Így trükköznek a légitársaságok a késésekkel!
Hosszabb menetidőkkel próbálják elkerülni a légitársaságok, hogy kártérítést kelljen fizetniük
A The Guardian számolt be róla a Which? magazin nyomán, hogy a légitársaságok akár 30 percet is hozzáadnak a menetrendben a tényleges menetidőhöz, hogy ezzel csökkentsék annak az esélyét, hogy kompenzációt kell fizetniük késés miatt.
Egy jelentés arról ír, hogy a repülőutak napjainkban tovább tartanak, mint egy évtizeddel ezelőtt, a menetrendeket pedig maguk a légitársaságok írták át, hogy azt a benyomást kelthessék, hogy az utasaik időben érkeztek meg velük az úticéljukra.
A társaságok tartalékidőket adnak a tényleges menetidőhöz a menetrendben, egyes esetekben akár fél órát is, hogy biztosan pontosan érkezzenek meg a járataik, ezáltal pedig minimalizálni tudják a késések után fizetendő kártérítések mértékét – állítja a saját kutatására hivatkozva a Which? Travel.
A repülőutak többsége esetén úgy nőtt a menetidő a 10 évvel ezelőttihez képest, hogy közben a repülőgépek technikailag fejlődtek.
A kutatók a nagy légitársaságok 125 repülőútját vették górcső alá először 2009-ben, majd pedig összehasonlították azokat a tavalyi évben érvényben lévő menetrendekkel. Az útvonalak 61%-a esetében (76 repülőút) az derült ki, hogy hosszabb a menetidő napjainkban. A British Airways esetében az arány még ennél is rosszabb: járataik 87%-a lassabb, míg a Ryanairnél “csak” a járatok 82%-a, a Virgin Atlantic-nél 75%-a, az easyJetnél pedig 62%-a “lassult be”.
A British Airways Heathrow repülőtérről Bangkokba, New Yorkba és Szingapúrba közlekedő járatainak menetideje 20 perccel, a Virgin Atlantic Heathrow-ról Newark Liberty és New Jersey repterekre közlekedő járatai pedig 35 perccel hosszabb átlagosan.
Rory Boland, a Which? magazin szakújságírója szerint az utasok könnyedén azt érezhetik, hogy a menetidők megnövelése egy újabb trükközés a légitársaságok részéről.
A légitársaságok gyorsan reagáltak; szerintük a menetidők 10, 20 vagy 30 perccel történő növelése javítja a járatok pontosságát. Az elmúlt évek vonatkozó romló pontossági mutatói azonban egyáltalán nem igazolják ezt. Az utasok valójában még többet ücsöröghetnek a beszállókapuknál, vagy a gépeken, csak hogy a légitársaságok megdicsérhessék magukat érkezéskor, hogy ismét pontos volt a járat.
Emellett ez a lépés csökkenti azon esetek számát is, amikor a légitársaságok késés miatti kártérítést kényszerülnek fizetni az utasok részére. Keith Mason, a Cranfield Egyetem légiforgalmi irányítással foglalkozó professzora elmondta, hogy a légitársaságok rendszeresen módosították a menetrend szerinti repülési időt, így biztosítva mozgásteret maguknak.
A professzor hozzátette: a légitársaságok másik problémája, hogy egy esetleges késés továbbgyűrűzik a nap további részére a repülőgépfordulók miatt.
A menetrend-módosítások ellenére azonban a legnagyobb európai légitársaságok egyre több késést produkáltak az elmúlt években. A Which? szerint a British Airways, az easyJet és a Ryanair egyaránt többet késtek, mint 2009-ben, közülük is kiemelve az easyJet-et, akiknek a 8 év alatt 10%-kal lettek rosszabbak a pontossági mutatóik.
A légitársaságok a fogyasztóvédelmi magazinnak úgy nyilatkoztak, hogy üzemanyag-takarékossági okokból lassabban repülnek a gépeikkel és az így keletkező megtakarítás teszi lehetővé, hogy olcsóbb jegyeket kínáljanak. A British Airways arra is kitért a Which? kérdésére, hogy légiforgalmi tényezőket is figyelembe kell venniük, hiszen az európai légtér repülőforgalma jelentősen nagyobb, mint 10 éve, a korábban meghatározott repülési idők pedig túlzottan is optimisták voltak.
Az Európai Unió szabályai előírják, hogy három órát meghaladó késés esetén az utasok akár 600 EUR összegű kártérítésre nyújthatnak be igényt, azonban a légitársaságoknak nem kell kompenzációt fizetniük, ha a késést rajtuk kívül álló körülmények, így például rossz időjárás okozták. Olvasd el a jogaid, kattints ide!