Jár a kártérítés, ha nem repülök? Mikor kapok vissza pénzt, mik a jogaim?
Az utóbbi napok eseményei, a koronavírus terjedése miatt egyre több légitársaság kezdett jelentős törlésekbe, járatösszevonások történnek és hatósági intézkedések miatt is függesztenek fel járatokat. Fontos tudni azonban, hogy a Légi Utasok Jogait szabályozó Európai Uniós rendelet (röviden: EU261) nem került felfüggesztésre, így az abban foglaltakat továbbra is be kell tartania az összes, európai járatot üzemeltető légitársaságnak. Lássuk tehát, hogy mire van jogunk, ha érintettek vagyunk:
Két héten túl
Amennyiben a repülőjáratot több, mint 14 nappal annak indulása előtt törli a légitársaság, úgy – a jegyár visszafizetésén túl – semmilyen különösebb kötelezettsége nincs.
Ellátás, hazajutás
Két héten belüli járattörlés esetén az utast minden esetben megilleti az ellátás és a célállomásra való eljutás joga. Ez a joga tehát megvan egyértelmű vis maior esetén is, fapados légitársaság párezer forintos jegye és prémium légitársaság félmilliós jegye esetén is. Vagyis:
- A légitársáság köteles eljuttatni a célállomásra az utast vagy köteles visszafizetni a fel nem használt repülőjegy árát. Ami nagyon fontos: a választás joga az utasé és nem a légitársaságé, az utas dönthet arról, hogy melyiket kívánja igénybe venni.
- Sajnos a low-cost légitársaságok többsége nem tud és nem akar biztosítani érdemi hazajutási lehetőséget az utasoknak. Ebben az esetben az érintett utasok megszervezhetik maguknak a hazajutást és ennek költségeit (számla vagy blokk ellenében) a légitársaság utólag megtéríti. Fontos megjegyezni azonban, hogy ez a lehetőség csak akkor érvényes, ha az utas nem a jegyár visszatérítését választotta és a légitársaság sem ajánlott neki életszerű hazajutási lehetőséget (egy törölt Bari-Budapest járat átfoglalása egy London-Budapest járatra semmiképpen nem tekinthető annak).
- A leghamarabb történő hazaút megkezdéséig és annak során a légitársaság állja (észszerű mértékig) a felmerült étkezési és szállásköltségeket is.
Kártérítés
Két héten belüli járattörlés (és három órát meghaladó késés) esetén az utasok a távolság függvényében jogosultak lehetnek 250-től 600 euró összegig terjedő kártalanításra is, mely azonban csak abban az esetben jár, ha nem vis maior eset okozta a törlést. A korona vírus vis maiort jelent? Abszolút. A vírus miatti csökkent utazási igényekből eredő, részben kereskedelmi okokra vezethető járattörlés is vis maior? Nos, ez már érdekesebb kérdés. Mivel hasonló eset eddig nemigen fordult elő korábban, ezért erre nincs kialakult gyakorlat, valószínűleg csak hónapok múlva, bírósági eljárások után fog kiderülni, hogy ebben az esetben jár-e az utasoknak kártérítés – azt azonban feltétlenül javasoljuk, hogy indítsák el kérelmüket és így biztosan megkapják a nekik járó összegeket.
Ami nem jár
Ha az utas jegye nem tartalmaz rugalmas változtatási lehetőséget, vagy az eseményekre való tekintettel a légitársaság nem ajánlott fel ilyet, és mégis eláll az utazástól annak ellenére, hogy a járat rendben repül, akkor sajnos nem jár vissza sem a jegyár, sem egyéb költségek megtérítésére nem köteles a légitársaság.
Fontos még, hogy azok a költségek, amelyeket az utas előre kifizetett vagy lefoglalt, de a törlés miatt nem tudta igénybe venni, azokat szintén nem térítik meg a légitársaságok (előre kifizetett szállás, transzfer vagy egyéb program), ezek sajnos az utazó kockázatát jelentik.
A légi utasok jogairól bővebben ebben a cikkben írtunk.
Szállás
A szállásokkal kapcsolatban nincs a fentiekhez hasonló szabályozás, azonban tudomásunk szerint a Booking.com kötelezi a szállásadókat, hogy jelenleg minden olaszországi szállás árát utalják vissza a vendégek részére, aki nem tudnak elutazni a vírus miatt. Ezen kívül az Airbnb is hasonló iránymutatást adott a partnereinek.