004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Vérző fejjel húztak le egy utast túlfoglalás miatt a United Airlines gépéről

utazomajom /

A címben semmi bulváros ferdítés nincs, sajnos tényleg pontosan ez történt. Az amerikai United Airlines Chicagóból induló 3411-es járatára szokás szerint túlfoglalás történt. Erről már mi is írtunk korábban, teljesen megszokott dolog. Az oka nagyon egyszerű: az esetek túlnyomó többségében a beszálláskor nem jelenik meg minden utas, aki az adott járatra repülőjegyet váltott. Nagyon bonyolult algoritmusok alapján a rendelkezésre álló adatokból minden járat esetében kiszámolják a valószínű “no show rate”-t, azaz hogy előreláthatólag mennyi szék marad üresen azok közül, amit kifizettek. Mivel a légitársaságok elsődleges célja a profit maximalizálása, ezért megpróbálják ugyan azt a széket kétszer értékesíteni – akár különböző áron.

Miért lehet nagy a “no show rate”?

Chinese Doctor BEATEN AND DRAGGED off United Airlines flight so United Airlines staff member flies

A normál légitársaságok a legtöbb esetben “hub”-ból, azaz központból csillagszerűen repülnek. Tehát a British Airways Londonból repül New Yorkba vagy Bangkokba, de Budapestre is. Ha szeretnél velük utazni, előbb el kell jutnod Londonba, majd onnan a kiszemelt célállomásra. Ez azt jelenti, hogy az utasok jelentős része nem Londonban fogja megkezdeni a repülést, hanem egy másik városból repült oda azért, hogy tovább utazhasson. A késések miatt sokszor előfordul, hogy nem az eredeti csatlakozással tudunk repülni, hanem egy alternatív útvonalon keresztül. Arról nem is beszélve, ha valaki egyszerűen betegség, vagy bármi más miatt el sem kezdi az utazását. Mindez a központban, a hubokban összpontosul. Kisebb városok repülőterein ez a szám sokkal alacsonyabb lehet.

Az United 9 hubot üzemeltet, közülük az egyik Chicagoban van. Ezért nekik célszerű több jegyet értékesíteni, mint ahány székük van az adott járaton, bízva a bevétel növekedésben. Repülőjegy vásárlásakor a feltételek elfogadásával beleegyezünk abba, hogy akár tőlünk is megtagadhatják az utazást. Mindezt úgy, és annak ellenére, hogy kifizettük a repülőjegyet.

Hogyan tudjuk az esélyét csökkenteni, hogy ne mi legyünk a “szerencsések?”

Csupán annyit tehetsz, hogy hamar online becsekkolsz és választasz magadnak széket. Ezen kívül célszerű az adott légitársaság mérföldgyűjtő programjába is csatlakozni, ezzel is növelheted az esélyeid.

Mi történik túlfoglalás esetén?

Alapvetően semmi, a legtöbb esetben tudomást sem szerzel róla. A probléma akkor van, ha túlfoglalták a járatot és többen megjelennek, mint ahány szék van a gépen. United Airlines esetében körülbelül 1.000 utasból 1 nem utazhat a fenti okok miatt. Ilyenkor a személyzet megkérdezi az utasokat, hogy van-e olyan, aki önként lemond az utazásról, és egy későbbi járattal utazik tovább – természetesen igen komoly kártérítést kap a kellemetlenség miatt.

Az esetek túlnyomó többségében van olyan, aki 3-4 óra várakozás miatt bevállalja a következő járatot. Ha nincs ilyen utas, akkor az algoritmus alapján kiválasztott személynek el kell hagynia a gépet, vagy eleve fel sem szállhat rá. A témában megjelent magyar cikkek úgy írtak, mintha csak Amerikában történhetne meg ilyen eset. A fenti példám mutatja, hogy Magyarországon ugyan úgy lehetséges túlfoglalás. Ilyen esetben nem számít, hogy nászutas pár egyik tagjának, vagy egy szimfonikus zenekar szószólójának kell elhagynia a gépet. A szabály az szabály. Az a személy, aki nem utazhat, kártérítést és visszatérítést kap, aki viszont azért nem utazik – mondjuk egy nászútra – mert a párjának le kell szállnia a fedélzetről, semmiféle kompenzációra nem számíthat.

Az eset

Visszatérve a Chicagóból Louisvillebe tartó járatra, az idősebb kínai orvos elmondása szerint feleségével repült volna betegeihez, ezért ragaszkodott az utazáshoz. A biztonságiakat ezt nem győzte meg, kitépték a székből, és az utasok szeme láttára a fejéről lecsúszott szemüveggel és vérző arccal a padlón vonszolták le erőszakkal a gépről. Az esetről sokan videót készítettek, és néhány óra múlva szinte minden közösségi médiában megjelentek a felvételek.

Az United Airlines részvényei zuhanni kezdtek, sokan bojkottálásra buzdítják az utasokat.

Ajánlatok