában 4,4%-kal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A Wizz Airnek több mint 250 Airbus A321neo repülőgépre van rendelése, így az előttünk álló években még hatékonyabbá válik a légitársaság működése, és következő évtizedben további egyharmaddal csökken az ökológiai lábnyoma utasonként.
Az A321neo és a repülőgépcsaládba tartozó további típusok a legmodernebb mai technológiával vannak felszerelve, az új generációs hajtóművek és a kabintér iparági referenciát jelentő újításai együttesen csaknem 20 százalékos üzemanyag-megtakarítást biztosítanak. Az Airbus neo környezetvédelmi szempontból is a világ élvonalához tartozik: zajterhelése közel feleannyi, mint a korábbi modelleké. A Pratt and Whitney új generációs hajtóműve ezen túlmenően 50%-kal kevesebb nitrogén-oxid-kibocsátásról tett tanúbizonyságot 2016-os üzembe állítása óta.
Más légitársaságok flottájához képest modernebb, üzemanyagtakarékosabb, halkabb és nagyobb kapacitású gépekkel repülünk, így egyszerre több utast tudunk eljuttatni egyik helyről a másikra (kevesebb repülőgéppel, kevesebb repült órával, kevesebb fel-/leszállással). Ennek köszönhetően is alacsonyabb a károsanyag-kibocsátásunk, a zajterhelésünk és az ökológiai lábnyomunk.
Lehetne, hogy annyi jegyet adjanak el, amennyi hely van a repülőn, hogy senki ne maradjon esetlegesen otthon emiatt? K. Ákos kérdése, 249 like.
Az enyhe túlfoglalás bevett iparági gyakorlat, amelyre a vonatkozó EU-s jogszabályok is lehetőséget adnak. A legtöbb légitársaság, sőt sok szálloda is alkalmazza, hiszen egy adott útvonalra és az egyes légitársaságok teljes úthálózatát nézve is a historikus adatok alapján könnyen látható, hogy általában hány utas nem jelenik meg az adott járaton (pl. korábban visszautazott, lekéste a gépet, valamiért tovább szeretne/kell maradnia az adott városban). A Wizz Air folyamatosan figyeli és elemzi ezeket számokat, és ezek figyelembevételével rendszeresen finomhangolja a beállításokat. Tipikus nyaralójáratok esetén például külön beállítással dolgozunk, hiszen ezekben az esetekben kisebb a valószínűsége, hogy valaki nem az eredeti időpontban utazik. Ne felejtsük el azt sem, hogy sokszor azért fér még fel valaki egy gépre, mert engedjük, hogy a maximális férőhelynél kevéssel több utas vásároljon jegyet egy adott járatra.
Ha pörköltet főzök, az elején vagy a végén tegyem bele a pirospaprikát? P. Gábor kérdése, 255 like.
Szerintem az elején, a hagyma pirítása után rakd be a pirospaprikát (ízlés szerint édeset vagy csípőset), mert akkor a hús főzése során jól átveszi már a paprika ízét is. Te szoktál belerakni tejfölt? Én például úgy szeretem. 😊 A viccet félretéve, figyeld majd a fedélzeti kínálatunkat, mert hamarosan megújul, és bár bográcsban főzött pörköltet továbbra sem fogunk járatainkon árulni, de izgalmas új ízek, termékek érkeznek.
Egyre több új járatról hallani a volt Szovjetunió területére. Valóban erre van igény? A portugál szigetvilág (Azori-szigetek, Madeira) pl. jelenleg elérhetetlenek Budapestről. Nem lenne több értelme mondjuk ezekre a helyekre indítani járatokat? B. Péter kérdése, 104 like.
Folyamatosan vizsgáljuk, hogy milyen új útvonalakat indítsunk. Jelenleg is rengeteg potenciális utat, új desztinációt vizsgálunk. Egy új út bevezetésénél sok szempontot kell figyelembe venni: utasigények, gazdasági szempontok, versenytársak, repülőtér elhelyezkedése, infrastruktúrája, tagja-e a célország az Open skies megállapodásnak, vagy bilaterális egyezményre van szükség, elérhető jegyár, út hossza, hogyan tud illeszkedni az új út a menetrendünkbe, esetleges biztonsági kockázatok, stb. Minden esetben ezen szempontok alapos mérlegelése után hozzuk meg a döntést az új utakról.
Ha elsőbbségi beszállásom van, miért nem lehet valóban előbb a gépre felszállni? Miért kell megvárnunk a többi utast akik nem fizetnek plusz pénzt ezért? 🤔(nem mindenhol, de a legtöbb esetben így járunk) B. Péter, 96 like.
A WIZZ Priority szolgáltatás egy összefoglaló név: elsőbbségi utasfelvételt tartalmaz, nagyobb (55x40x23cm) fedélzeti poggyászt és, valóban, az elsőbbségi beszállást is. A WIZZ Priority utasokat, illetve a WIZZ Priority sorokat a repülőtér kialakítása és a kapuk elhelyezkedése, mérete alapján különbözőképpen tudják kezelni a földi kiszolgáló cégek. A beszállás különbözik a sétálós, az utashidas, illetve a buszos beszállítás esetén, de minden esetben arra törekszünk, hogy a WIZZ Priority-val rendelkező utasok előbb léphessenek a fedélzetre, mint a WIZZ Priority-val nem rendelkező utastársaik. Minden igyekezetünk ellenére néha valóban előfordulnak olyan esetek, amikor az utasok „vegyesen” szállhatnak fel a repülőgépre. Ez a legtöbb esetben a buszsofőr vagy a földi kiszolgálószemélyzet figyelmetlensége miatt történhet meg. Rendszeresen próbautazásokkal ellenőrizzük („beépített emberekkel” is) a partnereink gyakorlatát, és mindent megteszünk, hogy mind a 149 repülőtéren ugyanolyan feltételek teljesüljenek. Elnézést kérünk, ha néha azt tapasztaltad, hogy a WIZZ Priority ellenére nem te mehettél fel az elsők között a fedélzetre.
Engedd meg, hogy még egy részletet megosszak veled: sokkal előbb azért nem tudnak a WIZZ Priority-s utasok a fedélzetre lépni, mert a Wizz Air személyzetnek a két járat között rendelkezésére álló 30-35 percben, miután kiszálltak az érkező utasok, fel kell készítenie a fedélzetet a következő járatra (pl. el kell végezniük a kötelező biztonsági ellenőrzést), a földi személyzetnek pedig ezalatt ki és be kell pakolni a csomagokat, és meg is kell tankolni a repülőgépet (sok repülőtér biztonsági elővigyázatosságból ráadásul nem engedi, hogy tankolás közben utasok tartózkodjanak a fedélzeten).