Mennyibe kerül egy világkörüli út?

Minden állat cuki, minden szőke nő buta, minden világkörüli út drága. Micsoda hülyeségek ezek?! Mi most a legutóbbi sztereotípiával foglalkozunk, mert többnyire ez a legelső, zsigeri kifogás egy efféle utazás ellen. De biztos, hogy ez olyan elérhetetlenül drága? Nem feltétlenül. Létezik persze sokkal olcsóbb megoldás is a miénknél, de azért elmesélem, mi hogyan vágtunk bele ebbe a dologba.

Először is nem úgy keltünk fel, hogy holnap kéne egy nagyobb séta az egyenlítő mentén, hanem az esélytelenek nyugalmával megpályáztuk az új-zélandi Working Holiday Vízumot a barátnőmmel. Valami csoda folytán mindketten meg is kaptuk azt, és akkor kezdtünk el ijedten vacillálni, hogy akkor most mi is legyen… Ha már jogilag adott a lehetőség, hogy a Földnek pontosan a túloldalára menj, akkor persze már az is csábít, hogy a másik irányból térj majd haza.

A vízum körülbelül 42.000 Ft-nak megfelelő összeg volt, ezt követte egy kötelező tüdőröntgenes orvosi vizsgálat 15.000 Ft-ért. Mivel óriási utazásokat még sosem terveztünk egymagunk, így elmentünk a következő Utazómajom előadásra, hogy instant turbózzuk fel a tudásunkat mindössze két óra alatt ahelyett, hogy ugyanennyi idővel negyedannyi infót vadásztunk volna össze a netről. Rengeteg hasznos tippet kaptunk repjegy trükkökről, szállásfoglalásról és úgy általában mindenről, amire szükségünk lehet: ez volt talán a legokosabban elköltött 1.500 forintunk.

Következő lépés

Aztán otthon leültünk a gép elé, és a skyscanner.com-on elkezdtünk “visszafelé” tervezgetni: adott volt ugye, hogy meddig kell megérkeznünk Auckland-be, így onnan kezdtünk el visszafejteni repülő járatokat környező, szimpatikus helyekre. És innen persze szerteszét futnak a szálak, hiszen a “környező szimpatikus helyről” ismét kinézel onnan induló, újabb klassz helyekre tartó járatokat, és így tovább. Mi abban hibáztunk, hogy leragadtunk a repülőknél: sietve terveztünk, így időnk se nagyon lett volna más lehetőségek után néznünk, pedig hajóval vagy busszal utazva nem csak élményekben lettünk volna még gazdagabbak, de kajára is több pénzünk maradt volna.

Végül egy kacifántos repülő útvonal alakult ki a következő árakkal:

Budapest – Bangkok: 332 EUR (kb. 99.000 Ft)
Bangkok – Szingapúr: 2.390 THB (kb. 20.000 Ft)
Szingapúr – Bali: 137 SGD (kb. 27.000 Ft)
Bali – Kuala Lumpur: 1.026.000 IDR (kb. 21.000 Ft)
Kuala Lumpur – Auckland: 1.081 MYR (kb. 70 000 Ft)

Tehát…

Ez összesen 237.000 Ft, aminél persze létezik olcsóbb megoldás is: nyilván minél összetettebbé válik az útvonal, annál több kompromisszumot kell hoznod, mi pedig végül emellett döntöttünk. (A csomagjainkat 25 kilóra lőttük be, így néhány repjegy az ehhez szükséges felárat is tartalmazza.) A hely adottságai vagy az időjárás miatt kétszer változtattunk még menetközben az útiterven, így ezek az utak ékelődtek még be:

Bangkok – Krabi (retúr repülőjegy): 26.000 Ft

Kuala Lumpur – Langkawi (retúr jegyek): busz: 12.000 Ft + komp: 6.000 Ft

Persze nem elég eljutni valahova, ott enni és lakni is jó valahol. Ez nálunk így alakult:

Egy véletlen folytán kiderült, hogy Bangkokban van ismerősünk (pontosabban egy ismerőse), így ott nem kellett fizetnünk a szállásért, bár két főre átlagosan 6.000 Ft-os éjszakánkénti áron ott is lehet találni korrekt szobákat (Krabin végül ennyit is fizettünk). Egy tál meleg étel kb. 800 Ft körül van.

Szingapúrban couch surfingeltünk, így ott is elég sokat spóroltunk ezen, mert akkoriban kb. 12.000 Ft lett volna két emberre egy olyan szállás, ahová nyugodt szívvel mentünk volna. (Amit végül ingyen kifogtunk, azért kb. 35.000 forintot kérnek el éjszakánként…) Mi otthon fűztünk, de 2.000-2.500 Ft körül már ehető meleg kajához juthatsz a kifőzdékben.

Balin szinte végig vándoroltunk, általában csak egy éjszakát töltöttünk el egy-egy helyen. Átlagosan 3.400 Ft-ot fizettünk éjszakánként kettőnkre, és nagyon szuper, tiszta, csendes, hangulatos vendégházaink voltak. Az ételek pimaszul olcsók és fenségesek, elég nagy a szórás, mi kb. 500 Ft-os meleg étkezésekből tömtük degeszre magunkat.

Kuala Lumpurban ismét couch surfingeltünk, az a szállás kb. 7.000 Ft lett volna kettőnkre éjszakánként. Az ételek itt is fenségesek és még olcsóbbak is, mint Balin: 400 Ft körül már olyan púpos tálakat tesznek eléd, hogy segítséget kell hívni. (Langkawin megint csak kb. 4.000 Ft-ot fizettünk ketten egy éjszakáért.)

A fenti útvonalon a Budapest-Auckland távolságot végül 6 hét alatt tettük meg, a teljes út (repjegyekkel, helyi buszjegyekkel, robogó bérlésekkel, szállásokkal, kajával, belépőkkel és miegymással) összesen 1.050.000 Ft-ba került kettőnknek.

Ez sok pénz.

Úgyhogy most számoljuk át: ez az összeg valójában ugye 525.000 Ft fejenként. Mint írtam, 6 hét alatt költöttünk ennyit, tehát heti 87.500-ért, vagyis napi 12.500 forintért kaptunk csodálatos élményeket, kalandokat, vízeséseket és tengereket, esőerdőt, majmokat, ízeket, illatokat és minden szuper dolgot, amit egy utazás adhat. Szerintem ez így már nem olyan sok, és hangsúlyozom, egyéb kompromisszumokkal olcsóbban is ki lehetett volna hozni. Nem éltünk nagy lábon, de nem is hagytunk ki semmi olyat, ami igazán érdekelt minket.

Autóvásárlás

Az utazásunk másik nagy tétele az új-zélandi autóvásárlás volt. Úgy számoltuk, hogy erre legfeljebb egymillió forintunk marad, és azért kapunk is olyan öreg autót, amiben akár huzamosabb ideig “kényelmesen” alhatunk is – és ezzel a lendülettel máris tök üres a pénztárcánk. Mert hogy a tervünknek az is része volt, hogy itt már tudunk dolgozni, és a kb. 444.000 Ft-nak megfelelő (nettó) minimál bérből a kocsiban lakva, a legolcsóbb ételeken élve nagyjából 330.000 Ft-ot félre is tudunk tenni havonta – fejenként. (Ha bérelt szobában laknánk, az havi kb. 200.000 forintba kerülne kettőnknek.) Ebből nem csak az eddigi kiadásokat tudjuk visszapótolni, de előre is fel tudunk tankolni, hogy amikor beköszönt a tavasz, akkor végre bejárhassuk a szigeteket, majd tovább induljunk Amerikán keresztül Európa felé. Ezen dolgozunk most itt, Új-Zélandon.

Kövess

Az utazásunkról Te is olvashatsz a http://www.facebook.com/szevaszteso oldalon, ahol vlogon is követheted a kalandjainkat: a hétvégi epizódban arról fogok ott mesélni, mennyibe is kerül az élet Új-Zélandon. Amúgy szuper vízeséseket és lenyűgöző tengerpartokat váltogatunk lábtöréses balesettel, vagy éppen azzal, hogyan vert át minket egy csávó az említett autóvásárlásnál, és lépett le minden maradék pénzünkkel… Nekünk ez elég izgi, hátha neked is: #szevaszteso!