accomodation-stars Created with Sketch. 004-slumber Created with Sketch. 010-airbnb Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. Group 2 Created with Sketch. 006-lamp Created with Sketch. 005-calendar Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button copy 14 Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. keyboard-right-arrow-button Created with Sketch. Combined Shape Created with Sketch. 002-departures Created with Sketch. Group Created with Sketch. 009-heart Created with Sketch. list Created with Sketch. megaphone Created with Sketch. 003-luggage Created with Sketch. Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon help Created with Sketch. Group 3 Created with Sketch. Facebook Created with Sketch. Instagram Created with Sketch. youtube Created with Sketch. Path Copy 2 Created with Sketch.

Egy forint kártérítést sem fizet a 30 órás szicíliai késésért a Wizz Air

utazomajom /

Néhány napja számoltunk be arról, hogy a hétfő esti járat utasai egészen szerdáig várták, hogy hazahozzák őket Szicíliából. Végül 30 órás késéssel érkezett meg az utasok egy része, hiszen voltak olyanok is, akik önköltségen más útvonalon keresztül jutottak Budapestre vagy a környező országok valamely repterére.

A Wizz Air válasza

A Wizz Air ismét teljes körűen, alaposan kivizsgálta az ügyet és úgy látta, hogy a 30 órás késés teljes egészében a légiforgalmi irányítás korlátozása okozta, ezért nem fizeti ki a fejenként 250€ kártérítést. Olvasónk még várja, hogy legalább a felmerülő költségeit (étkezés, taxi, telefonhívás stb.) fedezi-e a légitársaság.

A légitársaság a folyamatos törlések és késések után közleményben is felszólította a légiforgalmi irányítást, hogy azonnal kezdjék meg légi irányítási rendszereik fejlesztését.

A Wizz Air megfelelően felkészült a nyárra, és minden tőle telhetőt megtett a zökkenőmentes nyári időszak érdekében, azonban úgy tűnik, a légiforgalmi irányítási rendszerek jelentős problémákkal küzdenek ebben a kiemelt időszakban is. Iparági szereplőként kötelességünk felemelni a hangunkat a kialakult helyzettel kapcsolatban, és határozottan kérni a hatóságoktól, hogy haladéktalanul megnyugtatóan rendezzék a légiirányítás problémáit. – írták.

A Ryanair közleményeiben 2022 óta visszatérő téma a légiforgalmi irányítás problémája, számos petíciót is benyújtottak már az Európai Bizottság felé.

Wizz Air kártérítés
Ekkor még nem tudták az utasok, hogy nem jár a Wizz Air kártérítés

Szakember véleménye

Egy törlésekkel és késésekkel foglalkozó szakember elmondása alapján nem egyedi eset, hogy a légiforgalmi irányításra hárítják a felelősséget a légitársaságok. Valóban okozhatnak fennakadásokat, de a tapasztalataik alapján a 24 órát meghaladó késések nem magyarázhatóak ilyen módon.

A Wizz Air a Montreali Egyezményre hivatkozik, mely szerint a törlést vagy késést tőlük független események okozták és minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni vagy csökkenteni a késés mértékét.

Légy tisztában a jogaiddal, olvasd el a Légi utasok jogait röviden!

A szakember szerint ilyenkor a légitársaságnak bizonyítania kell, hogy mindent megtett annak érdekében, hogy csökkentse a késést. Többek között próbált gépet bérelni, személyzetet szerezni, átcsoportosítani, átütemezni. A tapasztalataik alapján a légitársaságok ezt nem tudják ilyen időtávban bizonyítani, emiatt kártérítési kötelezettségük van. A jogszabály ugyanis szigorú, ha a 30 óránál valamivel előbb hazajuttathatták volna az utasaikat, akkor már nem áll meg a védekezés.

Korábbi furcsa eset

Néhány hete számoltunk be arról, hogy a nagy hírt kavart 19 órás római késésért sem fizet a Wizz Air kártérítést. Nem sokkal később néhány utas jelezte, hogy ugyanerre a járatra ők igenis kapnak, vagy kaptak már kártérítést. Megkérdeztük a Wizz Air-t, hogy mi alapján tesz különbséget az utasai között a kártérítés kapcsán. Ekkor jelezték, hogy nem tesznek különbséget, mindenki megkapja a kártérítést, azok is, akiknek korábban elutasították az igényét. Szerintük azért történhetett az elutasítás, mert rossz járatszámra hivatkoztak, vagy rosszul töltötték ki az űrlapot a károsultak egy része.

Az elutasítást kapott olvasóink egyébként helyesen töltöttet ki minden dokumentumot, a második körben meg is kapták a kártérítést.

Update:

Egy másik olvasónk jelezte, hogy számára visszatérítik a felmerülő költségeket, de a késés miatt ő sem kap kártérítést.

Ajánlatok