Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon icon-hotels Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

UPDATE! Túlfoglalás: Így nem utazott Máltára olvasónk a 6 héttel korábban megvásárolt Wizz Air repülőjegyével!

2018. július 10. kedd, 15:48 - utazomajom
Légitársaság Wizz Air

Egy érdekes üzenet érkezett a postafiókunkba néhány napja. Nikolett kétségbeesetten kért segítséget, tippeket tőlünk. Egy korábbi utazómajom előadás alkalmával már beszéltem a túlfoglalásról, ebben az esetben is hasonló történt.

Nikolett jó előre, hat héttel az indulás előtt megvásárolta a repülőjegyét, nem hagyta az utolsó pillanatra. Még plusz költségért előre ülőhelyet is választottak maguknak, így teljesen nyugodtan várták az egy hetes éves nyaralásukat. Két órával korábban terv szerint megérkeztek a repülőtérre. Jól tették, mert a kígyózó sorok miatt igen sokat kellett várakozniuk, de végül feladták a megvásárolt 20 kg-os poggyászukat. A beengedő kapunál a földi kiszolgáló személyzet azonban már nem engedte őket tovább, túlfoglalásra hivatkozva. A légiutas kísérő elmondása szerint “megtelt a gép.

A túlfoglalás

Mi is az a túlfoglalás (overbooking)? A légitársaságoknak joguk van több jegyet eladni egy adott járatra, mint ahány székkel üzemelnek. Ennek oka, hogy ritkán fordul elő olyan eset, amikor minden utas megjelenik a beszálláskor. Rengeteg probléma közbejöhet ilyen nagy számú utazóközönségnél: betegség, forgalom miatt lekésik a gépet, átszállás miatt lekésik a gépet, vagy csak egyszerűen meggondolják magukat. Amennyiben mégis több utas jelenik meg a kapunál, mint ahányat tudnának fuvarozni, akkor önkéntes alapon a ráérő utasokra számítva felajánlják, hogy egy későbbi járattal utazhatnak tovább, cserébe kártérítést kapnak. Ha nincs ilyen, akkor már nem önkéntes alapon kiválasztanak néhány utast, akik nem utazhatnak azzal a járattal. A profitmaximalizálást szem előtt tartva megéri a társaságoknak ezzel “játszani”, hiszen egy interkontinentális járatra a jegyár jóval magasabb lehet, mint a fizetendő kártérítés – ha az algoritmusok elszámolják magukat. Az esetek gyakoriságának függvényében csökkentik az eladható jegyek számát, közelítve a tényleges kapacitáshoz.

Hogyan tovább?

Az utazásszervező céggel lefoglalt szállásunkon emiatt nem tudtuk megkezdeni az egy hetes nyaralásunkat. Ezen a felül +33.500 Ft ráfizetéssel és csak 3 nappal később tudjuk megkezdeni a nyaralásunkat, ami így 7-ről 3,5 naposra csökkent.” – Írta Nikolett.

Ha repülőjegyet foglalsz, megtörténhet minden légitársaság esetében, hogy megtagadják a beszállást – akár túlfoglalásra hivatkozva. Ezzel számolni kell, viszont szerencsére nagyon ritka eseményről van szó. Ilyenkor a társaság először megpróbál önkénteseket találni, akik lemondanak némi kompenzációért az utazásról, azonban:

“Ha az önként jelentkezők száma nem elégséges, és a Wizz Air az Ön akarata ellenére, egyéb indok nélkül megtagadta a beszállását, a fentiek mellett az alábbiakban is segítséget kap:

  1. a) A várakozási idő mértékével arányos értékű, frissítőkre és étkezésre szóló utalványt kap.
  2. b) Biztosítjuk Önnek két darab ingyenes telefonhívás, illetve telex-, fax- vagy e-mail-üzenet lehetőségét. Ha a fenti lehetőségeket nem tudjuk biztosítani, megtérítjük Önnek ezen kommunikációs költségeket.
  3. c) Átfoglalás esetén, ha az új járat a törölt járat eredetileg tervezett indulását követő napon indul, ingyenes szállodai elszállásolást, illetve a szálloda és a repülőtér között ingyenes transzfert biztosítunk. Ha a Wizz Air nem képes mindezt biztosítani Önnek, megtérítjük az étkezés, a szállás, valamint a szálláshely és a repülőtér közötti transzfer költségeit.” – olvasható a Wizz Air honlapján Visszatérítés és kompenzáció alatt.

Mivel Málta 1.500 km-nél közelebb van légvonalban, ezért további 250 euró kértérítés jár a szerencsétlenül járt utasoknak.

Megérkezett a társaság hivatalos válasza:

Bár a Wizz Air általában nem kommentál egyes eseteket, az említett ügyet részletesen megvizsgálva azt találtuk, hogy a kérdéses utasok nem túlfoglalás miatt nem szállhattak fel a repülőgépre, hanem azért, mert a beszállási kaput felszállás előtt 15 perccel bezárják, és az utasok ennél később értek a kapuhoz.”

Radó András, a Wizz Air vállalati kommunikációs menedzsere

Most rajtunk a sor, hogy kibogozzuk az ügyet. Jelentkezünk a fejleményekkel.

Talán ez is érdekelhet