Egyiptom – Hurghada és ami mögötte van
Október elején utaztunk Egyiptom üdülővárosába Wizzairrel. A repülőjegyet már a járat bejelentésekor megvásároltuk, 68.360 Ft-os áron kettőnknek. Feladott poggyász hozzáadása megdobta volna a költségeket, ezért inkább elsőbbségi beszállást vásároltunk 1250 Ft-ért irányonként, amihez plusz egy kis méretű “személyes” csomag is jár. Amikor a járatot foglaltuk, még nem vezette be a Wizzair a kötelező ülőhelyválasztást, így a check-in közben véletlenszerűen kaptunk volna díjmentesen két széket. Sajnos ezek nem egymás mellé szóltak, a helyválasztás pedig szintén drága lett volna, ezért egy apró trükkel elértük, hogy ingyen az eredetileg legdrágább, első sorba ossza “véletlen” az üléseket a rendszer.
Sokat gondolkodtam, hogy Hurghada mely részére foglaljunk szállást. Alapvetően nem szeretünk egy helyben ülni, viszont nem találtunk a közelben annyi látványosságot, hogy megérje autót bérelni, ezért egy kirándulásra terveztünk befizetni, emellett pedig sokat sznorkelezni. A folyamatosan pörgő index fórumról vett információk alapján Makadi-öbölre esett a választásunk, elsősorban a parthoz közeli gazdag vízi élővilág miatt.
Makadi
Makadi-öböl Hurghada központjától délre található nagyjából fél óra autóútra. A folyamatosan fejlődő városrész a semmiből nőtte ki magát. Nagyjából 20 nagyobb szálloda és klub épült az üdülőövezetben. Emellett ajándéküzleteket, éttermeket, golfpályákat is találunk, ezeket sokszor csak a resort vendégei használhatják. Az öböl sekélyebb vizű, ezért a családosoknak is ajánlott, a víz hőmérséklete akár néhány fokkal is melegebb lehet, mint Hurghadában. Emiatt a parton jelentős az apály-dagály jelenség, a víz akár száz métert is visszahúzódhat. Makadiban nincsenek lakóházak, a kiszolgálószemélyzet vagy a hotel külön erre a célra fenntartott részén lakik, vagy pedig Hurghadából ingázik.
Szállást a négycsillagos Makadi Garden Azur Resortba foglaltunk, 102.000 Ft-ért teljes ellátással két főre 7 éjszakára. Ez volt a második legkedvezőbb ajánlat az öbölben, de nekünk teljesen megfelelőnek tűnt, ráadásul csak 18 év feletti vendégeket várnak, így az esélyét sem hagytuk meg annak, esetleg egy ordító kisgyerek elrontsa a kedvünket.
Minden készen állt az utazásra, a kézipoggyászba is simán befértünk. Indulhattunk is a reptérre, ami az UBER 2500 Ft-os kedvezménye miatt szinte nem is került semmibe. A Mastercard Lounge váróban kényelmesen telt a várakozás. Útlevél-ellenőrzés után a bádogbódéba tereltek, de a csomag miatt megvásárolt elsőbbségi beszálláshoz egy elkülönített karámban várakoztunk. Az utasok 95%-a utazási irodával érkezett, szinte mindenki nyakában ott lógott valamelyik társaság logója és a saját neve.
Tippek
Hurghadába érve leszállás után érdemes sietni a terminálba, hiszen aki nem utazási irodával foglal, annak lehetősége van a bejárattól balra lévő pénzváltóban olcsóbban és gyorsabban megvásárolni a vízumot. Aki ezt a lehetőséget választja, 3-4 perc alatt hozzájuthat a 25$-os matricához. A többi vendég beáll az irodának megfelelő sorba, és 30$-50$ körüli összegért kap ugyanilyet, ráadásul sokkal lassabban. Egyetlen hátránya az önálló szervezésnek, hogy a bevándorlási lapot nem szívesen adják oda annak, aki nem irodával érkezett, viszont a belépéshez kötelező kitölteni. A reptérről Makadiban lévő szálláshoz nagyjából 20$-ért visz el egy privát taxi. Egyiptomban a hivatalos fizetőeszköz az egyiptomi font, 1 font nagyjából 37 forintnak felel meg. Ennek ellenére Hurghadában és környékén az árak inkább dollárban vannak megadva, azt érdemes vinni/váltani. Eurót is elfogadnak, legtöbbször 1:1-ben váltják a dollárt és az eurót.
A Makadi Garden Azurba este érkeztünk, de szerencsére még volt lehetőségünk egy gyors vacsorára, hiszen legközelebb jó 20 km-re lett volna bárki számára elérhető étterem. A hotelben minden étkezés svédasztalos volt. Reggelizni hét és tíz óra között lehet, választék igen bő: sajtok, felvágottak, rengeteg pékáru, vaj, zöldségek, saláták, müzli, zöldséges rántotta, főtt tojás, tészták, virsli, bab, szószok, gyümölcslevek, teák, kávék közül lehetett választani. Ebédre a reggelihez hasonló fogások mellett mindig volt hal, csirke, bárány valamilyen formában elkészítve, 4-féle tészta, 4-féle köret és pizza is. Ebédhez és vacsorához is nagyjából 10-fajta süteményt szolgáltak fel. A Garden Azur vendégei délben a Club Azur éttermében is étkezhetnek. A karszalagokat erősen figyelik, ha illetéktelen téved be, azonnal elküldik. Vacsorára és ebédre általában kinti BBQ-val is várták a pihenni vágyókat. Vacsorát egy nappal előre lehetett foglalni díjmentesen a Garden vendégeinek a Club Azurba. A harmadik emeleten egy erkélyes, frissen festett, modern bútorokkal, LED tévével, széffel és klímával felszerelt, sivatagra néző szoba várt minket. A minibár hűtőjében érkezéskor 2 db másfél literes vizet kaptunk, amit naponta feltöltöttek eggyel. A személyzet kedves, segítőkész. Az internet a lobbyban elég gyors volt, viszont a medencéknél és az étteremnél használhatatlanul lassú. A szállodához szép zöld, gondozott kert, röplabdapálya is tartozott. Az animátorok naphosszat aktív programokat szerveztek, esténként pedig mindennap más show-t adtak elő az étterem teraszán. A medence melletti bárban egész nap lehetett fogyasztani üdítőket és alkoholos italokat is, a legtöbb vendég azonban igénybe vette a folyamatosan közlekedő transzfert, és a parton lévő Garden beach bárt használta. “Habibi” egyiptomi vicces kedvű sofőr – aki egyetlen szót sem beszélt angolul – mindennap ugyan azokkal a poénokkal szórakoztatott. Először megkérdezte, hogy mindenki Luxorba vagy Hurghadába akar-e menni, majd – habár csak 5 perces volt az út – mindig betett egy pörgős zenét, amire tapsoltatta a nyugdíjasokat. (A szám ennek a dalnak a diszkósabb verziója volt).
A parton mindenki díjmentesen használhatta napi fél órát azokat a vízi eszközöket, amelyek nem motorosak (kajak, stand up paddle, vízibicikli, szörf stb.), de csak akkor, ha sárga vagy zöld szászlónyira fújt a szél. Egyébként a védett öbölben is többnyire elég szeles időjárás volt. Jobbra és balra is egy-egy hosszú mólóról a vízbe jutva lehetett a legjobbakat sznorkelezni, viszont a jobb oldali stég olyan szeles, hogy csak egyszer volt rá alkalmunk, pedig ott szebb az élővilág. Rengeteg színes halat, korallt, illetve szürke alapon kék pöttyös ráját látni. Egyik nap a bal oldali stégnél a vízbe került jelentősebb mennyiségű étel, zacskók, hagymadarabok, kenyerek úszkáltak a vízen, nem volt valami szép látvány. Reggel a legtisztább a víz, ebben az időpontban a legélénkebbek a halak is.
Luxor – fakultatív kirándulás
Egyik napra befizettünk 65$-t egy luxoros túrára. Nagyjából ezen az áron lehet az olcsóbb magyar irodáktól is foglalni, viszont a Makadiból kb. 20$-os felárat számolnak fel, ezért mi egy helyi srácnál, “Némónál” vettük meg. Előző este a szállodában kértük, hogy csomagoljanak reggelit, hiszen ez nem volt a túra árában. 4-5 óra buszozás után Luxorhoz közeledve egyre lassabban haladtunk. A Nílussal párhuzamosan, tőle 1-2 km-re fekvő kisebb folyó mentén haladt az utunk, de sajnos fél kilométerenként lassítanunk kellett az ellenőrző pontok miatt. Az ilyen ún. checkpointok közül vannak nagyobbak, ahol gépfegyveres katonák teáznak, állnak, ülnek a koszos épületek teraszán, és vannak kisebbek, ahol csak egy két fegyveres egyiptomi ül hosszú barnás ruhájában a főben, praktikusan egy fa árnyékában. A fegyver látványa teljesen mindennapos, akár fiatal srácoknál is. Az Egyiptomi Turisztikai Hivatal szabályozása miatt a turistákat szállító buszokon kötelező jelleggel fegyveres biztonsági kíséretet kell biztosítani. Éjszaka, amikor dugóba kerültünk, vagy totális káosz uralkodott az utakon, akkor a biztonsági emberünk kipattant a buszból, mindkét fegyverét magánál tartva szabad utat biztosított a járművünknek mellettünk sétálva, volt, hogy a szembejövő sávba is átmentünk. Ha már kikerültük a dugót, visszapattant a buszba és folytattuk az utunkat.
Európai utcákhoz viszonyítva a legnagyobb különbség az elmaradottabb arab országokban, hogy az utca közösségi térként funkcionál minden napszakban. Hatalmas munkanélküliség miatt az emberek padokon, földön ülve beszélgetnek, vízipipáznak, szemetelnek. Óriási szeméthalmok, eldobott használati tárgyak, összefirkált, koszos sárgás falak, por köszön vissza a pálmafákkal tűzdelt vidéken. Rengeteg kocka alakú befejezetlen épületet látni a folyó mentén, sokukra még a tető sem készült el. Kerítés nincs, a ház körüli részt pedig szintén szemét borítja. Ha nagyon sok gyűlik össze, akkor egyszerűen meggyújtják. Leggyakoribb közlekedési eszköz a motor és a csacsis kocsi. Egy Simson-szerű motorra egy négy-öt fős család simán felül, persze bukósisak nélkül, de látni tízéves gyerekeket is motorozni. Egyiptom Luxorhoz közeli részén a legkedveltebb haszonállat minden bizonnyal a csacsi. Van, aki pusztán a hátán üli meg a jószágot, mások kocsit kötnek utána. Többször láttam, hogy még mindig a folyóban mossák a ruhát a helyiek. A szegénység ráviszi az embereket, hogy mindenből megpróbáljanak pénzt varázsolni. A buszról leszállva megrohamozzák a turistákat mindenféle silány minőségű termékkel, a gyerekek zsebkendőt árulnak. Szinte mindenki mellé jut egy árus, aki addig követi kiszemeltjét, amíg nem vesz tőle valamit, vagy nagyon erőszakosan el nem küldi őt. Megpróbálnak valamit az ember kezébe nyomni, esetleg “ajándékként”, hogy aztán azért néhány dollárt elkérjenek. Sok hasonlóan szegény országban jártunk már, azonban itt voltak a legrámenősebbek, legpofátlanabbak a helyiek.