Amit tudni akartál a túlságosan is olcsó repülőjegyekről!
Mi is az Error Fare?
A vadászatot nem úgy kell elképzelni, hogy belógatjuk a pecabotot és várjuk a kapást. Tőlünk kívül álló események okozhatják a hibás árakat, viszont a rendszerekbe került problémás részeket már nekünk kell felderíteni. Ha szerencsénk van, az induló város könnyen megközelíthető Magyarországról és a végcél is érdekel minket. Hiába találnánk nagyon olcsón jegyet Szomáliába Budapestről, nagy valószínűséggel kevesen élnének a lehetőséggel.
Nézzük meg közelebbről, milyen tételekért fizetünk repülőjegy vásárlásakor. Kezdetben két komponens létezett: egyrészt az alap jegyár, másrészt pedig az adók és illetékek. Egészen az 1973-as olajválságig tervezhető volt a légitársaságok számára a kerozin ára, viszont a későbbiekben nem tudták beépíteni a tarifa alap árába, hiszen annak mértékét nem változtathatták kényük-kedvük szerint, a kerozin ára viszont kiszámíthatatlanná vált és drasztikusan változott. Bevezették az üzemanyag pótdíj fogalmát, amit a jegyár részletezésénél YQ vagy YR néven találhatunk a mai napig is, annak ellenére, hogy már rég túl vagyunk a válságon, sőt. A légitársaságok ezzel igen jól jártak, hiszen az ügynökök által eladott repülőjegyek árából a jutalékot az alap jegyárból számolják, ami az újragondolás óta már nem tartalmazza az üzemanyag pótdíjat.
Az, hogy ez jól jön a társaságoknak, nem kérdés. Vegyük például a törzsutas programok témakörét. Megfelelő mennyiségű mérföld/pont összegyűjtése után teljesen ingyen utazhatunk A-ból B-be. Csupán az üzemanyag pótdíjat és az adókat kell megfizetni, ezzel csökkentik a pontokból utazók által generált “veszteségeiket” a vállalatok. Előfordulhat, hogy a pluszban fizetendő összeg akár nagyobb, mintha egy akciós jegyet vásároltunk volna pontok nélkül.
Miért volt szükség az üzemanyag pótdíj alaposabb ismeretére? Mert ennek a komponensnek az elhagyása, csökkentése okozza az általunk kedvelt “Error fare”-t, vagyis az elhibázott jegyárakat.
3 fő kategóriába sorolhatjuk az okokat:
1. Emberi tévedés
A technológia fejlődésével egyre inkább automatizálva és gépesítve történik az árazás, azonban bármennyire is próbálunk minél több feladatot a gépekre bízni, mindent nem lehet. Az emberi beavatkozás, elgépelés okozhat hibás árakat. A legutóbbi nagy port kavart ilyen típusú elírás alkalmával az United Airlines első és üzleti osztályú jegyeket kínált gyakorlatilag bárhová néhány dollárért. Ekkor 1862 dán koronáért foglaltam Galapagosra illetve 1028-ért Miamiba. Sajnos az United Airlines nem honorálta ezeket a jegyeket, a felelősséget a koronát és a fontot váltó harmadik cég felé terelte, hiszen a hibás valutaváltás miatt kerültek ki ezek az árak. Egy jó példa arra, hogy nem szabad egyből ráhordó járatokat, szállást, autót, egyebet foglalni, mert bizony ezeket a jegyeket törölhetik is. Rossz valutaváltáson kívül ide tartozik még az ún. tizedesjegy hiba, amikor is a számok tagolása hibásan történik, néhány helyi értékkel előrébb kerül a vessző vagy éppen a pont az üzemanyag pótdíj összegénél.
2. OTA hiba
Online Travel Agency-nek hívunk minden olyan weboldalt, ahol le tudunk foglalni valamilyen utazással kapcsolatos szolgáltatást, legyen ez autóbérlés, szállás, vagy esetünkben repülőjegy. Ilyen OTA például az expedia, ahol legutóbb a japán jegyeket lehetett csökkentett üzemanyag pótdíjjal fizetni. Az ilyen típusú hibák okait a legnehezebb megfejteni, hiszen nem látunk a rendszerek mélyébe. Bizonyos kritériumok mentén foglalt jegyekre alkalmazható a legtöbb esetben : csak bizonyos légitársaságokra, csak bizonyos kiindulási/érkezési reptérről/városból/országból, csak bizonyos időszakban, csak bizonyos tarifájú, csak bizonyos pénznemben fizetett, csak bizonyos városban értékesített jegyekre. A japán példánál maradva csak az expedia oldalon foglalva, japánból értékesített (ezért volt szükség a japán expedia-n keresztül foglalni), a Turkish Airlines járatával bizonyos tarifakódok alatt európai városból induló és japánba érkező jegyeknél csökkent az üzemanyag pótdíj.
3. “Self dump”
Mivel az üzemanyag pótdíj a rendszerekhez később lett hozzáhegesztve, váratlan hibák bukkanhatnak fel új tarifák felvételekor, tarifák összeakadásakor. Tipikusan olyan foglalásnál, amikor egynél több társaság tarifáját kombináljuk egyetlen jegyen. Ezek közül is leggyakrabban akkor “működik”, amikor egy nagyobb légitársaság egy kisebbel együttműködve bocsájt ki jegyeket. A legtöbb elárazás ebbe a kategóriába sorolható. Nagyon fontos, hogy minél később vegyék észre a társaságok a hibát, ezért NE HÍVJUK az ügyfélszolgálatot semmilyen kérdéssel, előre fizessünk a jegyért, dőljünk hátra és várjunk. Ha nem irreálisan alacsony áron (lásd fentebb, több millió forintos United jegyet 80.000 Ft alatti összegért próbáltunk venni Galapagosra) vásároltuk a jegyet, jó esélyünk van a honorálásra.