“Fájdalmas” bírságokra számíthatnak a légitársaságok, megelégelte a kormány a késéseket
Az elmúlt hetekben az Utazómajom foglalkozott elsőként szinte kivétel nélkül minden extrém késéssel és törléssel, hála az olvasóinknak. Minden cikkünk hamar végigsöpört a teljes magyar médiában. A Budapest Airport segítőpontokat alakított ki a járatkésések miatt repülőtéren várakozó utasoknak. A mai napon a Kormányinfón is foglalkoztak a témával.
A kormány intézkedik
A kormány a légiközlekedésben tapasztalható késések miatt azt várja el a légiközlekedés valamennyi szereplőjétől, beleértve a HungaroControlt is, hogy készítsenek akciótervet, minden információt folyamatosan biztosítsanak az utasoknak, a földi kiszolgálás pedig radikálisan gyorsítsa a folyamatokat – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn Budapesten, a Kormányinfón. – írja az MTI.
Gulyás Gergely elmondta: a fogyasztóvédelmi hatóságot az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően arra utasítja a kormány, hogy a lehető legszigorúbban járjon el a jelentős késések esetén, és szabjon ki jelentős bírságokat.
Jelezte: pillanatnyilag 12 hatósági eljárás van folyamatban 2024. június 21-e és július 1-e közötti járatindulások kapcsán. A késések több mint 60 százaléka a légitársaságok hibájára vezethető vissza, ezekben az esetekben kulcsfontosságú, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság a légitársaságnak fájdalmas, komoly kárt okozó bírságot szabjon ki. Nem látunk más lehetőséget arra, hogy egész egyszerűen ne érje meg kockáztatni – hangsúlyozta a miniszter.
A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) számos panasz érkezik a légitársaságok tájékoztatásaival, illetve egyéb gyakorlataival kapcsolatban, ezért megkülönböztetetten figyeli a légitársaságok tevékenységét, és hatáskörei keretében támogatja a fogyasztóvédelmi eljárásokat – tudatta a GVH pénteken az MTI-vel.
A repülőjegy-vásárlás előtt ellenőrizni kell, hogy a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen, szükséges-e a repülőtérre érkezés előtt online bejelentkezni, illetve a feltüntetett jegyár minden költséget tartalmaz-e (repülőtéri illeték, ülőhelyfoglalás díja).
Fordulóidő
Gulyás Gergely többek között a rendkívül rövid fordulóidőkkel is magyarázta a késést, hiszen 20-30 perc alatt kellene minden utasnak le és felszállni, illetve a fedélzet takarítását, gép felkészítését is elvégezni a következő utazáshoz.
Ez természetesen csak nagyon optimális esetben lehetséges, de éppen ezért a légitársaságok azzal trükköznek, hogy hosszabb menetidőt adnak meg a valódinál.
Vegyük a Budapest – Lárnaca Wizz Air járat hivatalos 2:55 perces menetidejét. Ezzel szemben a valóság, hogy az elmúlt napokban 2:37 perc volt a leghosszabb járat, de volt a tervezettnél fél órával rövidebb menetidő is. Így már egyből nem 20-30 perc, hanem közel egy óra lehet a fordulóidő.
Hosszabb járat esetében, például Abu Dhabiból Budapestre 6 óra helyett 5:06 alatt teljesítette az útvonalat a Wizz Air.
Korábbi esetek
A Wizz Air egyébként nem hogy nem tájékoztatta megfelelően az utasait, hanem épp ellenkezőleg, pont a valósággal ellentétes check-in határidőkkel és kamu poggyászinformációkkal tévesztette meg az utasait. Mentségére legyen mondva, hogy amikor nyilvánosságra hoztuk az eseteket, akkor (bár a kérdéseinkre nem válaszoltak) szépen csendben javították a hibák többségét.
A GVH arra is kitért, hogy a nemzeti versenyhatóság évek óta kiemelten figyeli a légitársaságok reklámgyakorlatát, számos eljárást lefolytatott ezen a területen. Több eljárás jelenleg is folyamatban van légitársaságokkal szemben. Legutóbb 2024 januárjában a Wizz Airrel szemben indult eljárás, mivel fontos információkat hallgathatott el az utasok elől.
Ülőhelyválasztás és poggyász
Egyébként az a tapasztalatunk, hogy a szépen csendben, nyilvánosság ereje nélküli változtatások és vállalások ritkán sikeresek. Évekkel ezelőtt megígérte például a Wizz Air, hogy változtat a gyakorlatán, ennek ellenére a mai napig az utasok töredéke számára világos, hogy nem kötelező ülőhelyet vagy poggyászt választaniuk.
Rendszerpótdíj
Viszont a hosszú időn át sok esetben tévesen felszámított Rendszerpótdíjat az ezzel kapcsolatos cikkeink sorozatos megjelenése után kivették a rendszerből.