accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Milyen biztosítást kössünk, ha vízre szállunk?

utazomajom /

Egyre népszerűbb program a hajózás, vitorlázás, ami kényelmes, a tömegtől elzárt szórakozási lehetőséget nyújt bármelyik család vagy baráti társaság számára. Ez a tevékenység azonban nem veszélytelen, ezért érdemes fokozott figyelmet fordítani a biztosítás kiválasztására, mielőtt vízre szállunk.

A hajózás nem a legolcsóbb kikapcsolódás, akár egynapos programként, akár több napos tengeri barangolásként szervezzük meg. Ha viszont nem óriás jachton akarjuk eltölteni így az időnket, akkor nem is megfizethetetlen, főleg, ha egy baráti társaság közösen bérel ki egy kisebb járművet. A Balatonon akár fejenként 20-30 ezer forintból is ki lehet jönni naponta, de a horvát tengerparton sem kell ennél többet fizetni, ha beérjük az olcsóbb vitorláshajók egyikével.

Emellett természetesen saját hajóval is vízre lehet szállni, ebben az esetben azonban a biztosítás is eltérő, amelyet meg kell kötni. Míg a bérlőknek elegendő a baleset-, betegség- és poggyászbiztosítással foglalkozni – ami tulajdonképpen megfelel a hagyományos utasbiztosításnak -, a tulajdonosoknak kötelező felelősségbiztosítással és casco-biztosítással is kell rendelkezniük.

Ha külföldre indulunk hajózni, érdemes lehet akár speciális, kifejezetten hajózásra vonatkozó kiegészítő biztosítást is kötni, ugyanis egy hajós balesetnél a mentés és a felkutatás költségei jelentősen magasabbak lehetnek, mint egy közúti balesetnél. Ha valaki például megsérül a fedélzeten, akkor oda el kell jutni vízi járművel egy orvosnak, akinek, ha szükséges, a helyszínen el kell látnia a sérültet. Ezután, ha szükség van kórházi kezelésre, akkor a hajóról még a kórházba szállítással is kalkulálni kell. Ha a hajó tulajdonosa sérül meg, az is elképzelhető, hogy a hajóra helyettes kapitányt kell keríteni, ami szintén plusz költség. Nem mindegy tehát, hogy milyen biztosítást választunk, mielőtt vízre szállunk.

Milyen biztosítások közül választhatnak a hajósok?

A Bank360.hu összesítése szerint a hazai biztosítók közül több is kínál kifejezetten a vitorláshajózásra specializált utasbiztosításokat. Az Európai Utazási Biztosító (EUB) a klasszikus utasbiztosítás mellé nyújt Hajó Plusz kiegészítő biztosítást, de ebben nincs benne a felelősségbiztosítás és a casco, tehát a tulajdonosoknak ez nem elegendő. Egy egyszerű utasnak azonban jól jöhet az extra fedezet, amely nemcsak a hajóra feltett poggyász sérülése esetén fizet, de akár mentőhelikopteres szállítást is kínál, ha másképp nem megoldható az eljutás a hajóról a legközelebbi egészségügyi ellátóhoz. A Hajó Plusz biztosítás megköthető repülős és autós útra is, az utazás módjához igazított feltételekkel. Az EUB utasbiztosítása a tengeri vitorlázás kockázataira Európában és a teljes Földközi-térségben mérföld korlátozás nélkül fedezetet nyújt, illetve a tengerentúlon is, legfeljebb 12 mérföldig a partoktól.

Hasonló fedezeteket kínálnak tengeri vitorlázás esetére (azoknak, akik nem a legénység tagjaként hajóznak) a Bank360 Utasbiztosítás kalkulátorában azok a biztosítások, melyeket az Extrém Sportok ikonnal kiválasztva találunk.

A Generali Biztosító kifejezetten a hajótulajdonosoknak kínálja Kikötő nevű biztosítását, mely vízi járműre vonatkozó casco-, felelősség- és balesetbiztosítást is magában foglal. A biztosítási szerződés megköthető mindhárom elemre vagy azok kombinációjára, de a balesetbiztosítás azonban önállóan nem, csak casco vagy felelősségbiztosítással együtt köthető meg. A Generali biztosítása alapvetően Magyarország területére terjed ki, azonban lehetőség van a fedezet kiterjesztésére Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi-tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is. A biztosítás jó a hajó vízen tartásának és a szárazföldi tárolásának az idejére, illetve a szárazföldi szállításoknak az időtartamára is.

A hajó-casco biztosítás az alábbiakra térít:

  • ütközés és törés okozta kár, beleértve a hajótesten kívüli töréskárokat is,
  • természeti csapások okozta károk (tűz, villámcsapás, vihar, földrengés, árvíz, jégverés stb.)
  • betöréses lopás, rablás és vandalizmus során bekövetkezett károk.

A balesetbiztosítás térít

  • baleseti halálra,
  • baleseti eredetű maradandó egészségkárosodásra,
  • csonttörésre és
  • baleseti költségtérítés szolgáltatást is tartalmaz.

A Generali Kikötő biztosítási fedezete kiterjeszthető vitorlásversenyeken való részvételre is.

Fontos, hogy a Generali biztosítása kedvtelési célú motoros vagy vitorlás hajóra köthető meg abban az esetben, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiállított, érvényes hajólevéllel rendelkezik, és a jármű kora nem haladja meg a 15 évet.

Az Uniqa Biztosító Kishajó biztosítása hasonló a Generali biztosításához. Szintén nyújt casco fedezetet az olyan természeti csapásokra, mint a tűz, villámcsapás okozta károk, emellett robbanás, megfeneklés, zátonyra futás, lopás és rablás esetén is térít. A felelősségbiztosítás a másnak okozott károk esetén térít a károkozó helyett. A hajó továbbá biztosítva van a téli tárolás, dokkban tartózkodás idejére is, beleértve a szárazföldre emelést és a vízre bocsátást is. A hazai vizeken túl a biztosítás megköthető Európa belvizeire, illetve az Adriai-tengerre is. A versenyzéshez az Uniqánál is elérhető extra fedezet.

Fontos, hogy az alábbi esetekben nem térít a Kishajó biztosítás:

  • ha a hajó vezetőjének nincs megfelelő engedéllyel,
  • ha a karbantartás elmulasztásából adódóan lassú, folyamatos állagromlás történik,
  • háborús események, harci cselekmények, zavargások, hadi eszközök, terrorizmus okozta károk esetén,
  • szándékos vagy súlyos gondatlan magatartás,
  • környezetszennyezési kár.

Mire figyeljünk, mielőtt hajóra szállunk?

 Mielőtt bármilyen vízre kihajóznánk, érdemes ellenőrizni, hogy a hajó megfelelő állapotban van-e az utazáshoz. Az elmulasztott karbantartás vagy a hiányzó felszerelés ugyanis akár a biztosítási térítésnél is gondot jelenthet, ahogyan azt fentebb is írtuk. Minden esetben ellenőrizzük le, hogy megfelelő-e a hajó felszereltsége, illetve, hogy a fedélzeten minden megtalálható-e, amire egy esetleges baleset esetén szükség lehet. Szükség van többek között legalább annyi mentőmellényre, ahányan a fedélzeten vannak, elsősegély ládára és tűzoltó készülékre, emellett, bár triviálisan hangzik, arról is érdemes meggyőződni még az indulás előtt, hogy minden utas tud-e úszni.

szponzorált tartalom

Ajánlatok