ChatGPT – van félnivalója a szövegíróknak?
A ChatGPT megjelenése vegyes érzelmeket váltott ki az érintettekből. Míg a megbízók megkönnyebbülten felsóhajtottak annak hiszemében, hogy egy csapásra megoldódik a költséges tartalomgyártás, addig a szövegírók feje fölött sötét felhők gyülekeztek.
ChatGPT – a tartalomgenerálás eszköze
A ChatGPT, amióta a köztudatba robbant, megosztja a közvéleményt: van, aki dicshimnuszokat zeng a hasznáról, míg mások erős kritikával nyilatkoznak róla. Vannak, akik egyenesen az évszázad találmányának tekintik, amivel a tartalomgyártás pofonegyszerűvé válik, míg – szerencsére sokan ráébredtek arra, hogy az olyan hús-vér szövegírókat, akiket például a Selector Digitális Marketing Ügynökség is biztosít az ügyfeleinek, nem helyettesítheti egy gép.
A szövegek mögötti személy, aki ugyan nem tévedhetetlen, de életszerűvé teszi mindazt a mondandót, amit a megbízó közvetíteni akar. Hiába kérjük meg ugyanis az Al-t, hogy legyen vicces, vagy éppen hiatalos – a végeredmény erőltetett és mesterkélt lesz.
Mit az, amit tud, és mi az, amit NEM tud a ChatGPT?
A ChatGPT tud:
- Villámgyorsan adatokat gyűjteni – igaz, az ismeretei csak 2021-ig terjednek
- Felfoghatatlanul hatalmas tudásanyaggal rendelkezik
- Logikusan felépíteni egy szöveget – annak ellenére is, hogy néhol fals információkat dob be
A ChatGPT nem tud:
- Kreatív és ötletes szövegeket írni
- Empatikus lenni – azaz nem tudja, hogy a felhasznált szavak miként hatnak az olvasókra
- Érzelmeket kifejezni vagy értelmezni
- Kiválóan, fordulatosan fogalmazni
Miben segítheti a ChatGPT a szövegíró munkáját?
A szövegíró a ChatGPT segítségével könnyedén gyűjthet információt, majd újraformálhatja a tartalmat, inspirációt kaphat, amivel növelhető a produktivitása és a kreativitása a munkában. A kreatív szövegírás során elsősorban a kutatást és az információk logikus elrendezését segítheti, sok munkát megspórolva ezzel a szövegírónak.
A SEO szempontú szövegíráshoz azonban már nem annyira releváns a használata, mert ha arra kérjük, hogy egy adott kulcsszóra építve alkosson tartalmat, akkor a szövegben túl gyakran, már-már gépiesen ismételgeti az adott kulcsszót, nem használja még a szó szinonimáit sem a mondatokban. Viszont a rövidebb részek, a címkék megírásában képes használható segítséget nyújtani.
Milyen korlátai vannak a ChatGPT-nek?
Ahogy már fentebb is említettük, a tudása csupán 2021-ig terjed, amit nem is rejt véka alá – erre egyfolytában figyelmezteti a felhasználóját. Emellett:
- Gyakran közöl téves információkat, a válaszai nem minden esetben helyesek.
- Teljesen személytelen – képtelen érzelmeket, nyelvi árnyalatokat értelmezni, ennélfogva nem érti a humort és a cinizmust
- Nincs saját véleménye vagy önálló gondolata
Mi a végső következtetés? A ChatGPT nem helyettesítheti azt a minőségi tartalomkészítési munkát, amit a szövegírók biztosítanak a megbízóik számára. Azaz még mindig emberi kreativitást igényelnek a valós-színes tartalmak, a véleményt hordozó szakértői cikkek, a konkrét elemzések. Vagyis a szövegíróknak nincs félnivalója!