Így üzemeltess itthonról külföldre online üzletet
Egy igazán jól futó webshopnak előbb-utóbb szűkös lesz a hazai piac, ilyenkor pedig eljön a külföldi terjeszkedés ideje. Amilyen jól hangzik elméletben, hogy meghódítasz egy másik országot, olyan nehéz sikeresen végrehajtani. Az alábbi tippekkel azonban magabiztosabban vághatsz bele a dologba!
Piackutatás
Először is azt kell eldöntened, hogy pontosan melyik országot célozd meg. Ebben semmiképp ne dönts vakon, hanem végezz vagy végeztess piackutatást. Ebből kiderül, hogy hol mekkora a verseny, milyenek a konkurensek, mekkora a fizetőképes kereslet és mi jellemzi a célcsoportot. A rosszul megválasztott célország rengeteg idődet és energiádat, no meg pénzedet emésztheti fel, ne spórold tehát meg ezt a lépést.
Online platformok kiválasztása
Egy profi, jól működő webshopra mindenképp szükséged lesz, ha vevőket szeretnél bevonzani. Alapvetően két út áll előtted: a saját webshopkészítés vagy egy már meglévő webshopmotor megvásárlása. A saját honlap jobban az igényeidhez igazítható, de drága és hosszadalmas lehet a fejlesztése. A „konyhakész” webshopok némi kompromisszummal járnak, cserébe garantáltan hibátlanul működnek az első pillanattól fogva (ráadásul a nyelvi akadályokat is könnyen veszik).
Marketingstratégia kialakítása
Alighanem a legfontosabb lépés következik: hogy forgalom legyen az online üzletedben, jó helyezést kell elérned a Google találati listáján. Ebben hatalmas segítség lehet egy olyan SEO-ügynökség, mint a BP Digital. Egy ilyen csapat ismeri a keresőoptimalizálás minden trükkjét, és a webshop SEO terén is kiemelkedő jártassággal bírnak. A SEO-n túl azt is el kell döntened, hogy melyik közösségi platformon érdemes hirdetned, és pontosan milyen üzenetekre harapnak az adott ország vásárlói.
Szállítás és logisztika
Nem lehet kifogás a lassú szállításra, hogy te nem abban az országban üzemelsz, ahova szállítasz. Az ügyfelek tőled is a villámgyors és tűpontos logisztikát várják el, amire csak akkor lehetsz képes, ha megbízható szállítmányozási partnereket találsz. A nagy, nemzetközi fuvarcégek általában képesek az összes európai országba szállítani, de az is lehet, hogy jobban járnál egy helyi alvállalkozóval.
Ügyfélszolgálat nemzetközi szinten
Ideális esetben minden flottul megy a külföldi webshopodban. Néha azonban törvényszerűen beüt a krach, ami miatt az ügyfelek keresni fognak írásban, telefonon vagy chaten keresztül. A tökéletes ügyfélélményhez ezért az is hozzátartozik, hogy az anyanyelvükön tudd tájékoztatni őket. Akárcsak a logisztikában vagy a SEO-ügynökségeknél, itt is léteznek olyan cégek, akik ezt a feladatot képesek egy az egyben átvenni tőled (aminek persze borsos ára is lehet).
Jogszabályok és adózás
Bár az Európai Unióban többnyire egységesek a szabályozások, hogy elkerüld a büntetést, mindenképp nézz utána, hogy mik a pontos jogi és adózási feltételei a webshopüzemeltetésnek, szállítmányozásnak és a pénzügyi kérdéseknek. Az sem mindegy ugyanis, hogy milyen vállalkozási formában tevékenykedsz: kft-ként, egyéni vállalkozóként vagy más módon. Amennyiben pedig az Unión kívül fogsz kereskedni, egy ügyvéddel vagy adózási szakértővel is konzultálj.
Neked is sikerülhet
Számos példát lehetne mondani, amikor egy magyar webshop külföldön is hallatlan népszerűségre tett szert. Ez az út előtted is nyitva áll, de segítségre garantáltan szükséged lesz: SEO ügynökségre, profi webshopkészítésre és SEO-ra, no és persze remek termékre, szolgáltatásra és hatékony marketingre.