A Védett Társadalom Alapítvány felszólítja a Ryanairt, hogy nyisson ügyfélszolgálatot
A Védett Társadalom Alapítvány Budapest Bizottsága súlyosan jogsértőnek tartja, hogy a Ryanair légitársaság utólagosan meg kívánja terhelni azoknak a magyar fogyasztóknak a bankkártyáját, akik korábban már megvették a repülőjegyeket.
Mi az Utazómajomnál nem vagyunk felruházva olyan kompetenciákkal, hogy a kérdésben megszólaljuk, az viszont tény, hogy a Ryanair oldalon történő repülőjegy vásárláskor minden utas elfogadja az Általános Személy- és poggyászfuvarozási Feltételeket, amiben feketén-fehéren le van írva, hogy az adót az utas fizeti.
4.2.1 Önnek meg kell fizetnie minden kormányzati adót (beleértve, de nem kizárólagosan a légiforgalmi adót), amelyet a jegy ára tartalmazhat. A magasabb árú jegyeink általában tartalmazzák a kormányzati adókat, míg az alacsonyabb árú jegyek nem. Ha jegyének ára tartalmazza a kormányzati adókat, azt a foglaláskor az ár részletezésénél látni fogja. Kérjük, kattintson ide az esetleges állami adókkal kapcsolatos további részletekért.
A Ryanair a bankkártyák utólagos megterhelésével megsérti a fogyasztók jogait és a magyar és eu-s jogszabályokba ütköző tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat. – írja a VTA.
Felszólítjuk az írországi Ryanair vállalatot, hogy a magyar kormány fogyasztóvédelmi eljárásának befejeződése előtt ne vonja le a fogyasztók bankkártyájáról az utólag felszámított jogtalan díjat. Egyúttal arra bátorítjuk a fogyasztóvédelmi hatóságot, hogy mielőbb ideiglenes intézkedést foganatosítson a Ryanairrel szemben és tiltsa meg, hogy az eljárás befejeződéséig az ír légitársaság a magyar fogyasztókat zsarolhassa, bankkártyájukról az utólagos díjat levonja.
A probléma a következő. A Ryanair tegyük fel eladott egy repülőjegyet Ammanba, Jordániába 3080 Ft-ért, ami után neki utólag be kellene fizetni 9750 Ft-t, amivel jegyenként 6670 Ft mínuszban lenne úgy, hogy az elmúlt két évben ők is, mint minden másik légitársaság rekordösszegű veszteséget könyveltek el. Ez olyan, mintha az elmúlt két évben munkanélküli fodrászod levágná a hajad háromezer forintért, majd utólag be kellene fizetnie 6000 forintot a szolgáltatásért. Valószínűleg kevesen viselnék ezt el. Ha előre tudja, hogy azután, hogy levágta a hajad be kell fizetnie 6000 forintot, akkor már 9000 forintot kérne. (De egyébként nem tehetné, mert az áremelést a légitársaságok esetében is tiltja a kormány. Hollik István be is lengette, hogy ha megteszik, akkor még jobban megadóztatják majd őket.)
Elfogadhatatlan – folytatódik a VTA közleménye-, hogy a Ryanair másodrendű európaiakként kezeli a magyar fogyasztókat és nem ad megfelelő lehetőséget a fogyasztói panaszok benyújtására. A jelenlegi visszaélés fényében is jogos elvárás, hogy a nagyszámú magyarországi fogyasztónak külföldről szolgáltatást nyújtó vállalatok, mint a Ryanair és a Facebook kötelesek legyenek a magyarországi fogyasztók számára nyitva álló személyes ügyfélszolgálatot üzemeltetni, ott is fogadni a fogyasztói panaszokat. Erre az energiaszolgáltató vállalatokat a fogyasztóvédelmi törvény már most is kötelezi, igazságos lenne a kötelezettség további iparágakra kiterjesztése.
Ezzel kivételesen egyetértünk, hogy egy szép világban nagyon jó lenne, ha a fogyasztók befáradhatnának a Ryanair vagy a Wizz Air irodájába és ott intézkedhetnének. A légitársaságok esetében egyébként ez világszinten is nagyon ritka, de természetesen ezt simán meg tudják csinálni, csak akkor nem ennyibe fog kerülni egy repülőjegy, hanem sokkal többe. Ha valakinek ilyen vágya lenne, akkor ő utazzon valamely irodát üzemeltető normál légitársasággal, például az Air France-szal.