accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

“Gyakran alakul ki kapcsolat légiutaskísérő és a pilóták között? – Nem hinném, de nekem mondjuk pilóta a barátom.” – Interjú a Wizz Air légiutaskísérőivel!

utazomajom /

Miért döntöttél úgy, hogy ezt a szakmát választod? Mióta vagy légiutaskísérő?

Terebessy Fanny: Bár sablonosnak hangozhat, gyerekkorom óta ez volt a vágyam. Sokat repültem a szüleimmel és mindig elvarázsolt a légiutaskísérők világa. Végül csaknem 8 évvel ezelőtt jelentkeztem és ma már vezető légiutaskísérő vagyok

Endrei Dorka: A családban volt egy pilóta, aki nagyon sok érdekeset és szépet mesélt mindig a repülésről. Sokáig nem tudtam, hogy mit szeretnék csinálni, de a történetek hatására 4 éve jelentkeztem a Wizz Airhez és azóta is nagyon szeretem amit csinálok. Biztos vagyok benne, hogy köztetek is sokan kacérkodnak ezzel a pályával, ezért azt javaslom, hogy ha tényleg érdekel ez a szakma, gyere el az egyik nyílt napunkra, hiszen a következő években 4600 új kollégát (légiutaskísérőt és pilótát) tervezünk felvenni.

Általában mennyit repülsz egy nap?

Ez mindkettőnknél nagyon változó és a maximum törvényben van szabályozva (mind a napi, a havi és az éves maximum). Van hogy 2 szektort repülünk és akkor kb 6 órát repülünk (bár pl. egy Budapest-Malaga-Budapest nap 7-8 óra, egy Budapest-Dubaj-Budapest pedig már közel van a napi megengedett maximumhoz), de van, hogy 4 szektort repülünk, ami általában 4 rövidebb útból áll.

Melyik a legkelendőbb termék a fedélzeti árusításkor? (Étel, ital, egyéb)

Nehéz egy-egy terméket kiválasztani, mert az úti céltól, a járat időpontjától (hajnali, délelőtti, vagy esti járat), sőt még az évszaktól is függ. Reggel inkább a szendvicsek, a kávé/tea a népszerű, napközben a szendvicsek mellett a noodle soupot keresik sokan, este pedig általában jobban fogy az alkohol. Nyaralós járatokon az utasok többet szoktak költeni, míg a hazatérő, vagy családlátogatásra érkező utasok a butik termékeket (parfümök, ékszerek, órák) keresik, illetve a jellemzően üzletemberekkel teli járatokon az ásványvíz, üdítők és a mindig népszerű szendvicsek, chipsek, édességek fogynak jobban.

A tapasztalataim alapján a járaton szoktak lenni megszállott vásárlók. Vissza tudsz emlékezni melyik utas költött a legtöbb pénzt és miket vásárolt?

A barátokhoz vendégségbe, vagy családlátogatásra (haza)érkező utasok szokták tapasztalataink alapján a legtöbbet költeni, mert a fedélzeti kínálatunkban nagyon sok, ajándéknak is tökéletes termék kapható. Parfümöket, repülőmodelleket, ékszereket szoktak ilyenkor venni. Olyan esetre egyikünk sem emlékszik, amikor egy utas extrém sokat költött.

Melyik a legjobb/legrosszabb része a szakmának?

Dorka: Nekem ugyanaz a legjobb és a legnehezebb része a munkánknak, ez pedig a flexibilitás. Bár egy hónapra előre megkapjuk a beosztásunkat, néha még így is vannak módosítások. Hol reggel, hol este, hol napközben repül az ember. Nem egy tipikus irodai munka (nevet) és bár néha fárasztó, hogy egyik nap akkor indulsz dolgozni, amikor egy másik nap megérkezel, nekem ez a folyamatos változatosság adja a munka szépségét.

Terebessy Fanny: Nekem a karrierem elején nem volt könnyű belerázódni ebbe a ritmusba, de hamar megszoktam. Én is a változatosságot kedvelem a legjobban. Nincs két egyforma nap, nincs két egyforma járat, sőt minden járaton más és más kollégákkal dolgozunk együtt. Mindenkinek ajánlom ezt a szakmát, aki nem szereti a monotonitást.

Igaz, hogy a stewardessek olcsóbban utazhatnak? Mi a helyzet a családjukkal?

Igen, igaz. A Wizz Air számos ingyenjegyet, illetve rendkívül kedvező árú jegyet biztosít a kollégáinak. Ez sokat segít abban, hogy a szabadidőnkben rengeteg külföldi várost felfedezhessünk, illetve, hogy a családtagjainknak, vagy a barátainknak is mindig olcsón vehessünk jegyeket. Mindketten sokszor utazunk a munkánkon túl is, mert imádunk új helyeket felfedezni.

Volt már arra példa, hogy az utastól kaptál valami ajándékot? Ha igen, mit?

Endrei Dorka: Egyszer egy utas egy parfümöt szeretett volna adni nekem, de elutasítottam.

Fanny: Karrierem elején volt egy pár utas, aki kedveskedni szeretett volna nekem, a fedélzeten vett ajándékokkal, de én is visszautasítottam ezeket a próbálkozásokat.

A rövidebb vagy a hosszabb járatokat kedveled? (és miért)

Fanny: Nehéz válaszolni erre, mert bár a rövidebb utak pörgősebbek, amit nagyon szeretek, a hosszabb utakon többet tudok az utasokkal foglalkozni, és emiatt sokkal személyesebb lesz egy ilyen út. Nagyon szeretek Madridba repülni, mert egyrészt szeretem a város, másrészt a spanyol focicsapatok közül a Real Madrid a kedvencem. Szívesen repülök a görög szigetekre is, mert fantasztikus látni az ezernyi apró szigetecskét útközben.

Dorka: Desztináció függő, de Keflavíkot (Reykjavik) és más skandináv járatokat is nagyon szeretem, mert gyönyörű mindegyik megközelítése (fjordok, erdős részek, télen a befagyott kis tavak)

Vannak olyan utasok, akik annyit repülnek, hogy már megismered őket?

Persze, mindkettőnknek vannak törzsutasai, akikkel már kölcsönösen felismerjük egymást. Nekem van egy kisgyerek törzsutasom, akit rendszeresen viszek nyaralni, mondja Dorka

Melyik a kedvenc desztinációd jelenleg a Wizz kínálatában?

Fanny: Santorini
Dorka: Palma de Mallorca

Melyik az a város, ahová még nem repültök, de nagyon szeretnéd?

Fanny: Isztambul. Imádom ezt a várost, fantasztikus a folyton nyüzsgő élet, és természetesen a helyi gasztronómia is.

Dorka: Fuerteventura. Egyik kedvenc helyem a Kanári szigeteken, ezért nagyon boldog vagyok, hogy hamarosan Budapestről is elérhető lesz Wizz Air kínálatában.

Mit gondolsz a magyarok által oly népszerű tapsolásról a járat megérkezésekor?

Jól esik, mert az utasok ezzel értékelik a munkánkat. Mivel a pilóták a biztonsági ajtón keresztül nem hallják a tapsot, mi szoktuk ezt elmondani nekik.

Melyik volt a legutóbbi sztori a fedélzeten, amin nagyon nevettetek?

Nemrég volt egy VIP különjáratunk, amelyen a fedélzeten közölték az utasokkal, hogy az eredeti marokkói út cél helyett Izlandra tartunk. Érdemes lett volna felvenni az utasok megnyúlt arcát, amikor megtudták, hogy máshova mennek. (mi persze tudtuk az igazi úti célt 😊).

Sokan használják a maszkot szemellenzőnek alváshoz?

Vannak olyan utasok akik próbálkoznak, de nem jellemző, hogy maszk nélkül utaznának (főleg, ha megtudják, hogy a maszk nem hordásáért komoly szankciókat foganatosít a cég.

Mit tanácsolsz azoknak, akik félnek a repüléstől?

Egyrészt azt, hogy ne féljenek. 😊 Másrészt viszont azt hogy a repülés továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési ág. Sokkal-sokkal biztonságosabb, mint pl. az autózás, vagy a buszozás. Azt se felejtsük el, hogy a repülőgépek szellőztetési rendszere nagyon fejlett, óránként kb 20x teljesen lecseréli és megszűri a kabinban a levegőt, ami a mostani a vírusos időszakban különösen fontos.

Tényleg olyan sűrűn alakul ki párkapcsolat a légiutaskísérő és a pilóták között?

Mint minden cégnél természetesen itt is előfordul, hogy kollégák összejönnek, de nem gondolnánk, hogy gyakrabban mint bárhol máshol. Nekem mondjuk pilóta a barátom, mondja Dorka és mosolyog.

Meddig tervezed ezt a munkát, egyáltalán ki lehet öregedni?

Mindkettőnk szenvedélye a repülés, ezért addig szeretnénk repülni ameddig csak lehet. Felső korhatár nincs a szakmában, legfeljebb a magánéletünk alakulhat úgy, hogy nehéz lesz ezt a nagy flexibilitást igénylő munkát később is végezni.

Ajánlatok